|
|
|
|---|---|
|
Undra lite över vxl o bakaxel i e39 Kör de med en o samma låda i alla e39 med sexan eller finns det skillnader? Det är ju en hel del ändrat på motorstorlek och effekten under 97-03 samt singel o dubbel VANOS Jag köper nog en E39 snart igen och detta är bara en detalj jag har undrat över en tid. har inte några direkta planer på att trimma så vill främst bara veta vilken som är bäst avstämd. Om det nu skulle vara att alla har samma utväxling så borde det logiskt vara en av 150-231hk som de är bäst avstämd för. Utväxlingen på lådan o bakaxlen har ju riktigt stor betydelse för hur bilen är att köra. Som det ser ut nu så är 528 den mest intressanta när man kolla på mest prisvärd. Men kanske sträcker mig så långt som för en 530. | |
|
Ägde en 528ia och den hade väldig hög utväxling 2000rpm 110km/h ,3000rpm 160km/h jämfört med min 525 manuell vid 2800rpm/110 kmh på femmans växel.Tänker inte så mycket på varven på motorn eftersom bilen är tyst av sig själv. mvh |
|
|
Hur upplevde du de lägre växlarna eller 5 va en riktig överväxel? Detta är något som jag saknade på min 523 som tok varvade uppe vid 150-160km/h |
|
|
Ah du menade att din 528 var automatare. Har hört att de ska ha betydligt lägre varv. |
|
|
Japp automatarn går riktigt lugnt men bytte bort den...automat är inte min grej.Vet att de senare automatbilarna 01>har inte riktigt låga varv som de äldre e39 bilarna med automat men om du skall ha lägre varv på manuell bil så får du nog välja en med v-åtta gissar jag, de går nog lugnare vid t.ex 120km/h. Finns nog ägare på forumet som gärna berättar vilka rpm som gäller vid viss hastighet. mvh |
|
| Finns en bra tabell för 3-seriebilar här: Länk Har inte sett någon lika bra för E39, men det finns säkert. realoem.com har i.a.f. utväxlingen på alla slutväxlar specade. | |
|
Det har använts ett 10-tal olika bakaxelutväxlingar i e39. Antar att växellådorna har samma utväxling (förståss är det skillnad mellan automat, manuell) /// Kristian |
|
|
Dutta: Ja jag är lika dan. Även om min autobahn cruiser är helt underbar så saknar jag verkligen att få växla. Jo V8 är ju helt annan utväxling på men när jag köper en till BMW så är det bara sexa som gäller. Körde en 6vxl BMW 325 09 och den hade precis samma utväxling som min dåvarande 523i på 5an. Sen va det så bekvämt att i 140 bara lägga i sjätte växlen och varvet la sig på en bekväm och lugnt varvtal. Anders-72: Tack :) stämmer säkert rätt bra överrens med 5 serien. Finns bara E39 med 6vxl när den har V8? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.