|
|
|
|---|---|
| Har problem med ett läskigt knackade ljud ett par sekunder när jag kallstartar min 318. Det uppstår på morgonen när bilen stått hela natten, eller efter jobbet när den stått still hela dagen. Om den stått några timmar är det inga problem. Någon som vet vad detta kan vara? Är sjukt orolig för något ventillyftarrelaterat. | |
| Knackar eller tickar det? Tick innan oljan har hunnit leta sig hela vägen upp till lyftare är rätt normalt. Kan du spela in och lägga upp ljudet så kan någon säkert hjälpa dig vidare. | |
| Skulle vilja påstå att det är något mellanting mellan knacka och ticka. Kanske t.om. lite skrammelljud. Svårt att förklara. Misstänker precis som du att det är något med oljan upp till lyftarna. Om jag drar startmotorn lite snabbt med slår ifrån precis innan den startar och sedan startar igen så låter det mindre. Har ingen möjlighet att spela in något just nu tyvärr. | |
|
Är det kamkedja på den motorn? Om jag minns rätt har jag läst om att sliten kamkedjespännare kan orsaka liknande missljud, att den inte orkar spänna upp direkt utan först när oljetrycket är tillräckligt högt. |
|
|
Ja, det är kamkedja. Vad använder du för olja och när byttes den senast? Kolla så att inte stiften sitter löst och ger "knackljud". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Japp, det är kamkedja som sagt. Oljan byttes senast vid service. Antar att det är Castrol då den servas på Bmw-verkstad. Låter lite intressant det där med kamkedjespännaren. Bilen har gått drygt 26000 mil, alltid servad enligt schema på aukt. Bmw-verkstad. trots detta fick kamkedjan bytas fför ett tag sedan. Det är efter detta bytet som missljudet har kommit smygande. Först ignorerade jag det, men allt eftersom har det ökat. Fick in bilen på verkstad igår kväll. Samma verkstad som bytte kamkedjan. Får se vad de kommer fram till. | |
| Nu har jag fått besked från verkstaden. Skulle tydligen vara någon ventil till vanosen som har svårt att hålla uppe oljetrycket om bilen står still länge. Är tydligen ingen fara, men låter obehagligt. Ska man byta den så måste man lyfta toppen, dvs dyrt och inget jag ger mig in på. Tycker dock fortfarande att det känns lite olustigt eftersom ljudet kommit efter kamkedjebytet. eller det är åtminstone något som jag inte lagt märke till förrens efter kamkedjebytet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.