AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
31.561

Byte av kamkedja på 118d - 08 för 39 000 kr

Sida 2 av 3
Besiktningsprotokoll ger inte så mycket i detta fall, den är bara besiktigad en gång 2011 med noterad mätarställning 4970 mil. Så troligt är att skruvningen skett innan första besiktningen.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Pe
16
Peter_ksk
325dA touring -09
Nån som vet vad alla delarna som krävs kostar och hur man får tag på det?
Pe
16
Peter_ksk
325dA touring -09
Försöker att få tag på ägaren innan idioten jag köpte bilen av utan att lyckas. De sista uppgifterna bmw fick fram va från en service från december 2009, då hade den rullat strax över 6000 mil.. besiktningen 2011 4900 mil.
ni
520
niklas100
520d 2008
Hur uppdagades skruvningen ?
Hittade BMW det ?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
vafan sådär lät min gamla ibland också, reflekterade aldrig att det var något som var fel, jag körde iaf 4000mil med den!
Vad är det som faktiskt låter då?
Förra ägaren är nog inte så lätt att få tag i..=) Bilen omnämd på sidan 24 här: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, det dröjer nog ett tag innan det att går att få tag på honom... Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Pe
16
Peter_ksk
325dA touring -09
Vågar jag köra runt med den till olika verkstäder eller är risken stor att det skiter sig då? Har ringt flera mindre verkstäder idag men känns som att det är bättre att åka dit och visa bilen för dom..
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Min lät inte alls lika högt som din utan snarare som i film nummer två där man nästan måste lyssna efter ett annorlunda ljud, men som sagt jag körde 4k mil med min!

Lite nyfiken på ditt köp, har du köpt den precis nyligen? lät den så när du köpte den eller har det precis börjat låta?
Pe
16
Peter_ksk
325dA touring -09
Ok , men ljudet på filmen låter mycket mer än vad det gör i verkligheten av nån anledning. Inne i bilen låter det ingenting. Problemet när jag köpte den va att jag slarvade med mycket. Dock så startade jag den och öppnade huven, då hörde jag inget för det tar närmare fem minuter innan det kommer fram. Efter provkörningen lyssnade jag aldrig utanför bilen :/
Ingen som vet nån bra verkstad i göteborgsområdet som kan göra det här billigare än BMW?
Har aldrig haft en bmw innan eller ens en bil där jag inte löst servicar och reparationer själv..
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Okej, ja alltså jag kan ju inte säga mer än att jag körde med min, som då även var hårt trimmad! (absolut inge garanti för att din skulle hålla)

Jag har hört att bmw där i borås (7H?) ska vara duktiga, annars har jag ingen aning då jag är från andra sidan Sverige. Tänker mig att det kan gå åt en hel del specialverktyg kanske för att utföra arbetet, återigen bara spekulationer så va fan skriver jag för egentligen.

Men jag önskar dig stort lycka till och hoppas att någon annan har bra tips om bra verkstad.
Förstår inte riktigt hur detta kan hända även om säg den riktiga miltalet är 10-12 k mil?
Skulle inte förvåna mig om det sitter nån kamkedjespännare i plast som slitits ut.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Det rullar ju sjuuukt många n47 motorer så något jätte utbrett fel kan det inte handla då inte jag hört det iaf!
"BMW N47 timing chain" är fjärde sökförslaget på när man börjar skriva BMW N47. :-/

Se (PUMA 13588845-03): Länk

SÅ här kan det se ut: Länk

mvh/ Anders
Pe
16
Peter_ksk
325dA touring -09
Som jag förstår det från länkarna AKN fått fram så bör även vevaxeln bytas. Känns som att priset skenar iväg då så funderar på att köpa en ny motor istället. Verkar ändå vara rätt så många motorer som är drabbade av detta. Måste det vara en motor från -08 eller kan jag sätta in en från -10? Priserna ligger från 14000 till 32000. Vad tror ni?
Jag hade gjort ett oljebyte och sedan kört som det är och bytt olja var 1500 mil.
Händer det nåt så hade jag bytt motor.
ni
520
niklas100
520d 2008
Håller med delorian med tanke på förra ägaren så gissar jag att du köpt den väldigt billigt så gasa tills det rasar och byt motor när det rasar
Vad fick du ge för bilen om man får fråga?
Pe
16
Peter_ksk
325dA touring -09
Köpte den för 95000. Tycker den är nära nyskick både invändigt och utvändigt.
Med en ny motor får jag ju dessutom full servicebok, och det finns en hel del motorer att välja på i Sverige. Slipper åka till Tyskland.
Lutar åt att jag kör med den tills det rasar och sen byter motor om det skulle bli så. Men hur avancerat jobb är det att byta motor på den? Vad tror ni en verkstad ska ha för att göra det?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nyskick är ett relativt ord, men en mätarskruvad bil där den blivit nedskruvad till 7000 mil skulle jag ha svårt för att benämna som nyskick.

Serviceboken gäller dessutom bilen och inte endast motorn, så ny motor löser inte problemet med servicebok och att bilen har förfalskad mätarställning. Men visst blir det kanske bättre än det är idag.

Är du redan användare? Logga in i menyn.