|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Försäkringsbolagen brukar vara ganska hårda här om nåt skulle hända se till att du kan bevisa att det är din morfars bil om det skulle hända nåt | |
|
sneable: Glädjedödare? Försäkringsbolagen är glädjedödare nog när de ger 0 vid en olycka. Då är nog mitt inlägg en fis i rymden. |
|
|
huntlear +1 Bättre att TS tecknar en billig trafikförsäkring på sig själv, blir inte en spänn när han krockar eller om bilen blir stulen. |
|
|
Jag är medveten om konsekvenserna med att skriva bilen på någon annan. För det andra har jag förhöjd självrisk när andra förare under 24år lånar bilen. Så försäkrad är jag allt! |
|
|
Om jag har förstått drt rätt så är TS 18år, vet inte hur man kör bil och har inte råd att äga en m3, vet inte hur man kör JUST en M3 och har en sken försäkring.... Ja gott folk vad ska man säga? Ps gällande försäkring så kommer du att få 0:- oavsett om du kryssat i den lilla rutan att förare under 24år för bruka bilen. Det hade varit ok om ni i familjen äger ett par brutala bilar och även du en egen. Men att din morfar/farfar heltplötsligt köper en M3 och DU smäller den samt att du saknar egen bil ;) Vad tror du försäkrings handläggare får betalt för om inte sånt. Jag VET min kUsse gjorde samma sak och han är nu en M5 e60 och 250k fattigare. |
|
| Bor du i samma hushåll är det ok att försäkra som du gjort annars inte. Märkligt att är så svårt att växla lärde du dig inte i saaben?! Stephan | |
|
Stephan, är du säker på att det är så? Jag har hört motsatsen, att det är vem som är den egentliga brukaren bolaget tittar på. TS, tror det vore en bättre affär om du tecknade en försäkring du har råd med, du har ingen nytta av den du har. som att slänga pengarna i sjön. I ditt fall, ung kille med muskelbil kommer försäkringsbolaget garanterat att kolla allt under lupp, för de kommer nog inte riktigt tro att det är morfar som köpt sig en M3. Var det även morfar som betalade, eller hur gick transaktionen till? |
|
|
Välkommen till AP... Back in the days gjorde jag samma sak (dock ingen M3a) och flertalet av mina bekanta skenförsäkrade också. Det är en risk så klart men att utmåla att man inte skulle få något från försäkringen är fel. Det kan sluta så men långt ifrån i alla fall, det kan jag lova. Vad det gäller växlingar och hur du kör bilen så kommer du lära dig, ganska snabbt. Dock finns det ju en anledning till att försäkring är högre för just yngre förare, kanske inte är så lyckat att ha en dyr prestanda bil som förstabil! Men det är ditt val (och bekymmer). |
|
|
Skenförsäkring funkar kanonbra ända tills det händer något Om jag hade varit 18 år och haft en m3 på lån så hade jag sett till att ha ordning på försäkringen annars slutar det som en av många blocketannonser på krockade nyare bilar |
|
Karl-Hilding |
Killen på videon kunde ju för fan inte växla. |
Karl-Hilding |
När man inte är van vid växellådan eller knappt lärt sig växla en bil...så gäller det att inte kasta in nästa växel. Det är väl för fasen ingen racing? Du skall vänja dig vid den "nya" växellådan och växla mjukt och gärna vila en halv sekund i friläget innan nästa växel glider in. Men tycker också att det luktar troll om att gå från 5000 kronors Sabb till en M3. Och när blev en Saab len i växlingen? Har jag aldrig upplevt. |
|
Nå, Trollet har ju inte gått från Saab till M3, han har ju ägt en X3 däremellan. Fast det kansko också var Farfars ;) Min bil Länk |
|
|
Väldigt stor diskussion om försäkring! Är fullt medveten om det och det frågade jag inte heller om. Växlingen är väldigt annorlunda gentemot min Saab och golf bilarna som jag körde på körskolan. Hur jag än växlade så blev det mjukt nästan. Men med M3an så behöver jag ge mycket mer gas när jag släpper upp kopplingen för att få det mjukt. Växelspaken känns mer levande, jag känner varenda rörelse vilket är främmande! Det jag undrar är om det blir ökat slitage om jag gasar och släpper upp koppling samtidigt vilket det verkar råda delade meningar om. |
|
|
Håller med Karl-Hilding om att du absolut inte ska ta efter pajasen i videoklippet som sliter i växlarna. Och ta det piano när du kör oförsäkrat (för det gör du, som tidigare nämnts). |
|
|
Min sambo jobbar inom just försäkringar, Solid om någon skulle undra. Ang din försäkring, du har halv försäkring på din morfar som äger bilen, och har extra tillägget att de är förare under 24 år som brukar den. Då till min fråga, bor ni under samma tak? För ifall ni inte gör det, så är det rätt så kört för dig. Tänk bara för guds skull på din stackars morfar även vilka konsekvenser stackarn skulle få om något riktigt tragiskt skulle hända ute i trafiken. Själv skulle jag aldrig ha det så, när jag bodde hos mina föräldrar, så hade jag min gamla M3 försäkrad via morsan, hon stod även som ägare och självklart även Helförsäkrad var den, plus tilläggs försäkringen att de var förare under 24 år som bruka bilen, men självklart hade jag även bil, just då en Renault Clio, som var halvförsäkrad. Även Far hade bil. Så då var de inga problem alls och allting gällde, som tur är så orsakade jag aldrig någon olycka under den tiden, även en till sak att tänka på är att låna inte ut bilen till någon heller då! Men idag bor man i egen lägenhet vilket gör det omöjligt för mig att äga en M3, de inte omöjligt såklart men de hade blivit alldeles för dyrt för min del. Jag hade såklart kunnat ha bilen på morsan, ha henne som ägare och som försäkrar bilen, men skulle något hända och är dom jävliga som dom brukar vara, så kan man ha otur att man inte får ett skit, vilket är alldeles för riskabelt och speciellt idag då de har varit så mycket bedrägerier så har dom flesta bolagen skärpt sig. Jag tänker inte vara någon glädjedödare för någon, alla får göra precis så som dom vill, men rätt är rätt och fel är fel. Jag vill bara ditt bästa. i övrigt lycka till med dina växlingar och körningen. |
|
viobebe |
Hmm, skumt då min syster och hennes pojkvän hade deras då Golf V6 4Motion registrerad på hans pappa, han frontade bilen efter några månader och det var inga problem med försäkringsbolaget, och bilen löstes ut. De frågade givetvis varför han hade kört bilen, men mer än så var det inte. Försäkringsbolagen dömer fall till fall, för det andra du gjorde helt rätt och köpte en M3, lyssna inte till glädje dödarna som vill "ditt bästa", du lever bara en gång. Lycka till med bil och körning :-D |
|
Självklart kan du ha tur men som du sa försäkringsbolagen dömer från fall till fall och får du fel skadereglerare som är lite noggrannare och hittar bevis på att bilen var skenförsäkrad så kommer du inte få ut en krona populära ställen att leta efter sånt här är tex garaget.org så ett tips lägg inte ut bilen på sådana sidor och säg att det är din om du vill få ut något på försäkringen |
|
| Tanso När jag var 19 och köpte min första 325 e36 så var de första jag märkte hur svårt de var att få mjuka och fina växlingar gentemot andra märken som du själv säger! Så skillnad mot andra bilmärken uppfattar då jag de som! Man lärde sig efter några gånger att få till fina växlingar! | |
|
Tenso: Morfar har rätt att låna ut bilen till vem han vill.. Märker försäkringsbolaget att du är inblandad i föera incidenter kommer dom svartflagga och neka reparation då dom kommer väcka grov misstanke om FB. Btr dina växlingar och körning, så skulle jag omgående be någon bekant alt släkting med körvana lära dig hur du ska växla rätt, då du kan ha sönder det mesta i växellådan samt koppling om du fortsätter med din typ av körning. = väldigt dyrt! Ny växellåda kostar 60.000:- ex montering. En beggad från skroten runt 15.000:--20.000:- plus montering. Du ska absolut inte gasa medans du växlar om du vill ha en koppling kvar alls. Du måste vara mer distinkt när du växlar helt enkelt. Och du får aldrig trycka full gas om du ligger på hög växel i låg hastighet! Du kommer ha sönder drivknutar på direkten. Mitt råd är ta hjälp av en god vän eller släkting som kan köra bil innan du ger dig ut igen. Åk annars till en körskola och be dom visa. |
|
| Beolab hur menar du med att man inte ska trycka full gas på hög växel i låg fart? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.