AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.438

E91, 320d, Dieselvärmare, Fjärrstart, Förvärmare?

ps
377
psike
M240i xDrive -19
Hejsan,

Har flyttat och därmed tappat en förmån som kallas VARMGARAGE i dagligt tal, det är ju en stor tragedi!

Dels vet jag att dieselvärmare brukar kosta "kniven" när man bockar utrustningslistan och dels var min bil redan tillverkad när jag köpte den, så hade inte möjligheter att gå loss i den listan som jag ville ändå.

Har noterat att jag har nån form av förvärmare, enlgit menyn i stereon, vad denna gör och kan har jag inte förstått, för det första. Men så har jag inte läst instruktionsboken heller, men att den ska kunna värma kupén på bilens batteri finner jag föga troligt??

Så, precis som jag förra bilen eftermonterade drag till ockerpris, funderar jag nu om man ska undersöka dieselvärmarmöjligheterna och efter fakturan är betald se det som lärpenning (är ändå två hela vintrar till jag ska frysa).

Så vad har ni för erfarenheter kring detta?

1. Dieselvärmare, att kunna fjärrstarta den är isåfall ett krav innan jag slantar upp, via telefon eller någon nyckel med längre räckvidd. Vad är eran erfarenhet av kostnaden för detta, helst vad gäller eftermontering?

2. Fjärrstart av bil, finns det? Återigen via telefon eller någon nyckel med längre räckvidd - det sparar ju å ena sidan inte motorn på samma sätt, men kallstarten blir ju varken kallare eller varmare än den kallstart som redan sker, helt utan motor/kupévärmare? Pris?

Har såklart installerat en motorvärmare idag, men det är ju dels lite mödosamt att ställa timer och knyta fast bilen i stolpen sen händer (mer än sällan för min del) att man står på en gästparkering eller är borta i jobb utan möjligheter till att knyta fast bilen i ett eluttag....

zo
118
zoopåse
320dA -09
Tråkigt att du blivit av med ditt varmgarage, lider med dig då jag själv blev av med mitt för ett år sedan pga flytt.

Jag har eftermonterad webasto dieselvärmare med fjärr i min bil. Jag kan desvärre inte svara på hur mycket det kostar då det redan fanns på bilen när jag tog över den. Det är hur bra som helst. Jag kan titta på utetermometern i köket och slå på värmaren med fjärren innan jag kliver in i duschen. Samma sak när jag ska hem en halvtimme innan.

Förvärmaren som du pratar om är en PTC-värmare (tillsatsvärmare) som värmer luften in i kupén när motorn inte är varm ännu. Den går på 12V-systemet och drivs alltså egentligen av generatorn eftersom den bara är igång när motorn är igång.

Har du däremot installerat motorvärmare redan så blir det ju lite kaka på kaka med ännu en värmare.
ps
377
psike
M240i xDrive -19
TAck för svar!

Var faktiskt och fick en offert igår när jag var ute och svängde.

På BMW kollade han inte så noga, men han pratade om nånstans 35tkr (antar det var ink moms) så jag avfärdade det ganska direkt.

Var till en annan bilmek som lokalt installerar en hel del värmare och där skulle webasto inkl gsm/sms-styrning landa kring 27500kr(inkl). Oerhört mkt pengar!

Och ja, blir ju lite kaka på kaka när man redan betalat rätt bra för att få motorvärmare installerad vid leverans av bilen....

Är lite kluven, sjukt mycket pengar för att få vara varm i 2-2,5 vintrar till typ. Att man ska få igen några kronor på utlägget när man byter in bilen har jag ju svårt att tro, brukar ju vara bilpriser.se rätt av liksom :)

Man lär sig något varje, var tredje år, som man säger. Nästa gång stryker jag definitivt motorvärmare och satsar på dieselvärmare direkt.

Hur jag gör nu, återstår att se.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.