AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.151

-99 E39 540ia som stannar och tvekar vid gas.

Visa användare
11
piXal
BMW 540ia -99
Kia Pro_Ceed -11
Kia Ceed SW -13
Hej!

Tänkte bara berätta hur jag fick rätt på mitt problem.
Bilen stannade när man stannade vid korsningar eller om hastigheten blev så låg att den frikopplade lådan. Detta hände endast när bilen var varm och den hade stått stilla tex.när man handlat en timme eller så. Om motorn var varm och man körde på motorvägen och sedan svängde av och kom till en korsning så var det aldrig några problem (antar att fartvinden kylde komponenter så att felet inte uppstod).
Jag började med att byta båda kamgivarna eftersom jag hade felkod på en av dem.
Blev inte bättre.
Bytade sedan vevgivaren.
Blev inte bättre.
Sedan hade jag inte fler felkoder och brydde mig inte om problemet under 1 år ungefär, utan jag fick manuellt kompensera med gas när jag närmade mig korsningar i stadstrafik.
AC har jag alltid haft inkopplad eftersom det ger lite bättre tomgång och såklart också är bäst för pumpen.
Sen hände det som fick mig på rätt bana med felsökningen. Det började uppstå ett vinande ("lagerljud från generator eller remspännare trodde jag) ljud som jag misstänkte kunde ge mig fler utgifter.
Men det hände inget och bilen gick som vanligt (halvkass) i ungefär ett halvår. Plötsligt en dag skulle såklart frugan ha bilen till jobb. Lagen om alltings jävlighet säger mig att nått ska hända och visst ringer hon 17:30 den torsdagen och meddelar att bilen nu står vid vägkanten och har "hosta" när man försöker starta igen.
Bärgare till jobb, river ut baksätet, mäter strömmen till pumpen. 9v. hmm..
Sätter 12v på pumpen och den är helt tyst. Jaha, bara att hämta en bättre på skroten, monterar och startar bilen.

Svajjkig tomgång - borta
Tvekar vid gaspådrag - borta
Stannar vid korsningar - borta
BONUS - tankmätaren fungerar igen :)

Hoppas detta kan hjälpa någon som har samma problem som jag haft.
Det är inte alltid LMM, kam/vevgivare, katalysator som spökar. Tydligen kan en halvkass bränslepump ge liknande symptom.

Ha en toppen dag!
Sharing is caring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.