|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Tacksam om jag kan få svar på följande, då jag står i begrepp att byta ventilkåpspackning på 330'n (det luktar lite bränt ibland) 1) Jag har ny ventilkåpspackning hemma. På Bavaria i Solna hörde jag att man tydligen ska ha några små packningar för alla de skruv som håller ventilkåpan på plats, stämmer det? Hur många? Nån som har numret på dessa? 2) I en annan tråd (och FAQ'n för detta jobb) lägger man på ett slags lim, packningslim i samband med montaget av nya ventilkåpspackningen, kan ni tipsa om märke, fabrikat? (Bavaria i Solna säger att man INTE behöver detta lim, vad gäller?) 3) Kan någon säga mig vad som finns bakom ventilkåpan/toppen - alltså in mot brandväggen - på en M54-maskin? Det är så förbenat svårt att komma åt och se. En annan medlem här, emiljohansson, bytte packning på sin 320 och han påstod att det i hans fall var dels en slangklämma men också två O-ringar till nån vacuumpump till bromsarna som var boven till krypande olja. Har 330'n också denna pump och därmed tänkbart de O-ringarna också som kan vara dåliga och kanske spilla olja ned på katalysator? Man vill ju gärna veta om det är mer saker som finns som kan vara boven i dramat att den luktar lite bränt när jag parkerar, eller krypkör (det var denna tråd: Länk ) Jättetack på förhand! /Sb. |
|
Hej, Du ska ha dessa delar: 1. 15 st 11121437395 nr 7 Länk 2. Du ska ha högtemp silikon. Ex: Permatex ULTRA BLÅ RTV Läggs på de 4 halvmånarna och i skarven på dessa samt i skarven framtill där vanosenheten är monerad. 3. Om du skruvar bort kupefiltret samt dess låda som sitter med 4 skruv bör du komma åt enkelt. /Joakim |
|
| Länk | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Du ska ha stort tack Joakim, då dessa tips är mycket viktiga för mig. Denna Permatex blåa, är det något jag hittar på Mekonomen tro? /Sb |
|
Köpte min på Jula, men Mekonomen bör ha den eller likvärdig produkt. Classe verkar ha denna med: Länk |
|
|
snåla inte med lim vid halvmånarna!!!! jag snålade o det resulterade i att jag fick göra om allt.. köpte lim på mekonomen o då sa jag att det var till en bmw så då tog han fram ett speciellt. lycka till |
|
Tack gubbar! Hittade exakt det som nämns ovan, på Classe. Lovar att inte snåla på "månarna"! Läste tidigare inlägg om detta, kan vara du moose69 som kanske var författaren till just det. Nu ska jag till Bavaria och köpa 15 sånna där 11121437395 :-) |
|
Storabjörnen, du kan väl hålla oss uppdaterade i tråden om dina framsteg med ventilkåpsbytet! Det kan tydligen vara lite joxigt att komma åt. En massa sladdar och annat som vill ligga ivägen. Jag ligger dig hack i häl, har just skaffat silikonet på Classe och ska be min kontakt på Bavaria att skicka mig dom där små packningarna med posten. Sen tar jag själva bytet lite längre fram eftersom jag inte har bilen hemma :-D Niklas Fransosen |
|
Det gör jag gärna Niklas! Jag är nyss tillbaks från lunch med 15 färska gummin i påse. :-) Jag kommer också ta det hela lite "längre fram". Håller på med renoveringar hemma och lite så, svårt att hitta tid. Men det jag primärt vill göra är att hissa bilen och se om jag kan se något underifrån, d.v.s kan jag se nåt bränt på katten eller liknande? Jo, det är trångt som 17, jag ser ju inget läckage på plåten längs kåpan, längs sidan av toppen, så vad jag misstänker är om det är in mot brandväggen (där jag inte kan se än) som det kanske läcker lite - alt om det är runt nåt tändstiftshål. I båda fallen måste jag ju ändå lyfta kåpan för att verifiera detta. Hörs! /Anders |
|
Då var det bytt!! Tog mig ungefär 2,5 timme att få detta lilla jobbet gjort. Det tog lite extra tid eftersom man inte vet riktigt hur sakerna sitter men det gick. Börja med att ta bort kupefiltret och dess hållare så man kommer åt de innersta skruvarna till topplocket. Koppla loss alla 6 kablar till tändstiften och ta loss hela den kabelhållaren den sitter lite hårt. Även hylsorna till tändstiften sitter rätt hårt. Hade ingen olja i dessa, skönt. Sen är det dags att skruva loss alla skruvar och de sitter riktigt hårt och de längst in är lite knepiga att komma åt. Tar jag hade en verktygssats med både korta och långa förlängare. Sen var det dags att ta loss kåpan och den satt bergfast efter snart tio år kan jag lova. Men det är bara att bända försiktigt. Jag började i det översta främre hörnet, där kunde jag få lite hävstång mot nån metallgrej som sitter bra till. När väl ventilkåpan till slut lossnade så skulle packningen bort, det fick lov till att användas en polygrip för att få det att lossna. Nästa steg var de två packningarna för tändstiften och mina var stenhårda och porösa så var försiktig här så inget ramlar ner i motorn. lättast tyckte jag att det var om man tog "inne" i själva ringen och bände försiktigt. Gör rent alla anläggningsytor och montera tillbaka de nya packningarna i kåpan. Lägg på silikonet på packningen, det var lättare än att försöka kladda på det på motorn, i synnerhet i bakkanten. För min del var det några av de små packningarna som var bovarna i dramat, själva packningen som sådan var tät. Så det var tur att jag läst i denna tråden annars hade alt jobbet varit förgäves. Jag började med de fyra skruvarna i mitten, vid tändstiften och sen från mitten på upp resp nersidan när de andra skulle på. Sen var det bara att montera tillbaka allt i omvänd ordning. Det är en aning långt in till de bakersta skruvarna så jag rekommenderar att man inte gör detta ute om det inte är varmt annars kan man få ont i ryggen :-) Det var skönt att starta motorn och kunna konstatera att det iaf inte sprutade olja till höger å vänster :-D Kan ju bli annat när man framåt våren drar på men det ska nog gå bra eftersom de gamla packningarna var mer eller mindre som bakelit medan de nya är mjuka å fina. Bra belysning är även det ett måste! Lycka till och ta det lugnt så går det galant. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.