|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Jag sitter och funderar på en ny bil och tankarna går kring en ny X5, Q7 och Touareg. Jag kör ju X5 i dagsläget som jag är grymt nöjd med. Är det någon av här som har erfarenhet från främst Q7 och Touareg som kan ge till input i form av plus och minus. Lite av mina reflektioner så här långt: X5: Vet precis vad jag får och jag gillar bilen. Nackdelen är att skillnaden från min till en splitter ny inte är så stor. Bättre drivlina och iDrive vet jag inte om det motiverar till ett uppbyte. Bra med 7-sits. Q7: inte lika kul att köra som X5. Sämre känsla i reglage m.m. Klart mycket skönare att åka i med luftfjädring. Tystare. Bättre drivlina än min nuvarande. Bra med 7-sits. Touareg: Inte samma känsla någonstans. Platta osköna stolar jämfört med de komfortstolarna jag har i dagsläget. Modernare och fräschare bil. Bättre drivlina än min nuvarande. Skön med luftfjärdringen. Bättre prisbild. Jag har även sneglat på nya ML men jag får lite truck känsla över den samt att den är väl dyr. | |
|
tyvärr lär du inte hitta något som pasar dig annat än X5.. Själv varit där och ångrar att jag sålde min X5:a.. Frugan vill ha Range rover Sport men den var ju fan inte kul att hoppa in efter x5:an så den bilen såldes efter 3veckor. Q7 vägrade jag direkt!! Gillar inte audi tyvärr och sen att den är så stor fast så liten inv, trång last utrymme och sen så känns det att man sitter i en A6 avant från 2004 gör inte saken bättre. Touareg har för mig alltid varit en billigare variant utav Q7 för de som inte har råd med Q7 :) Precis som du säger platta stolar, gammal desigt inv på något sätt och att den liknar passat 2002 när man tittar på fronten snabbt. Kort och gott den X5:a slår ovan nömnda bilar med häst längder och du borde överväga att ha kvar den ett tag till och kanske byta upp dig när "nya" X5:an kommer? Sen så säger du att Audi har bättre drivlina vad exakt menar du och på vilka grunder? |
|
|
Amli, tänk på att en NY X5 kommer 2013. Att köpa den nuvarande just nu känns på sätt och vis dumt. Fanastisk bil men värdeminskning etc inför en nyare generation som även den lär vara super är nog aningen dumt. Q7/Touareg har jag ingen erfarenhet av men hade gått på Q7 eller Cayenne isf. Helst av allt BMW X5 ;-) |
|
|
Håller med föregående talare om mycket. Touareg går bort direkt, när du är kommen ur en X5. Och att köpa en spillrans X5 eller Q7 just nu, vore dumt anser jag....då båda är gamla konstruktioner, och har ett enormt värdetapp att se fram emot. Jag har erfarenhet av Q7. Herr 3MW:s åsikter gestaltas rätt bra i meningen "Gillar inte audi tyvärr..." => Har man ett kritiskt sinne att börja med, är det lätt att hitta "fel". (Själv anser jag att utrymmena i Q7 är utmärkta!). Vad mer vill du veta? Kan rekommendera att köpa ett ex med S-Line paket, panoramatak och MMI High för bättre andrahandsvärde/lättsåldhet. Tittat på Cayenne annars? Dieseln & Hybriden är inte så dyra som man kan tro. |
|
|
Jag trodde att ja skulle trivas med X5, men är inte ett dugg imponerad av den. Visst, den ser tuff ut, men den är för stor och klumpig, oskön fjädring, mycket väg- och motorljud, spårig med 20"are, törstig mm. En vanlig fyrhjulsdriven kombi är in mina ögon bättre på alla punkter. T.ex A6 Allroad eller F11 x-drive. Körde ett tag en Q7, och den är ännu större och klumpigare än X5. Men den är skönare att åka i. Tystare och mjukare. Touareg och Cayenne har jag ingen erfarenhet av, men om jag skulle köpa en ny stor SUV, skulle jag kolla på Cayenne Diesel eller nya ML. |
|
|
Jag har haft de flesta SUVar som funnits sedan 2005, och jag skulle rangordna dem enligt följande: 1. Q7 2. XC90 3. Cayenne 4. Touareg 5. X5 De saker som jag har vägt in är framförallt: Utrymmen, körbarhet, driftvänlighet, pris/för vad man får. Eftersom jag alltid haft en mindre och sportigare bil parallellt, så tar jag ej med körglädje. Q7an har överlägset mest sittkomfort/utrymme, ofta välutrustade - och väldigt stort bagage. XC90 har också bra sittkomfort/utrymme - och det största bagaget. Faller dock på att det är en Volvo. Cayenne är riktigt bekväm att åka i, och utrymmena helt ok - lastar dock inte så mycket (högt med kort bagage) Touareg är egentligen samma som Cayenne, men det märks att Porschen har byggts med mer fokus på kvalité. X5 är sportig, men är mindre än alla andra - och lastar riktigt dåligt för att vara en så stor bil. Sen vill jag tillägga att jag skulle aldrig köpa en av dessa nya, utan fynden finns på bilar med 1500-4000 mil på mätaren. Q7an, X5an, XC90n får snart efterträdare - Så hade jag valt idag, så hade nog en välutrustad Touareg varit mitt val. Och sen hade jag kunnat snegla på nya Q7an. Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
Jag ska tillägga att det inte är en splitterny bil jag kollar på utan en som är max 1år - 3000mil. Intressant hur olika synen är på just Q7. Och ja, S-line med 21" är ett absolut måste på den. Det jag aldrig riktigt gillat med den är just den stora limpformen. Men då jag har 3 barn är just storleken en fördel. Jag har faktiskt aldrig kört eller kollat närmare på just Cayenne då jag bara fått för mig att den drar iväg lite i ägandekostnader, men det är klart värt en koll. 3MW - Det jag menar med bättre drivlina så är det när jag jämför med min nuvarande som är före facelift med den gamla 6-växlade automaten och 235hk motorn. Jag är medveten om de nya modellerna som är på väg in på marknaden men då det inte rör sig om en splitter ny bil så dröjer det ytterligare ca. 1 år innan de kan bli intressanta för mig då det lär dröja innan de kommer ut på andrahandsmarknaden. Och då är det ändå läge att byta igen ;) |
|
|
Marin - Just A6 Allroad är nog den bil jag är mest sugen på just nu. Jag lånade 313hk motorn och den var helt fantastiskt. Enda anledningen till att den inte riktigt är ett alternativ just nu är att jag har 3 barn som alla fortfarande sitter i bilbarnstolar. Och baksätet i en A6:a med dess enormt höga kardantunnel är endast avsedd för 2 i mina ögon. Annars hade detta varit bilen jag förmodligen varit mest spekulant på i dagsläget fast då med 245hk motorn. |
|
|
Amli; "limpformen" är svår att komma ifrån, om du ska ha en lång bil liksom...? :) Med S-Line-paket + 21 minskar detta visuellt något dock, det är sant....sedan är väl 22-23 tum ännu snyggare iofs. Årsmodell -10 kom faceliften med de snygga LED-ljusen mm, ska man ha en stor, skön premium-SUV finns ingen bättre just nu. Det är en koloss att ratta, men efter några veckor glömmer man det. Den kan slängas runt rätt bra, trots sina 2.5 ton hehe.. Merca GL eller nya Grand Cherokee är annars värdiga (o nyare) alternativ också. Har ej kört Jeepen dock. |
|
|
Jag kör en hyfsat fullsmetad Touareg 3.0 TDI MY2013 som efterträdare till min Audi Q5 3.0 TDI MY2010 och jag är mycket nöjd med bytet, två kollegor har haft X5 3.0d och Q7 3.0TDI och X5an är ju fin, men känns otroligt svullen och ganska gammal nu, Q7 ser ut som någon typ av buss och känns som att den är 7 meter lång utseendemässigt, förvisso subjektivt att prata om utseende, men här är mina input på T-reggen: + komfort, med sportstolar och luftfjädring + Innerutrymmen, rymligt baksäte (jag är 193 cm lång och kan sitta bakom mig själv utan problem) + Motor och drivlina, automatlådan är silkeslen + Integration av blåtand med spotify etc. (funkar äntligen riktigt bra) + Bra paket, premium, sport, last osv - kryssa i allt och du är hemma + Instrumentkluster, rakt av samma som i nya A6 med en jättedisplay mellan varv/hastighetsmätaren + Luftfjädring, luftfjädring, luftfjädring VAG har marknadens bästa? går att höja 120 mm totalt (med luftfjädring sport). - Interiör, Volka-arvet gör sig påmint, så även om det inte är lika snyggt som i min Q5:a så är det fortfarande bra kvalité. Är man ute efter bra pris prestanda så tycker jag att Touareg klarar sig galant, sen så tycker jag även den är riktigt snygg exteriört med premiumpaketet, om än subjektivt givetvis (den som designade arschlet på nya Cayenne borde få en pungspark + anställning hos Peugeot..) |
|
|
GL och Cherokee är inte intressanta för min del. Framför allt inte Cherokee efter testet i TV men även att jag har riktigt svårt för amerikanska bilar. cazrop - Ungefär hur är bränsleförbrukningen på din bil? Dessutom, hur tycker du att touchskärmen fungerar? Mitt första intryck av den är att det är plottrigt och man måste kolla ner så mycket jämfört med MMI och iDrive, men det kanske är vanesak? |
|
|
Amli - jag provkörde Jeep Grand Cherokee och den kan du helt bortse ifrån, skitbil med trä (plastinlägg) i ratten som gör en galen om man har en vigselring på fingrarna (det låter *klick, klick, klick* när man rattar), airbag går inte att stänga av för passagerarstol fram, samt jag fick ett intressant kast när jag forcerade den genom en rondell = den bilen skulle jag aldrig köpa, och detta var innan den höll på att välta. Ska nog tillägga att jag oxå var lite sugen på A6 allroad, men då jag jagar i skogarna å är ute å kör i spenaten ibland så kändes det mer safe med en "riktig" SUV, dessutom känns Allroad liite gubbigare, och jag är bara 34. Nästa gång kanske..! Förbrukningen är än så länge rätt hög, har bara kört 600 mil och den blandar ju fett i början sägs det (för att spara på motorn) - har legat på 9,9 men har nu sjunkit till 9,7l/100 km (jag kör på 20" 45/275 mm på sommardäcken, så det drar nog upp en del). När min bilsäljare fick höra mina siffror så påstod han att jag inte anstränger mig för att köra snålt, och det kan nog stämma rätt bra :) Jag tycker förbrukningen verkar rätt likvärdig med min Q5 3.0 TDI på sista raden = ett par hundra kg tyngre och större, men samtidigt ett par snäpp upp i bränslesparande teknik från 2009 typ. Långpendlar du så räkna med 0,8, kör du som jag kort och mycket stad så räkna med minst 0,9. Touch funkar bra, den är snabb och smidig - man slipper lära sig en massa knasiga joysticks som på BMW/Audi, bara skriva in namnet på den man vill ringa eller orten man vill åka till tex, dock så är det inte samma touchkänsla som i en iphone men det är inte riktigt meningen heller skulle jag gissa. Vill du ha en bra kontakt för att prata Touareg i Stockholm så kan jag tipsa om en bra säljare som spelar med raka kort, säg till i sånt fall. Här är min spec (listpris landade på 662' innan rabatter): Modell Volkswagen TOUAREG V6 TDI BlueMotion Technology Klädsel Titan Black vid val av Sportpaketen 3FU Panoramasoltak i glas 9VE Ljudsystem Dynaudio Confidence 9ZW Mobiltelefonförberedelse Premium KA6 Area View med backkamera Rear Assist PJ8 Lättmetallfälgar 20 tum Metropolitan PSM Luftfjädring Sport PTD Ytterbackspegel förarsida, automatiskt avbländbar med minne,dubbla solskydd, Coming/Leaving home R3A Navigation RNS 850 WB2 Minnespaket WLD Sportstolar läder Nappa/Alcantara WZ1 Lastpaket WZ2 Premiumpaket WZ4 Sportpaket Hade jag gjort om något idag så hade jag kanske valt till lite kraftigare läder som skydd för stolarna när man kommer med leriga/blodiga jaktkläder med en massa vassa saker i fickorna, men om du bara åker i typ kostym/jeans etc. så är det inget problem givetvis. |
|
| Area view kamera måste vara en av de bästa tillbehören man kan ha på en bil. | |
|
Area View är Ballt, men man får se upp så man inte litar blint på skiten och kör på saker som inte syns i kamerorna, för att häkta på släpvagnar, köra nära trotoarkanter mm så är det übergrymt. En annan grej, Dynaudioljudet - bland det bästa jag hört i bilväg, jag hade B&O-systemet i Q5:an men detta är ett par rejäla kliv upp, äntligen en originalstereo som klarar betydligt mer än vad trumhinnorna gör. Att jag dessutom fick DAB-radio på köpet gör faktiskt att det låter betydligt mycket bättre när man lyssnar på P1, P3 osv. |
|
|
cazrop, det var nära nog exakt samma utrustning som jag har räknat på när jag suttit och byggt online. Är sugen på R-Line oxå... Det blir nog till att låna hem en Touareg samt Q7 för att testa. Mycket hänger på det praktiska, dvs hur lätt är det att få in bilbarnstolarna. Det som är så bra i det hänseendet just med X5 är det breda, platta baksätet. Frun gillar Audi och Q7 bättre så det brukar, som vi alla vet, väga ganska tungt... ;) Pga husrenovering är inte tal på något köp förrän tidigast i vår så det finns gott om tid att bolla fram och tillbaka. |
|
|
Frugans ord är lag, hon gillade T-reggen men ville först inte köra den då hon tyckte den kändes så stor - det tog 2 minuter bakom ratten innan hon älskade den dock :) Jag petade in det mesta utom farthållare med radar, vingelvarnare och sånna gimmicks som inte behövs om man kan köra bil ;) Tänk på att det borde komma ny Q7 och X5 ganska snart, den kommer nog kännas rätt gammal + tappa 2:ahandsvärde brutalt när så sker. |
|
|
umm köpa en folkvagn för 662 tkr, det skulle jag nog ha svårt för. Det går ju inte att säga generellt att X5 kommer att tappa brutalt. Den har genom åren haft nästan det bästa andrahandsvärdet bland BMW modellerna. De som tappar mest är givetvis de som är nästan nya. De äldre billigare X5 kommer inte att tappa så speciellt eftersom de tilltalar en helt annan målgrupp, de som av olika skäl aldrig ens funderat (eller kunnat) köpa nytt. Överhuvudtaget är det rätt korkat i dagens läge att köpa en helt ny bil i högre prisklass. Det gäller likaväl som du köper en BMW, Audi eller VW. När man vant sig vid X5 så gillar man ofta den. Den är körglad och slår helt klart Q7 där. Q7 är väl rymligare i bagaget, vilket förstås många värderar men limpformen kräver verkligen S-line, svart optik, 21" mm, annars ser den tämligen hemsk ut tycker jag. Talar vi dessa tillbehör då talar vi också rätt hög prisklass. Sen går det inte att föreslå vilken som är bäst för en annan person än man själv, det är så många olika aspekter som gör att vi individuellt väljer olika modeller. Man får helt enkelt prova sig fram och välja det som passar en själv och familjen bäst. Själv valde jag att byta bort min X5 40d Sport -12 när jag köpte M5-an och sen importerade jag istället en X5 35d M-sport -09 för bruksändamålen. /Anders |
|
|
Jag håller med, andrahandsvärdet på just X5, och Q7 för den delen, står sig fortfarande ganska bra. På den punkten tror jag nog att det är lite värre med Touareg. En snabb sökning på Blocket visar att det inte är några problem att hitta en bra utrustad -12:a med upp till 2000 mil för under 500K. Tråkigt bara att två av grannarna har just Q7 med S-line paket. Det går fler Q7:or här än V70... ;) Ilandsproblem av rang.. :) Anders, är det F10 M5 du köpt? |
|
| Mina grannar kör Saab, Volvo ock VW. Var bor du igentligen? Solsidan? ;-) | |
|
"Jag håller med, andrahandsvärdet på just X5, och Q7 för den delen, står sig fortfarande ganska bra" .....nää - de har ju halverats de senaste två åren, typ? :) Två år sedan drömde jag om en Q7, då de låg en bra bit över halvmiljonen - i våras kunde jag köpa en dylik för 219k...samma gäller X5! Så jag anser dem vara veritabla begagnatfynd just nu, då värdeminskningen börjar plana ut. P.S. Såg en snygg Touareg ute igår - it can be done ;) |
|
|
2:ahandsvärde, det kan ju inte vara prio 1, för då är Q7 och X5 stekta när det kommer en ny modell inom 2 år? En bubblare Amli, kollegan beställde precis en RR Sport med typ all utrustning, de rear ut dem nu pga. modellbyte nästa år. Den kostade inte mer än min häck tror jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.