|
|
|
|---|---|
|
Ja som rubriken lyder så är jag inne på att tvångsmata 545:an, - Vilka företag förutom ESS finns det? - Vad behöver man tänka på osv. - Jag har automat lådan hur blir det med den, behöver jag uppgradera den? Till er som tänker skriva sälj bilen och köp M5 behöver inte göra det! Jag har ägt en e60 M5 och tyvärr var SMG:n ett helvet att ha med och göra vid vardags körning (bor i stockholm och mitt i stan tyvärr) brukar sitta ca 2 timmar i kö dagligen :( Då är det skönt med en automat samt en bil som kan bete sig ;) så nu tänkte jag göra något anorlunda och överladda min 545:a :) Har skickat mail till ESS för att få lite mer info samt effekt, siffror och lite förbruknings sffror. Detta blir vinter projekt och jag kommer inte att andvända bilen då jag har en vinter bil. Så har ni tips och råd gällande kompletta satser från usa eller annat land så skriv gärna det. | |
|
3MW: Jag har tyvärr inte sett några alternativ till ESS om du letar efter färdiga kit, men de är ju duktiga på detta. Om du vill höra mer erfarenheter kring kompressormatningen så fråga signaturen Pea, han kompressormatade sin M3a hos ESS. Har för att jag läst att du får ca 450 hästar på veven så det bör kännas. Någon här inne har säkert stenkoll på vilket vrid din automatlåda är bänkad och godkänd för (sen klarar de oftast lite till förstås). Glöm inte att fundera på hur du skall ta hand om besiktningen också, kan vara lite struligt med kompressor sägs det. Riktigt kul projekt, jag har själv funderat på samma upplägg ibland (men avskräcks lite av soppaförbrukningen på en 545a). Berätta gärna mer i tråden om du det fortlöper Lycka till! /DJ |
|
|
Tack för svar och input BMW-DJ Nej som du säger så är nog ESS de enda som finns med färdiga kit, så får bli att invänta svar från de och eller kanske ringa så får man se hur vi löser allt. Gällande automat växelådan så är det GA6HP26Z som sitter i min dvs max vrid = 600nm och det borde inte bli mer än det då jag har 450nm nu. Besiktningen har jag tänkt på och det blir att jag får montera in och ur varje år och sedan mappa bilen till original igen. MEN första gången så får ESS montera allt åt mig så det blir rätt :) Soppa förbrukningen är inte så farligt som alla tror (inkl jag själv innan köp). Ligger på 1,2-1,4l/m men då krypkör jag i köer ca 2 timmar om dagen och det är typ det enda jag kör med bilen :) Kul att så fort man frågar om trim på autopower så skriver alla montera kompressor/turbo sen när man verkligen ska göra det så får man ingen input :p Återkommer så fort jag får kontakt med ESS och har lite mer info! |
|
|
Att göra vid Besiktningen : Rem av från kompressor Gamla spridare tillbaka Din org styr box på Efter Besikningen Rem på ess"s spridare tillbaka ess"s styrbox tillbaka Kör hårt !! Så gör jag vid besiktningen varje gång utan problem, ha bara hasplåt på bilen slipper de se intercooler och ic rör ... Mvh |
|
|
Här är ett Fett kit till din 545a :) Länk Här även ett forum: Länk Har du trimmat den än? Hoppas det löser sig. Berätta gärna hur det går sen :) Kul o höra om den blir snabbare. Kan den hålla jämt upp med en e90 m3 tror du? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.