|
|
|
|---|---|
|
Hej.. Någon som har någon aninig om det spelar någon roll om köper orginal belägg för 1900kr komplet med slitagegivare. eller om man köper någon billigare dito? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det finns en stor mängd trådar om olika märken på bromsbelägg. Du kommer troligtvis få lika många svar som åsikter :-) Är väl bara val av olja som kan generera fler åsikter än antal svar :-) Här är en tråd bland många tusentals andra Länk Själv har jag oftast valt att köpa Brembo bromsskivor och Mintex bromsbelägg (både fram och bak) - utan några problem såsom gnisslande bromsar / vibrationer / sprickor i bromsbelägg / belägg utslitna i förtid. Nu senast provade jag att köpa (egentligen av ren nyfikenhet) Roadhouse belägg för bromsarna bak. Bytte i september och har inget ovanligt att rapportera. Troligtvis är det en viss skillnad mellan livslängd, tålighet mot fading med mera mellan de olika märkena (annars varför skulle samma ägare ha flera olika märken om det inte var någon skillnad mellan dem) - men beroende på körstil är det inte säkert du märker någon direkt skillnad. Jag har hitintills inte sett något kontrollerat eller vetenskapligt utfört test av bromsbelägg - skulle dock gärna vilja se det! Men varför inte - prova att köp ett annant märke som tex Mintex och se vad du tycker! Nu kostar ju dock Mintex bromsbelägg till din 1137 SEK på Mekonomen, lägg sedan till slitagevarnarsats (som av någon anledning är billigare för Touring som du har) och kostar "bara" 247 SEK så är du redan uppe i 1384 SEK. Så det är bara en femhundring i skillnad mot original. |
| Har kollat på autoexperten där ate kostar med slitagevanare ca 1000kr. tror fan ja ska prova det. Tror det var roadhouse | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tittade lite snabbt på Autoexperten också. Tyckte mig såg två varianter av bakbromsarna, en ATE och en Lucas/Girling. Bromsbeläggen var olika stora iallafall. Så se till att du köper rätt! Men det var märket Roadhouse till båda varianterna iallafall. |
|
Jo det stämmer men vilken ska man ha? Det e ju 3 olika strl. Vilken e rätt? Bromssystem: Lucas/TRW 990kr Längd: 106 mm Höjd: 56 mm Höjd 1: 63 mm Tjocklek: 17,8 mm Anm.: En beläggsats / axel Bromssystem: Ate 795kr Längd: 122 mm Höjd 1: 59,2 mm Höjd 2: 58,2 mm Tjocklek: 17 mm Slitvarnarkontakt: För varnarkontakt Anm.: En beläggsats / axel Bromssystem: Ate 815kr Bredd: 139,5 mm Höjd: 67,8 mm Tjocklek: 17,3 mm Slitvarnarkontakt: För varnarkontakt Anm.: En beläggsats / axel |
|
|
realoem.com bmwfans.info både dom kan du kolla reservdels nummer och info, klicka dig in på din bil så kan du se mått osv samt orginal reservnummer på bromsbelägg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.