|
|
|
|---|---|
|
Jag har varit och tittat på ett antal e39 på sista tiden och har då kört BMW-scanner på dem. Man får då ut mätarställning från följande enheter: DME EGS EWS IKE LCM På ett av objekten stämde inte det med servicebok och reparationshistorik från BMW:s databas. Trots det visade alla moduler samma mätarställning. Jag trodde inte att detta var möjligt att mätarjustera alla moduler men jag kanske är naiv? Det finns ju en möjlighet att i detta fall så har man fabricerat en servicebok för att den förkommit och bilen har korrekt miltal trots allt men det känns långsökt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det fabriceras serviceböcker i parti o minut. Att kalla det naivt kanske man inte ska göra i ditt fall, du försöker ju iallafall, utan mera ett faktum att det inte går att se när en bil är skruvad om man inte jämnför med BMWs databas eller ringer till de verkstäder som finns stämplade i boken för att se om bilen överhuvutaget varit där. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det går att "skruva" alla moduler, en fråga om tid och att ha rätt verktyg (vilket långt ifrån alla har), svårare att ändra i servicehistoriken hos BMW dock :-), och betydligt lättare att kolla upp ! Hasso har helt rätt. | |
|
Tack för svaren! Jag upptäckte när jag satt och glodde i textfilen från diagnosen på aktuell bil att IKE var tillverkat 2005 medans bilen var tillverkad 2001. Ingenting i dokumentationen till bilen nämde detta. Allt sånt gör ju att man ska dra öronen åt sig om det inte finns en rimlig förklaring. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.