AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
31.912

X5 vs Q7 och Touareg

Sida 3 av 3
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Varken Touareg eller Q7 har dubbelkopplingslådor utan konventionella automatlådor med momentomvandlare....

MVH Christofer
Regeln är (var?) väl att 7 växlar pekar på DSG, 8 växlar på japansktillverkad automatlåda.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jaha, där ser man. Rörigt som sagt... VW säljaren påstod att det var typ samma låda som i Audi men då var det förmodligen Q7 han syftade men sa bara inte hela sanningen.

Det har ju varit mycket skriverier om just VWs 7-stegade DSG som sitter i vissa modeller, men jag har aldrig hört något om dem som sitter i Audi modellerna. Jag hoppas att de inte lider av samma problem, eller?
8-stegade automaten i Touareg är silkeslen, behövs ingen DSG där iaf.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag håller med. Den är riktigt fin.
Hade DSG på Q5:an, även om DSG som fenomen är intressant så gör det sig rätt dåligt på dieslar som helst växlar runt 2000 varv. Hade jag köpt en högvarvig GTI så hade en DSG vart intressant, men kollegan som kör en M135i xDrive har ju 8 stegad automat, och jag kan ärligt inte säga att det är någon skillnad i upplevelsen på den jämfört med de DSG-lådor jag har kört. Automaterna nuförtiden är något helt annat än de oljebad som satt i tex. E39..

Aisin 8-speed Automatic Gearbox 0C8 heter lådan, hittade till och med en Wolkahandbok för den :)

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.