|
|
|
|---|---|
|
Hej, vad har panelen för teorier kring följande? I långsam takt, säg upp till 40km/h gungar bilen fram. Samma känsla som om ett däck hade en rejäl "ståplatta". I högre farter än så upplever man inte känslan mer än möjligen som en vibration. Känslan är som om en fälg är skev. Har kollat utanför när någon annan kört bilen långsamt, fast ngn skevhet syns inte med blotta ögat.. 04 320 T, c a 13 800 landsvägsmil på mätaren. | |
| dina fälg kan vara ovala | |
|
Vad har du för fälgar och däck? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan: Jag har original bmw 16 tums alufälgar. Däcken är Michelin i orig dimension 225 or | |
|
Blev lite knapphändig och fel info igår gällande däcken... Fälgarna är som sagt 16 tummare original, kan inte modellnamnet. Däcken är Nokian (och inget annat!)225/50 16. Känns som sagt som om ett hjul skulle vara skevt...I låg hastighet är det tydligt, MEN bara ibland! I dag var det betydligt mindre påtagligt. Kan det vara de eviga bussningarna...? /M |
|
|
Hmm, känner igen symptomen med exakt samma dimension och Nokiandäck...särskilt efter att den stått över natten, men jag balanserade om hjulen flera gånger utan att få någon riktig rätsida på dem. Har haft två uppsättningar Nokiandäck (likadana NRVi) och båda uppsättningarna blev sådana efter ett tag - köpte båda uppsättningarna billigt på en gång... Dock hade de bra grepp och var (tyvärr) slitstarka! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Intressant det där kring Nokiandäcken. I går var första gången på 3 veckor som jag körde bilen. Den vaggade fram som tidigare nämnts och kördes ca 12 mil innan parkering igen. Redan i dag körde jag den igen och det gungade, men betydligt mindre... Får se vad som händer när jag monterar vinterdäcken... /M |
|
| har samma skit. gamla torra sommardäck som jag inbillar mig blir ovala efter bilen stått still. försvinner efter en kort stunds körning! ditt försvinner inte när du kört nån mil eller? | |
| Körde som sagt en rätt bra runda i förrgår utan att det försvann. I går upplevde jag problemet lite mindre. Det känns som om det kommer och går lite. Kan ju ha med användarfrekvensen att göra. Min bil står ofta flera veckor i sträck, så det kan ju vara så att något eller några däck blir lite platta. Fast det verkar ju lite långsökt tycker jag...Att avställda bilar står stilla i 5 år och får plattor i däcken är ju en sak, men några veckor är ju en annan sak... | |
|
Jag upplevde också att problemet ökade och minskade utan logik - vissa gånger kände man bara små vibbar och andra var de större... Jag tror att det helt enkelt är så att däcken är av för dålig kvalitet - har aldrig upplevt liknande med Michelin, Dunlop, Continental, Yokohama, Bridgestone, Pirelli eller något annat märke. Min personliga inställning angående Nokian är numer att de tillverkar bra vinterdäck, men sommardäcken håller tyvärr inte måttet - trots att de tillhör de absolut dyraste däcken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Min bil hade 225/50-16 runt om när jag köpte den. Gillade inte alls hur den uppträdde och jag bytte framdäcken till 205/55-16. Blev en helt annan bil efter det. | |
|
Johan: Hm...ja de här däcken satt på när jag köpte bilen och de är för nya för att byta ut tyvärr. Låter som om jag får uthärda det lustiga beteendet till dess att det blir dags för däckbyte. Östra:Har faktiskt tänkt precis som du, att gå tillbaka till 205'or när det blir dags för byte. Gubben i mig prioriterar helt klart komfort framför att det möjligen ser snyggare ut med lite bredare däck:) Har lekt med tanken på 205/60 men vet inte om det skulle funka.. mvh /Magnus |
|
|
Mango, det "värsta" är att däcken är långlivade - jag tänkte likadant som du: Det känns dumt att slänga däck som har 5-6mm mönster kvar... Numer är de dock skrotfärdiga pga "klackslitage" och lite drygt 3mm mönster kvar - de nya däcken (Pirelli) är i dimension 205/55-16 och rullar betydligt mjukare och tystare och har inga tendenser till vibrationer eller "gung", även om de ser lite "smala ut" nu när man vant sig vid 225:or. När jag bytte till smala 195/65-15-dubbdäck sjönk förbrukningen med ca en halv deciliter per mil (allt enligt färddatorn) - så breda däck kan nog göra en hel del extra rullmotstånd. Du skall nog inte blanda 205/60-16 och 225/50-16 pga skillnader i omkrets - det kan nog ställa till det med antisladdsystem och annat! Däremot har 205/55-16 och 225/50-16 exakt samma rullomkrets. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.