|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Min Mor ska byta ut sin 120d (163 hk) mot en nyare bil. 3 serie 2009-2011 Dynamic/M- Sport är tilltänkt objekt. Är det någon större skillnad på 320d och 318d ? Ser man prismässigt får man mer bil för pengarna på en 318, lägre miltal och nyare bil känns det som. Men är det värt att gå från den 120d M Sport hon har idag till en 318 ? Hon ska ha den som bruksbil, sommartid kör hon riktig bil :P Själv kör jag 520d automat -2010 och tycker den effekten räcker för just en bruksbil. |
|
Körde 120d 177hk manuell och den var ju som en riktig liten gocart, om man inte jämför med riktigt roliga bilar... Kör nu 320dA xDrive och den känns såklart tråkigare, men fullvärdig bruksbil som även står ut med en 1000kg kåpsläp i vinterväglag, även om omkörningarna då kräver sin sikt. Kört 316d manuell som lånebil så sent som igår och den kändes nästan smårolig i jämförelse. Kan skriva flera sidor, men min slutsats på din fråga är nog att 318d absolut gör tricket om utrustningsnivån är den rätta och om vi pratar om manuell låda och 2WD. Ska man ha automagisk låda och dra en släpkärra så hade jag kanske tänkt om, därtill är det mor din. Min mor tror att jag har en "sportbil" och sådär..... hon kör en Polo GTI @ 100hk -97 :) |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Min Mor har ju lite bilsmak men som bruksbil behöver hon ju faktiskt inte ha den "Gokarten" hon har idag utan en 3 serie kombi med rätt utrustning hade ju varit både mer praktisk och bekvämare. Hon vill inte ha en vanlig "tantbil" utan bilen ska kännas pigg och trevlig att köra och vara lite fräck och det är ju en 3 serie med Dynamicpaket och lite lullull precis som hennes 120M är idag. Sen kanske bilen inte behöver ha fullt samma prestanda men inte heller för långt ifrån... Dragkrok behöver hon inte ha, automatlåda är inget krav men heller inget som hon skulle säga nej till. |
|
En 318d räcker långt vad gäller prestanda. Den saknar det lilla extra som en 320d erbjuder men vid vardaglig körning märks ingen större skillnad. Jag har jämfört en 318d -10 mot en 320d EDE -10 och jag kunde inte märka någon skillnad prestandamässigt. Hade bilarna saknat modellbeteckning hade jag inte kunnat skilja dem åt bortsett från de snygga 16" Streamline-fälgarna på 320d EDE. |
|
|
Precis som nämnts är det ingen större skillnad prestandamässigt. Men en av anledningarna att välja 320 är att dessa oftast är mer välutrustade. 318d är en typisk förmåns/hyrbil som oftast inte har mycket mer än comfortpaket och metallic. Saker som Dynamic och M-sport är betydligt vanligare på 320. Sen har jag för mig att 318d endast finns med manuell låda så den går bort om man vill ha automat. |
|
| Rättar mig själv, det var bara på tidigare årsmodeller (till 2008) som 318 bara fanns med manuell låda. Automat fanns som tillval på nyare modeller av 318d. | |
|
. Det beror på vad ni menar med prestandamässigt. Men visst är det skillnad på dem: 318d 2010 143 hkr 0-100 9.1 s, 210 km/h. 320Nm 320d 2010 184 hkr 0-100 7.5 s, 235 km/h. 380Nm 318d 2008 143 hkr 0-100 9.3 s, 210 km/h. 300Nm 320d 2010 177 hkr 0-100 7.9 s, 230 km/h. 350Nm Alla siffror från carfolio.com. Mvh Mats |
|
|
Om man inte märker någon större skillnad i prestanda mellan 318d och 320d blir jag rädd på allvar. Däremot är skillnaden i förbrukning obefinlig och därmed är valet enkelt för mig, 320d. En 318d måste vara betydligt billigare för att vara intressant. Även min förra 320d EDE med 163 hk innebär ett enormt lyft emot 318d med 143 hk som i mitt tyckte är rätt tråkig och träig och ovillig att varva. Jag har både åkt och kört tusentals mil i båda modellerna både i Sverige och på Tyskland på autobahn, och skillnaden blir bara större i högre hastighet. 318d går in i en vägg och är otrolig seg över 180 km/h medan min 320d med lätthet gjorde 235 km/h på mätaren, och dessutom med lägre snittförbrukning BMW CS #5139 |
|
|
JL: Jag tror de flesta (inkl mig) syftade på normalkörning. Har också haft 318d ett par gånger som hyrbil och jag säger inte emot att det inte är skillnad men den upplevdes inte så stor vid vardagskörning som siffrorna på pappret säger, åtminstone inte i de cykler jag kört. Som du själv skriver blir skillnaden större ju fortare det går men vad jag förstod av TS var bilen inte främst till att piskas på Autobahn med utan som bruksbil - då torde 318d duga rätt bra om även om jag också hade valt 320d. |
|
Verdi |
Tror inte det spelar så stor roll. I stadskörning är det i princip ingen skillnad och vid körning i högre hastigheter är det inte så avgörande som man inbillar sig att det är. Hade en 118d som lånebil igår och den pinnade på rätt bra upp till ~70km/h iaf. Väldigt sällan jag utnyttjar kraften i min 330d till något vettigt. Jag gör i princip aldrig några tajta omkörningar osv. Men visst är det skönt att kunna trycka till lite extra på gasen för att öka marginalerna. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.