AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.192

Tänkte chippa min Nyinköpta 120d, vad ska man välja?

Hej!

Köpte mig en 120dM idag, nu vill jag chippa den. Vilka ska man ta kontakt med, hur gör man lättast?
Lite tråkigt att man inte kan få PPC3/RTS.

Skrivs mycket om V-tech här på forumet, är det dem man ska satsa på? De verkar ha en återförsäljare i GBG som är närmast för mig.

Har förstått att det är krångligare på min årsmodell 2010. Är det några garantier som upphör att gälla om jag chippar den?

Mvh Jesper
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Varför funkar inte BSR PPC#? Länk
om man kikar där så ser man att det inte ingår nån PPC i steg 1. Vet inte varför.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag brukar normalt förespråka ESS eftersom jag själv är nöjd kund där. Men senaste så hörde jag att man inte kan använda deras lösning med att lägga in mjukvaran själv på såpass nya bilar som din. däreför är jag lite tveksam i ditt fall. Det skadar dock inte att slänga ett mail till dem och kolla. Annars får du köra till Norge för att få ESS mjukvara i bilen men det är ju inte så långt heller.

Många talar väl om V-tech så det är nog ett väldigt bra alternativ också, kanske hade jag själv testat det om jag hade en sådan bil som du har.

Gällande garantierna, Ja alla garantier på sånt som kan påverkas av trimningen upphör att gälla om BMW förstår att du trimmat (och de kan alltid ta reda på det om de verkligen letar efter det) Så garantier på motor och växellåda skall du väl inte räkna med om du trimmar.

/DJ
3M
718
3MW
E36 Ti
Inte helt 100% säker men tror att de flesta som optimerar bilen via ECU:n direkt (dvs Tricore bilar) kan även öppna spärren så du kan läsa in och ut original filen sen med hjälp utav handenhet.

Alla bmw bilar som är tillverkade efter maj 2009 har Tricore ECU och det betyder att det inte går att läsa ut eller in filer via OBD utan man måste spräcka självaste ECU:n.
Så du måste tyvärr besöka någon firma för att få det gjort, alt att du monterar ut din ECU och skickar den så får du tillbax den optimerad.

Det du bör även tänka på är att automaten på X20d inte gillar för hårt trim ;) (OM du har automat)

Lycka till!
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Utan tvekan skulle jag välja,

Länk

Har testat flera aktörer där ute och är riktigt nöjd med Vtech
bo
39
bokar
BMW 428i Xdrive M
Hej, jag har en 335:a, läser om trimmning och finner att dessa ofta benämns som steg 1, 2,3 osv. Tacksam om någon kan förklara innebörden av dessa? Gärna enkelt och kortfattat om det går.

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Pratade med en välrenommerad trimmare angående min 328. Han sa att jag absolut skulle välja en trimsats som kan plockas bort utan att synas, typ Promotech, KCR, Dieselkraft o liknande. Tydligen har, enligt honom, BMW blivit jäkligt noggranna och petiga om de upptäcker att bilen chippats...
Detta sa han fastän han inte själv kan erbjuda "lösa trimsatser"...

ke
134
kevin320d
320D M. E91 2006
tjena Lecar.

Jag kör med vtech steg 2.
Har gjort det i ca 2 år utan problem, varken Bilprovningen eller BMW Göteborg har sätt
Att bilen är chippat.
Snacka med Länk.
Han är återförsäljare i Gbg för vteh.

Lycka till.

Mvh Kevin
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Bokar: Det där med Steg kan vara lite rörigt, olika trimtillverkare har olika syn på det. Men grundtanken är att man har olika trimningssteg i mjukvaran, Steg 1 är då ganska snäll, steg 2 lite vassare och steg 3 så mycket man bara orkar få ur motorn.

Sen är det ju inte riktigt så enkelt heller utan vissa mjukvaror kräver vissa hårdvaror vid vissa steg, dessutom är det olika på olika mjukvaror. Så min Steg2 ESS motsvarar väl ungerfär steg 1 med Cobb på 335an. Min Steg 2 går att köra med bara mjukvara men större IC rekomenderas. Med steg 2 på Cobb tror jag du skall ha DCI och DP också för att det skall funka o.s.v.

Tompak23d: Tänk då på att många boxar även genererar trimkoder i ECU så du måste nog ha en koppling för att läsa och rensa felkoder för att de inte skall se att du trimmat (beror lite på trimnivå också). Många av flash trimmen är såpass bra skrivna att BMW inte märker dem om de inte letar specifikt efter dem så det kan vara minst lika bra.

/DJ
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Om du köpt en 120d från 2010 så gissar jag att det handlar om ca.. 250 smackers?

Då hade jag ju definitivt inte köpt något KCR Dieselkraft eller liknande. BMW har ett eget M Performance kit till den om det n är en 10:a. Det gör 22 hkr har jag för mig. Har det rätt noga beskrivet i en bok hemma. Kan kolla lite senare och återkomma.

Och då behåller du så klart alla garantier och maskinskadeförsäkringar. Nu snackar vi ju om en KVALITETS-trimning utförd av BMW. Kostar så klart lite mer - du väljer själv.
Visa användare
51
Diesel Kungen
BMW 535D F10
Dieselmonstret Reloaded
Du har pm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.