AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.536

Sälja svärfars E39 523, värde ?

Sida 1 av 2
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Jag har rätt bra koll på värdet på min bil och andra i den klassen men nu ska jag hjälpa svärfar att sälja sin 523 från 1997eller 98, den har gått runt 25 000.

Är grön med grön tyginredning och automat, inte någon sexig färg enligt mig.
Skicket är ingen höjdade med rost samt stort märke i motorhuven, samt att motorn rycker till lite ibland säger han, misstänker soppafiltret,
Han är ingen entusiast så han har inte estetiskt tagit hand om den så mycket.

Dock har han lagt ner massa pengar på delar senaste tiden, han lämna tex in den på bmw för något år sedan så alla dämpare, skivor är nya samt nytt avgassystem, det var inte gratis på bmw.....

Vad tror ni realistiskt värde är på den efter en ordentlig tvätt ?

Jag misstänker att delarna är värda mer separat än bilen i sig...

Mvh
Captain

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Runt 10-12k om den är besiktigad och skattad.
Ca 20tkr. Den är värd mer än en vanlig brukskörd tack varr de nya delarna så dessa måste stå klart och tydligt i annonsen. Stephan
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tror personligen inte man får speciellt mycket mer betalt för bilen bara för att slitdelar som förväntas vara bytta efter 25000 mil är det...

Tror också på ett annonspris under 15´ och slutpris runt 10´ i nuvarande skick.

MVH Christofer
Tror också på runt 10k...
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag ska forska lite mer i vad som är bytt samt skicket, tvätta den och analysera, men hoppas man får mella 10-15 iaf det skulle vara bra.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En rostig 523 med den sämsta kombinationen av lack och inredning och trasig motor = mer än 20.000? Nja, skulle inte tro det.

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Motorn är nog inte trasig :)
Service alltid skött också på bmw.

Är väldigt välservad, dock är det något skumt säger svärfarsan men han kan inte så mkt om bilar och jag har inte kollat så ska forska lite när jag kört den.

Tror inte riktigt 20 000 heller, låter för mkt.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tips: Åtgärda felet innan du annonserar. Även om det säkert kan vara bara bränslefiltret så drar många spekulanter åt sig öronen. Många säljare försöker sig på att bagatellisera fel med att "det är bara att byta xxxx för 500 spänn så går den bra igen" när felet egentligen är mycket större. Om det nu bara är bränslefiltret - varför har han inte bytt det blir min omedelbara reaktion.

-------
//Lövet
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Ingen jätteempiri, men då någon av mina 40+ bilar genom åren har ryckt, har det aldrig berott på något igensatt soppafilter... Tyvärr, får man väl säga :)
Vaccumslangar, tändstift, fördelade/rotor (om tillämpligt), bränslerelä-pump-läcka är mer troligt...

Ungefär som att säga "den vibrerar lite fram, men det är nog hjulsidorna som är lite skeva..."

Sedan till priset: Min tidigare 328iAT med skinn+auto, acc med mera låg ute i över en månad nyligen på blocket för 26". En helt okej bil med ganska lite rost. Tror inte man får 20" för en grönklädd lillsexa med auto och gott om rost... Jag blir lika glad som TS om jag har fel, men... Nja...

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Andreas, jag sa att jag gissade på filtret men det behöver inte vara det.

Anledningen är att han endast åker på helgerna och handlar osv med bilen.
Sedan är han totalt ointresserad och köpte nu ist en sprillans ny v70 för att slippa greja.

Jag ska ta mig en titt och göra en kontroll när jag lagt vantarna på den.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Profossen, håller med.

Men tänk på faktorn alla som ska göra kap, tror en 5 serie sedan attraherar många fler än en 3 serie kombi, dock kanske fel folk.

Men jag håller med dig, jag tror nog mer åt 10 000 krs hållet
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jo, men Andreas poäng är denna: "Du, den rycker lite i motorn" "Ja, det är bara bränslefiltret som behöver byta, inget mer" "Jaha... det tror jag ju vad jag vill på". Och sen åker man och tittar på nästa bil. Sen spelar det ingen roll om det är bränslefiltret eller något annat, för jag FÖRVÄNTAR mig i det läget att det är något betydligt dyrare.

Alexander
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis. Det skapar oro. Det sista man vill att en spekulant ska känna.

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Absolut, men jag tror fortf det är svårt att hitta en felfri bil för 10 000 som gått över 20 000 mil.....

Denna har nya dämpare och nytt avgas, skivor, klossar, ja en hel del delar bytt, allt orginal på bmw och inte något skräp biltema , så skulle man sälja delarna separat skulle dom enkelt bringa in mer än bilen, men det orkar man ju inte :)

Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
I prisklass runt 15000kr är nästan det viktigaste att bilen är skapligt nyligen besiktad och skattad. Sedan är det det allmänna skicket - rostig och sunkig mot en ren och hyfsat välhållen bil med samma prislapp är valet givet.

Om du har papper på service och om serviceboken fortfarande finns kvar brukar det vara en bonus.

Sist men inte minst är frågan är det värt pengarna att fixa fel på bilen innan försäljning - får du tillbaka pengarna? Eller är det bäst att sälja som den står till lägre pris?

Om nu priset blir 10- eller 20000kr tror jag beror på detta.

Gr8ride
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Servicebok är fullstämplad och den är servad på Bmw så det är inga problem.
Han har haft den i 10 år.

Jag tror tyvärr inte det lönar sig att fixa felen innan, utan endast fixa den lite kosmetiskt och så den är allmänt fräsh, sedan om nästa ägare fixar rosten så blir det en bra bil funktionellt med lite ytrost som sagt, men i den prisklassen så är det fortfarande mycket bil för pengarna med tanke på vad som är bytt.

Jag tror den blir enkel att sälja, sedan kommer det väl en del bilnasare som ska erbjuda deals, men blir till att lägga ut mailadressen för att slippa det :)
Man kan inte förvänta sig att avgassystem, stötdämpare runt om och alla bromsskivor är bytta på en 25000milare. Fixa ryckningarna själv eller på en billig verkstad, tvätta och putsa och sätt ut den för 20-22. Många här värderar alldeles för lågt. Obs gör man en dålig annons eller förväntar sig sälja samma dag kan deras värderingar stämma men varför ha så bråttom och göra en usel annonsering? Stephan
När är egentligen alla delar du räknar upp bytta? I första inlägget skriver du att bilen lämnades in på BMW "för nåt år sedan".
Rycket kan vara vad som helst, från bränslefilter som man tycker att bmw borde ha bytt.
Att den har har fullstämplad servicebok och servad på bmw spelar då inte så stor roll, men det kanske har ett värde för den entusiasten som ser ett värde i det.

Rycker att även vara lmm, vacumläcka i slang vevhusventilation och drar det iväg.

Men går den bra och säljs nybesiktad så borde ha kunna få 12-15 000kr
Jag köper hellre en bil som jag kan köra 1 år innan det är dags att besikta.

Sen kommer det säkert komma en massa folk och tala om hur dålig å värdelös bilen är men som prompt ska ha den ändå dessa får ni 8k av och det kan ni få av vilken spekulant som helst så där kan man tacka för sig och avböja affär om man inte är desperat behov av att sälja den.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Stephan:Precis jag ska hjälpa till att sälja och det är ingen panik så jag ska försöka undersöka bäst jag kan samt tvätta och göra den allmänt fin.
Absolut ingen stress att sälja, kan vänta till i vår om så skulle vara fallet.

GE: Jag är osäker, jag går bara på vad jag fått höra men nåt år sedan, jag ska självklart kolla upp allt såfort jag lagt vantarna på bilen och papprena, jag kommer vara noggrann och kolla upp allt givetvis.

Delorian:
Jo jag vet, har inte ens kollat själv så kan inte dra några slutsatser än, måste ta ett kik på bilen.
Precis, jag avstår nog dom som ska sparka däck som det så fint heter :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.