|
|
|
|---|---|
|
Hej hopp! Har fått problem med 525i -03. Efter start fungerar inte belysning, blinkers mm. Bilen startar utan problem så det borde inte vara batteriet. Efter någon eller några minuter börjar all belysning plötsligt fungera igen. Det inträffar när bilen stått över natten och inte när den startas uppvärmd. Har läst andra trådar där det påstås att det är generatorn som är på väg att ge sig. Men jag tycker det mer känns som ett reläproblem? All belysning är väll inte kopplad direkt till generatorn och något borde således fungera om det finns batteri. Frågade även på BMW och de trodde att det kunde vara generatorn. Hjälp! :) | |
|
All belysning kopplas via ljusmodulen, elektroniska effektkretsar styr varje ljuskälla osv. Inga reläer osv, inga säkringar heller, det är elektroniskt avsäkrat för överbelastning eller kortslutning. Jag skulle kollat om generatorn verkligen börjar ladda som den skall några sekunder efter start, inte efter några minuter. Häng på en multimeter, starta och kolla att spänningen stiger upp mot c:a 14V efter start. FP |
|
| Tack! Ska kolla upp detta med generatorn då. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ladda även batteriet i nått dygn och då bör du ha 12.7 volt minst så utgångspunkten är den bästa möjliga. Det kan vara så att batteriets laddningsstatus är så dålig att spänningen dippar ned för mycket under startsekvensen och då klipper bort funktioner som återkommer när generatorn höjt spänningen till minimum för elektronikes funktion. Vilken ålder har batteriet ?? dags att byta ? kapaciteten sjunker linjärt med sjunkade temperatur från +20C och är det då dåligt så blir det genast ett sämre utgångsläge från början. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tror inte batteriet är bytt men ska titta i pärmen med alla kvitton efter jobbet, borde vara dags om det är från 2003.... bilen har gått endast 11000mil så det kanske lutar mer åt batteriet för generatorn borde väll hålla lite längre? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ett batteri från 2003 borde vara bytt för 3-4 år sedan typ :) Livslängden är ca 5-7 år beroende på skötsel. Jag skulle nog börja där isåfall. Datum brukar vara stämplad på minuspolen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Update! Tjejen va inne med bilen på BMW idag och frågade. De trodde att det var glapp i instrumentpanelen någonstans?! Hur glappet bara uppstod när bilen stått över natten kunde de inte förklara, är detta logiskt över huvud taget? Dessutom kostade det väldigt mycket att montera bort instrumentpanelen och leta efter glappet. Börjar låta som servicekillen på min gamla Nissan-verkstad på den tiden det begav sig. BMW har ju gett ett seriöst intryck sen kommer det här, vet inte om jag ska skratta eller gråta. Måste tyvärr vänta till fredag innan jag kan mäta spänning och kolla batteriet.. förbaskat. |
|
| Och Hasso, enligt BMW fanns ingen sådan funktion som klipper bort belysningen om det är dålig spänning. | |
Funktionen finns inte, men sådana här fenomen uppträder i olika former om man har ett dåligt laddat batteri och spänningen sjunker för lågt när startmotorn går, sedan tar det en stund för generatorn att höja spänningen till en nivå som säkerhetställer full elektronisk funktion, Hade liknande problem med xenonljusen när det var dags att byta batteri på 540. Därför är ett frisk/fulladdat batteri A och O när man ska leta fel, Det 6 år gamla originalbatteriet batteri som jag kasserade visade full laddning, men kapaciteten sjönk väldigt snabbt. En annan felkälla är kontakten till tändlåset som ger en kryptiska felegenskaper. Instrumentet nja inget jag skulle tro på i första hand. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag tror mest på att generatorn tar tid på sig att börja ladda, kanske i kombination med ett åldrigt batteri. En enkel mätning med en voltmeter tar bara någon minut att göra, sedan kan man gå vidare, utesluta generator osv om denna tar upp spänningen som den skall inom ett par sekunder efter start. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.