|
|
|
|---|---|
|
Hej. Idag när jag städade min e34 540 kombi så såg jag att en av de två kablarna va av som som går vid gångjärnet på bagageluckan på förarsidan. Vad går kabeln till? jag tror att rutvärmningen e paj bak. De båda kablarna försvinner in i bilens kaross (kallas det C-stolpen?) ca 30cm nedanför luckans gångjärn, och det är den kabeln som går in underst av dem två som är trasig. Förstod ni hur jag menar? :) | |
| Skala av dem köp sedan klämhylsor som du klämmer fast det med igen. | |
|
Vid närmre titt verkar de som kabeln blivit avklippt!! Tyder det på att något har dragit tjuvström eller vad kan anledningen va? Det är ju två kablar inlindade i samma strumpa, en plus och en minus sa han på mekonomen, jag vet inte vilken som ska skarvas ihop med vilken, hur kan ja veta och hur illa kan det gå om jag kopplar ihop fel? Jag vill ju inte riskera att bränna nån viktig komponent. |
|
|
Det ser oftast ut som de är avklippta, men du ser väl färgerna på båda ändarna? bara skarva ihop färgerna. Ibland kan bakljuset slås av och på om man har lyset på och för luckan upp och ned det är ett tecken på brott. |
|
|
Det är kablarna till elvärmen i bakrutan. Om jag minns rätt är båda kablarna svarta så det är inte så lätt att skarva ihop färg mot färg. Båda mina touringmodeller har haft dessa kablar trasiga. Den första skarvade jag bara ihop med klämhylsor. Den nuvarande bilen så klippte jag bort en bit av kablarna och ersatte med 2,5 mm2 extra mjuk kabel från Kjell & Co, art nr 67316. Den mjuka kabeln kan följa med när gångjärnet rör sig på ett bättre sätt än den gamla originalkabeln. Jag skall kolla så snart jag kan vilken som är plus respektive minus och återkomma på forumet. Det finns även en större kabelhärva vid vänster och höger gångjärn och det är kabelbrott i dessa som orsakar problem med lysen, c-lås etc. //Göran |
|
|
Göran: tusen tack, båda kablarna är svarta som du säger, frågan är hur illa kan det gå om jag kopplar fel? e det bara säkringen som ryker så okej men kan det ställa till det mer så e det ju inte bra. Mvh Axel |
|
| Följer du färgerna så ska det inte vara några problem. | |
| Delorian: som jag skrev så är båda kablarna svarta! | |
|
Ta en bild så man får se brottet. Då jag antar att du inte menar en kabel som kommer uppifrån och en nerifrån. |
|
|
Kollade ikväll hur jag gjorde på min nuvarande touring. Där är det kopplat så att pluskabeln går till bakrutan på höger sida och minus till vänster sida. Glasrutan är elektriskt isolerad från resten av bilen så jag gissar att det inte spelar någon roll hur du kopplar kablarna. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.