AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.661

Laga rost e39.

Jo
53
Jontston
Bmw 520d Touring -17
Undrar lite om det är svårt att laga sån här rost som bilen har på bakluckan till vänster. Eller det är bredvid själva luckan. Är det ngt som sprider sig snabbt??
Länk!

MVH/Jonathan

Xa
16
Xana_swe
540iA E39 Touring -98
525i E34 Sedan -92

Tjaba!

jag har liknande rostfläckar på min touring. Detta är lite svårt att svara på då precis där så är det 2 plåtar som är valsade i varandra om jag inte minns fel. Så om rosten gått in för lång in i plåten så är det lite värre att fixa. Om det enbart är ytligt så får man fort som fään fram med blästerpistolen eller hur man nu vill göra för att åtgärda detta då rosten sprids som en tumör dessvärre.

Kan tänka mig att det finns rostfläckar precis nedtill på luckan som man ser när luckan är öppen. plus med säkerhet runt shoppingluckan. Om inte så kommer det garanterat för eller senare.

Jag själv kommer iaf försöka åtgärda rosten på min lucka, men det lutar åt att köpa en ny på schmiedmann och sen lämna den till polarn som är billackerare.

EDIT:

Har inte bmw 12 års rostskydd gällande bakluckan? eller är det nyare årsmodeller som har det?

Om inte så kontakta bmw för garanti byte gällande detta i så fall. Eller be bilhandlaren fixa detta innan köp alternativt pruta av 10 tusen eller nått. :)

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
12 års rostskydds garanti gäller från 04 och uppåt.
Jo
53
Jontston
Bmw 520d Touring -17
Ok, jo det vet jag att det är bara 6 år på den som jag tittade på. Men har sett andra som oxå har fått rost där. Är ute efter en bruksbil, så egentligen lite rost kanske inte är så farligt på de stället, men det är ju aldrig snyggt med rost :)
Ska man slipa upp det själv eller lämna in den till ngn lackerare??

Konstigt/ovanligt ställe att få rost på...Jag gissar på att det är en dåligt/slarvigt lagad tidigare skada av något slag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har en fläck precis där det brukar dyka upp rost. Ovan samma kant, men va 10cm bakom skärmkanten. Som Dawwe säger är det ev. en skada, t.ex att stötfångaren fått sig en tryckare så att lacken under den har skavts bort. Till det där priset ska väl skadan vara proffslagat. Jag levde i villfarelsen att våra E39:or inte var värda någonting! ;)
Jo
53
Jontston
Bmw 520d Touring -17
Hur snabbt sprider sig rosten på e39, funderar verkligen på att köpa en, men rosten talar emot lkite. Vill ju inte behöva "skrota" bilen pga rost. Eller är det bara kosmetisk rost som e39 drabbas av?

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det där fixar du själv om du är lite händig. Följ en bra metod med bra färger.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Mestadels kosmetisk rost då typ hela underredet är aliminium.

Sedan rör sig rosten sakta enligt min erfrenhet
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Hade rost där på båda sidor på min förra E34 touring, konstigt nog. Det var så grovt att det gick att slå hål på plåten. Nuvarande har inget där.

Verkar ju som att vissa bilar kan drabbas av rost där, tror inte man behöver anta att bilen varit fusklagad för det.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag hade exakt samma rostfläck på en E39.
Ett ganska tacksamt ställe att slipa/blästra rent och lacka.
Men jag har för med det är en plåtskarv där så det kommer nog tyvärr tillbaka om några år. Lite prutmån på den bilen känns det som ;)
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Det är standardrost på E39 touring. Kolla noga på de bilar du stöter på så har minst hälften den rosten. Sprider sig inte särskilt fort, men gör man inget blir det hål efter några år. Som någon skrev, tämligen tacksamt ställe att laga på. Obegripligt att säljaren inte fixat det då det högst kan gå till 3000 kr hos proffs. Svårt att göra riktigt snyggt på silver dock.

Skall man köpa, pruta kraftigt. När kofångaren plockas av vågar jag påstå att även de främre fästena/styrtapparna till kofångaren också har rostat. Det måste fångas upp innan det kryper ut på skärmen och blir dyrt att ordna. Pruta minst 5-7 tusen från det pris som kan anses vara rätt om bilen var rostfri. (Tycker det begärda priset, trots garantiåtagandet, är okristiligt från början med avsaknad av skinn och LM-fälgar, trist silverfärg osv. Max 50´ rostfri i mitt tycke.)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Förmodligen en av de främre styrtapparna som det har krupit upp från på min ena bakskärm då. Det borde alla som klarat sig ännu åtgärda, innan det blir fråga om omlack av skärmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.