AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.115

Bromsfråga Och diffusor bak?

Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Tja!

Har en fråga och en fundering..

Frågan är: Min ratt vibrerar från höger till vänster i nästan alla farter när jag bromsar. Bromspedalen känns som vanligt och ratten svänger bilen till höger för det mesta när jag bromsar samtidigt som den vibrerar nått otroligt... Skivorna och klossar inkl bromsbackar monterades för ca 400mil/3månader sedan och är av märket Zimmermann(hålborrade) från ebay dock.. Någon som vet vad det kan vara? Hålen på bilens högra sida snurrar åt fel håll när man kör då skivorna var identiska till för höger och vänster. "wanesen?" är raka och skivan kan egentligen snurras åt vilket håll som helst?

Sen min fundering: Jag har beställt hem en kolfiberdiffusor för att bygga 4 avgasrör men har idag på den som sitter på bilen en liten lucka för dragkroken. Den kommer ju inte behövas och såklart på diffusorn jag köpt finns det ingen lucka. Blir besiktarna lite sura och begär en kapa på diffusorn tror ni?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det raka vanes på hålborrade spelar inte rotationen så stor roll. Är det böjda vanes så är det viktigt att de hamnar rätt (de ska sitta så luften slungas ut, inte så de gräver in luft).

Är det slitsade brukar dessa vara rotationsbestämda. Vanligtvis vill man att slitsen längst ut på bromsskivans kant är den del av slitsen som kommer i kontakt med bromsbelägget först.

Börja med att mäta upp hur stort slag det är på bromsskivorna. Då har du svart på vitt exakt hur mycket det slår och kan med säkerhet gå vidare i din felsökning eller åtgärda bromsarna (om det visar sig att slaget var utanför specifikationerna).

När du ändåså är där och rotar så passa på att se över varenda kulled och bussning för eventuellt glapp.

Hur gjorde du med inkörningen av bromsskivorna. Denna typ av skivor kanske är lite extra känslig mot inkörningsproceduren. Vanliga standard-bromsskivor brukar inte vara så känsliga - men trots det brukar jag ändåså följa en strikt inkörningsprocedure när jag byter bromsskivor.
Un
263
Underdog2
Mina skivor är bara hålborrade, inga slitsar. Mäta hur stort slag det är på skivorna? Vad menas med det?

Inkörningen gjordes med väldigt lugn körning och fattiga inbromsningar i runt 50-70mil. Sen körde jag som vanligt med bilen och bromsarna belastades som vid vanlig körning. Låter det som bromsarna eller kan det vara som du säger "bmw-slangen" att något glapp kan orsaka detta?

Mvh, underdog
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man mäter helt enkelt hur mycket ytterkanten av skivans rör sig radiellt när man snurrar bromsskivan.

Går till som så att man tar bort däcket och sedan skruvar tillbaka hjulskruvarna så att bromsskivan sitter fast ordentligt mot navet (mycket viktigt för annars får du felaktigt mätresultat). Kan behövas kortare skruvar, eller en distants.

Sedan sätter en indikatorklocka mot bromsskivan (närmare ytterkanten än centrum) och nollar den. Sen vrider du sakta ett varv på bromsskivan och observerar hur nålen rör sig på indikatorklockan.

Då får man svart på vitt om ens bromsskivor är "skeva" eller inte.

Mätta mina skivor fram för ett halvår sedan och fick följande värden och dessa är det inga som helst problem med.
- VF : 0.04 mm
- HF : 0.07 mm

Inkörning av bromsskivor gör vanligtvis att man bygger upp temperatur gradvis. Tex accelera upp till 70, bromsa ned till 20, upp till 70 osv typ 5 gånger. Kör någon kilometer eller så och gör om samma sak fast från 90 och lite hårdare inbromsning denna gång. Kyl av bromsarna lite och gör nu samma sak fast med maximal retardation typ tre gånger. Kör en längre sträcka och låt bromsarna kyla av sig.

Man ska se en något blåaktig ton på bromsskivan om gjort inkörningen korrekt.

Det är mycket viktigt att man inte bromsar till stillastående och sedan står ståendes med pedalen nedtryckt och beläggen tryckandes med den varma bromsskivan. Det kan orsaka materialöverföring från beläggen till bromsskivan som i sin tur samlar på sig mer material och sen blir det som en snöbollseffekt och man kan ojämn yta på bromsskivan.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Har du avtagbar dragkrok alltså? Isf måste den kunna monteras vid bes..
Un
263
Underdog2
bmw-slangen tack för tipset skall provas på måndag när man är ledig. Var kan man inhandla en sådan klocka?

Japp, jag har avtagbar dragkrok. Den måste väl inte monteras på innan bes? Fast måste kunna monteras på om det behövs?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
mig har de bett att få provmontera den de gånger jag vart där.. och det får jag alltid 2a på för att det ärgar fast lite här o där.
Un
263
Underdog2
Men hur ska man då göra om man vill bygga 4 avgasrör med kolfiber diffusor bak utan luckan för drag-anordningen?

Måste jag avmontera diffusorn varje gång jag ska besikta? Vill ju inte skära i den...
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Enkelt om utseende går före funktion.

Ta bort kroken och gör en ny regbes eller som du säger ta bort diffusorn vid bes :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Indikatorklockor finns att köpa på flera ställen, men köpte min på Biltema - den räcker till denna typ av jobb.
Länk
Un
263
Underdog2
Den var ju inte så dyr som jag trodde. Saknar en sådann i garaget. Var spänner man fast den när man ska mäta hur skev skivan är?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tror jag la en gammal bromsskiva på marken och sedan satte foten (den är magnetisk) på den - då sitter den stabilt.
Un
263
Underdog2
Det var som misstänkt, framskivorna var skeva... Nya Brembo är på väg, sista gången Zimmermann för min del iallafall..

Sen ang diffusorn som ska slängas på, besiktningen får göra en avregistrering av dragkroken kostar runt 350-400 om ja minns rätt. Då slipper jag byta/ta av den varje gång ja ska besikta. Sen reggar man på dragkroken om försäljning blir aktuell.

Tack för hjälpen alla
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Underdog2 : Hur mycket mätte du upp skevheten till?
Un
263
Underdog2
Jag fuskade lite och tog den till en mekaniker... Han skulle balansera vinterdäcken så då mätte han det medan hjulen var av. Han sa att det var fram så jag frågade tyvärr inte så mkt mer :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.