AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
31.854

X5 vs Q7 och Touareg

Sida 2 av 3
Sani, vad får du för X5 för 219 tkr??? Visa mig gärna den (talar E70 nu). Om man resonerar som dig så skulle typ en X5 -12a idag som kostar cirka 600-700 tkr kosta 300-350 tkr om två år? Lycka till att hitta den kärran.
Jag tycker att en begagnad X5 allt som oftast är ett bra köp, självklart efter sedvanlig kontroll av historik osv. Man får en fin X5 idag från 350 tkr och uppåt (-09 och nyare), vilket jag tror normalt är ett bra köp om man vill ha den typen av bil förstås.

RR... läs gärna tester och omdömena här på forumet så är det inte konstigt att man behöver rea ut dem.

/Anders
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Marin - Haha, nej inte riktigt. Men det är faktiskt bara 1 som har V70 och en annan som har Passat. Däremot är det 4st som kör XC60.

Sani, jo det blir så klart väldigt mycket pengar när det gäller så dyra bilar även om jag tror det blir svårt att hitta en X5 eller Q7 (som inte är ett riktigt lik) i de prisklasserna du anger. Men jag menar mer att jag tror inte de tappar men än någon motsvarande bil. Man måste ändå jämföra med liknande bilar typ ML, RR Sport osv.

När en Touareg ser ut som denna är den riktigt snygg tycker jag:
Länk

RR sport är jag lite rädd för. Kompisen hade en sådan (visserligen före faceliften) och han hade inget annat än problem med den. Den är inte ett alternativ, men tack för tipset!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Nu skrev jag ju iofs inte exakt så Anders, utan att jag köpte Q7:an för sagda 219 tkr i våras. Det var riktigt billigt då, då det INTE var ett lik (Amli..), men det var ett halvår sedan.
Nu är normalbilen av den årsmodellen (-07) nere på de priserna, likaså kan du få en E70 X5 -07:a för de pengarna (= slutpris), även om de finaste exen kostar något mer. Det är inte lätt att kränga en 4.8:a idag tex...
Köpa en stor SUV utan 4.8 eller liknande motor måste vara det tråkigaste man kan göra. Ser framför mig en Q7:a med 2.0T motor eller liknande kanske en 1.6d ? :)

Nej SUV, stora Mercedes, stora BMW etc skall ha stora V8:or.

Zog, är du 10 år efter? ;)

Lycka är att ha allt vrid man någonsin behöver, en jäklans massa knuff och 100 mil mellan tankningarna i en SUV. Men visst, en dieselhybrid skulle jag kunna tänka mig såklart.

Bensin, sånt häller man ju i njutbilar som Ferrari och Porschar som saknar tak.
Tål inte traktorljudet som dieslar har. Riktiga bilar behöver inga turbos heller. :)
zog, ok- du är 15 år efter ;)

En kompis pappa hade en Lamborghini LM002 runt den tiden, den hade du älskat.

Är man efter sin tid bara för att man inte gillar dieslar ?

Det beror ju lite på hur mycket man kör på ett år med. Själv ligger jag under 1000 mil. Om den drar 1.0 eller 1.6 eller 0.8 är sak samma. Skatten äter upp skillnaden mer eller mindre och någon eller några tusenlappar hit eller dit är inget som bekommer mig.

Skulle jag köra 4000 mil om året så hade jag valt en snåldiesel som BRUKSBIL. Roligt att köra kräver bensinare i mina ögon. Skumt att ingen M5:a kommer i diesel enbart om det nu är så optimalt. Eller vänta, ingen M-modell har diesel, alla har bensin när jag tänker till. Skumt och tråkigt att de är 15 år efter sin tid och så värdelösa att köra.

Diesel är "inne" för gemene man just nu helt enkelt som sitter i stugan och räknar hundralappar. Prata bränsleförbrukning och SUV:ar är ju bara löjligt så har man redan tummat på miljökraven och driftkraven rätt rejält. Hybrider eller ren el om de löser alla problem är nog framtiden för alla segment.

När det gäller prestandabilar och sportigare bilar så är det bensin som gäller just nu i allafall, punkt.

Ja, men man köper väl inte en SUV som finbilen, för att ha något annat som bruksbilen? Jag köper ditt resonemang att om man bara kör 1000 mil/året i sin SUV så kan man lika gärna köpa en beg. med bensinare, ska man handla nytt så är det ekonomiskt vansinne för 2:ahandsvärdet lär ju vara där efter.

Självklart så är det roligast att köra bensinbilar, men knappast i en i sammanhanget redan från början, rätt trist SUV, sen att BMW nu har börjat tumma på M-varumärket med M550d får ju stå för dem. Jag skulle vara kluven som fasen om jag tex. stod i begrepp att köpa en A7 sportsback, diesel eller bensin.. svårt!

En SUV för drygt 8-900,000 som de kostar är en "finbil" för mig. En Toyota rav 4 eller liknande kan jag se som bruks-suv.

Sedan skulle jag inte tacka nej till m550d men kul att köpa en som gått 7-8k mil så måste man byta 2-3 turbos, kanske partikelfilter och lite annat inom kort. Känns som sådär att köpa då i andra hand med det framför sig.
Jag tror och tycker andrahandsvärdet borde återspegla sådant med.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Återupplivar den här tråden...

Nu har jag hur som helst beställt en ny bil och det blev ingen av de som jag ursprungligen tänkt mig... Det blev till slut en Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro. Det stod i slutet mellan den och 5-serie men där den sistnämnda föll bort pga sämre utrymmen.
Jag var länge inne på en Touareg men den kändes inte 100%. Den blev dessutom ganska dyr när jag la på det som jag ville ha på den. Det är en jättefin bil men det blev även en psykologisk spärr att betala så mycket för en VW.

Så nu blir det att återgå till Audi efter flera års frånvaro, men jag tror jag blir nöjd :)
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Amli-> Vill du dela med dig av fullständig spec? Eventuellt också vilket pris du fick?
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Absolut. Blien jag beställt är:

Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro (204hk)

Färg: Ibisvit
Klädsel: svart/svart

* Dragkrok
* Tonade rutor
* Optikpaket Svart Audi exclusive
* Innertak i tyg svart
* Ytterbackspeglar elinfällbara med minnesfunktion
* Backkamera
* Alacantra/läder- kombination
* Förvaringspaket
* S-line exteriörpaket
* Alufälg 5-ekrad rotordesign, titanlook 20"
* Elinställbara framsäten med minnesfunktion
* Ljuspaket
* Teknikpaketet
* Sports Edition
* Service 36mån/6000 mil

Det finns ganska mycket mer jag egentligen vill trycka på den men jag är tvungen att hålla nere kostnaden. Var först inne på 245hk motorn men lånade hem just 204 och tycker den gick över förväntat så det fick bli den istället.

Slutpris 529k.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Läckert, gratulerar till en mkt fin bil!

Nyfiken följdfråga ang din nuvarande bil, X5:an.
Hur långt har den gått, årsmodell, mkt problem eller tvärtom?

Undrar därför att jag tittade på en fullservad, sv såld X5 -08 286hk 3,0sd idag som gått 18000 mil. Mkt fin ytmässigt men ändå lite "sliten" mekanisk känsla med svagt gnissel, pip eller t.o.m. lagerljud.

MVH Thomas
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Tack :) Nu är bara den här jobbiga väntan på leverans...

Min nuvarande X5 har gått 8300mil, MY07 och det har knappt varit några problem alls faktiskt i min ägo.
Jag har bytt båda LED bakljusen bak, vilket varit störande då de kostade 3000:-/st... Hade kommit in fukt men det är som sagt åtgärdat.
Det var ett grymt störande "klonkljud" bakifrån bilen som det tog tid innan jag kunde lokalisera, men det vara bara bakluckan som behövdes dras åt. Kostade inget och har inte varit ett ljud sedan dess. Bortsett från det, inget.
Jag har inga gnissel eller pipljud i min. Jag är helt hysterisk med sånt och hör minsta lilla direkt.

Jag kan varmt rekommendera E70. Det är en helt fantastisk bil. Jag kommer lägga upp min till försäljning efter sommaren strax innan jag ska plocka ut min nya bil.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Grattis till en fin specad A6:a.

Jag sålde precis min efter ungefär ett års ägande och 2000 mil.
Skillnaden mellan 204 och 245 hk är försumbar. 245 hk versionen har rödmarkeringen 100 rpm senare, det är ungefär det du visuellt kan se.

Jag klockade min 204 hk till 6,3 sek 0-100 med Launch Control. Tillräckligt kvickt för en nästan 5 meter lång personbil som går på diesel ;)

Mvh/ Niclas
Launch control på A6:an, really? Vilken låda sitter det i, S-tronic ala DSG?

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
S-tronic.

Mvh/ Niclas
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Tack. Ja, jag tror jag kommer bli nöjd och ser fram emot leverans.

När det gäller S-tronic, vad är skillnaden mellan de olika? T ex mellan den och de olika DSG lådorna. I Touareg sitter det en 8-växlad i A6 en 7-växlad osv. Rörigt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.