|
|
|
|---|---|
| Skulle skifta till vinterdäck idag när jag upptäckte att mina vinterdäck jag fick med till bilen inte alls var så roliga. Ca 3-5mm kvar dubbade. Så jag har ett par 205/65 "15 på plåt med dubb som har riktigt bra mönster. Nu är problemet att dessa fälgar har tidigare setat på en e39a och frågan är om det kommer fungera på min e90 som är sänkt med m paket. Finns det nån chans att jag kan ha dem då de inte är så breda eller är det bara jaga nya fälgar? | |
|
Passar inte, E90 kräver minst 16" och vissa modeller kräver faktiskt ännu större fälgar. Dessutom är det fel offset: E39 har 20mm, E90 runt 35mm. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Hur har storleken på fälgarna någon betydelse? Du menar alltså att dom inte ens går på ? | |
|
Ivan500 skrev "Hur har storleken på fälgarna någon betydelse? Du menar alltså att dom inte ens går på ?" E90 har större bromsar, så 15" fälgarna kommer ta i bromsoken. Det kommer således inte vara möjligt att få på fälgarna. Har du en 325d, 330i/d eller en 335i/d måste du ha minst 17" fälgar då dessa modeller har ännu större bromsar. |
|
|
Även vissa varianter av 325i kräver 17". Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Då var det kört. Tackar för svaren iaf. Har en e90 320i och fick på dem på min e36a 320 i men den var sänkt så däcken låg på skärmkanterna. Men jag har ju ett par alu fälgar som är 16 tum med 205/55 däck på. Kan jag köpa vilka 205/55 däck som hest och sätta på dom fälgarna eller är det något annat jag behöver tänka på? Funderar på att köpa några på blocket isf. |
|
| Om du skall köpa vinterdäck, så köp bara däck av de större kända tillverkarna. Nokian, Continental, Gislaved, Michelin, Goodyear eller Bridgestone. Helst inte äldre än 3-4 år gamla och med minst 5-6 mm mönsterdjup kvar. Åldern kan du alltid läsa av på ena däcksidan. "DOT4307" t.ex. betyder tillverkade vecka 43 år 2007. | |
| Anders ja jag hade tänkt att kolla däck från några av märkena du nämnde ovan. Men räcker det med att däcken är 205/55 i dimension så kommer dom passa på mina 16" bmw original alu fälgar? Eller är det något annat jag bör tänka på? | |
| Original 16"-fälgar till E90 är 7" breda och 205/55 R16 är standarddimensionen, så det kommer att passa utmärkt. | |
|
Vad är det för ET på fälgarna? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| ...för jag förutsätter att det är originalfälgar till E90? | |
| Ja det är det. Skrev att det är bmw original alu i inlägget ovan. Så det är inga problem att sätta på vilka 205/55 eller 205/65 däck som helst? | |
| Du kan montera vilka däck du vill på dina fälgar så länge däckdimensionen är 205/55-16. | |
| Kommer det fungera med 255/65 då också? | |
| Nej, 205-65 blir alldeles för stort. 205-55 är det som gäller! | |
|
255/65 funkar inte.. Om du menar 205/65 så går det nog, men det blir fel omkrets. Så det är inte att rekommendera. Dessutom så blir det riktigt fult.. ------- Min bil suger inte... |
|
| Menade 205/65. Så det borde gå att få på dessa och 205/55? | |
| 205/65 ökar rullomkretsen med 6,5% ungefär. Tillåten avvikelse är max 5%, så även om de går dit fysiskt så är det en olaglig dimension om man skall vara noga. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.