AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.837

Eftermontering av farthållare på E39 ?!

Mullerhawk
Går det att eftermontera en farthållare på en E39 528IA, jag har dock inte multiratt, men har ändå tänkt att byta den till en M5 ratt och airbag. Behöver man koda om någonting i datorn för detta byte, då nuvarande ratten saknar multifunktions knappar? Eller är detta inte ens möjligt?

Michael J
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
På Skoda Octavia går det att eftermontera, så varför inte på en E39?. Mjukvaran finns garanterat färdig i bilen. Ratten måste nog bytas till en med knappar, sen om det finns kabel färdigdraget till ratten är en annan sak. Fråga på BMW eller det finns kanske andra som vet.

Micke
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Tror inte att det är lönsamt att byta bygga om till original MFL. Då är det bättre/billigare att kolla på vad PDQ har att erbjuda. Tror att det kostar 3500:- att få farthållare eftermonterad.
Jag saknar oxå MFL på min bil, men man vänjer sig.
Ja frågade faktiskt tysken, som ja köpte bilen av, varför han inte kryssa för rutan för multiratt.
Svaret var att han tyckte att han hade nytta av den pga. mycket ojämn trafikrytm.....gasa-bromsa-gasa-bromsa. Ganska bra svar faktiskt!
Mvh
Marin
ge
5
geijer
528i Touring -97
Hejsan,

Vad menar du med PDQ, är det en firma eller?

Är själv sugen på att eftermontera farthållare på grund av att jag oftast åker långresor.
nl
113
nls
i3 -17
Länk
Cr
9
Crille-J
525iA Touring-03
Har precis köpt en 528-99 som saknar farthållare. Är det någon som kan dela med sig erfarenheter av att montera en PDQ farthållare,vore jag mycket tacksam ?
Typ, reglage vid ratten (saknar MFL ratt)?
Hur man monterar styrdonet vid motorn ?
Vart man kan ta signalen som styr hasigheten ?
osv,tusen frågor

Mvh
Crille
en polare jobbade länge på en mycket stor radiofirma i södra sverige, dom monterad MÅNGA PDQ farthållare, faktum är att flera biltillverkare lämnade sin nya bilar där och fick PDQ monterat (Jaguar tex.) enligt min vän så är detta ett alternativ som är fullgott.

PDQ styrs av en liten enhet som man fäster runt rattkransen som sedan via ir för över signalen till den stora enheten. (finns andra modeller men denna är trevligast tycker jag)

Signalen kan man ta på 2 olika sätt och det är svårt att misslyckas om man testar båda.

Personligen uppskattar jag originallooken och hade gärna lagt en peng extra för att få en "riktig" farthållare.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.