AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.558

Köpa e28 520, problem efter kamremsbyte!

bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Hej!
Jag har en bmw e28 520 på gång som jag vill köpa!
Men... Detta är problemet som killen skrev!

Kamremmen hade gått av så det sitter en annan topp på med nya packningar och kamrem. Finns inga skador på kolvar eller cylindrar men jag misstänker att jag inte fick ventilerna riktigt täta när jag byggde ihop toppen.

Vad ska man först kolla eller göra?

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den första frågan som omedelbart dyker upp är varför säljaren misstänker att ventilerna inte är riktigt täta. Vilka indikationer och tester är det som pekar på detta?

Ett enkel test som ger en viss indikation på hur det står till är att göra ett kompressionsprov. Går att göra utan några större ingrepp.
Se till att ha ett friskt fullladdat batteri.
Ta bort bränslepumpreläet
Ta bort tändkablarna från tändstiften och skruva ur alla tändstiften
Skruva dit kompressionstestaren i cylinder #1
Lägg i friläge och håll spjället fullt öppet
Starta motorn och låt den gå runt ca 5 varv
Skriv ned värdet
Gå till nästa cylinder och gör om

Spruta i lite olja i tändstiftshålen (för att täta eventuella otäta kolvringar)
Gör om ovanstående procedur

Frisk varmkörd motor bör ha runt 10-11 bar. Nu är det absoluta talet inte det viktiga, utan detta är ju bara för att få en indikation på om det är något helknasigt med ventilerna eller inte.
Får du bra värden på alla cylindrar även med kall motor, då är det en bra indikation.
Får du dåliga värden på torrkörningen och bättre värden på våtkörningen så är det indikation på slitna kolvringar (inga säkra bevis - bara indikationer).
Får du dåliga värden både på torrkörningen och våtkörningen så är det indikation på att ventilerna läcker (inga säkra bevis - bara indikationer).

Kan även vara av intresse och kolla upp från vilken bil (chassinummer) och dess tillverkningsdatum som reservtoppen kommer ifrån och hur den har använts. Det var först från och med 09/1984 som BMW introducerade hårdare ventilsäten i sin produktion av M10, M20, M30, S14 och M88 icke-katalysator motorer. Är toppen från en bil tidigare än 09/1984 och körts en längre tid på oblyad bensin utan blyersättningsmedel har troligtvis ventilsätena tagit stryk och läcker.

Har man toppen lös kollar man enkelt hur täta ventilerna är genom att hälla bensin i förbränningsrummen. Gjorde det för bara några månader sedan på en M20 reservtopp jag köpte (och den var i riktigt fint skick så det läckte i princip ingenting alls).

Här är en tråd om just detta
Länk

Och här visar Edd China (Wheeler Dealers) hur det går till
Länk
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Tack så mycket för bra svar!

Men killen sa att han hade gjort kompressionsprov och då misstänkt att ventilerna inte är riktigt täta...

Ska även kolla tråden och videon ang detta! :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Be försäljaren om mätvärden från torr och våt körning (dvs först utan olja och sedan med olja). Då får du en viss uppfattning om det bara är en cylinder som är lite drabbad, eller om alla är totalt katastrof - eller något emellan.

Dessa fakta har ju en viss inverkan på priset.
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Komp m20b20

8,2
8,8
9,1
9,3
7,3
7,2

Så var värdena han fick!

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var det utan olja?

Hur blev det med olja?
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Vet ej faktiskt, med olja lär det vara
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, synd.

Hade varit intressant att se båda körningarna - då får man en bättre uppfattning om vad som kan tänkas vara fel.
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Han hade kört utan olja sa han!

Fel av mig!
Såhär skrev han!

Nej det gjorde jag inte, har tänkt att jag skulle gjort det ifall det är kolvringarna men jag är rätt säker på att det är ventilerna. Jag hade bara en påse ventiler och en tom topp så de sitter ju inte som de gjorde från början = inte riktigt inslitet och tätt
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En påse ventiler :-)

Kan vara så att det bara är kolvringarna, och att ventilerna är helt ok.

Speciellt om det var kall motor så brukar inte värdena vara helt på topp. Men de är uppenbarligen inte inslipade så de är nog som han säger inte helt täta.

Men tänker du köpa bilen så reducera priset med tanke på att du nog bör ta loss toppen igen och be en firma kolla upp ventilerna och slipa in dem (eller om du gör det själv) och eventuellt köpa några nya ventiler (beroende på hur pass bra skick ventilerna i påsen var). Så ny topplockspackning, topplocksskruvar etc.
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Okej, han sa att han skulle köra med olja och sedan prova!
Vad kan allt gå på tro? I pris? Denna bil ska jag fixa och ha dom bil under vintern sedan projekt till våren, hur många timmars jobb är det?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kostnaden är ju enklast att räkna ut - summera ihop de delar du behöver köpa och det jobb du behöver lägga ut på andra (det du gör själv får anses som gratis förutsatt du har de verktyg du behöver).

Tidsestimatet är omöjligt att säga pga två anledningar : vi vet inte hur van BMW-mekare du är samt inte helt klart vilken omfattning som arbetet handlar om (är det bara att slipa in ventiler eller är det provtryckning/byte av ventiltätningar/koll av ventiler/ventilsäten, byte/slipning av ventilsäten etc etc etc). Tidsestimatet på ditt arbete varierar ju såklart baserat på hur mycket du gör själv och hur mycket du lägger på andra.
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Jaha okej, jag får bilen för 3000 i det skick den är nu, är det värt? :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Lite svårt att svara på då det enda vi vet om bilen är att ventilerna kommer från en påse och att de kanske inte är helt täta :-)

Men är den inte för genomrutten med rost så skulle jag köpt den! M20/M30-motorerna är roliga att meka med, nästan lite svårt att sluta :-) Men om den är värd att få igenom besiktningen de kommande åren är du nog bäst att avgöra själv.
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Okej!
Tack för snabba svar!
Återkommer om jag har fler frågor om detgår bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.