|
|
|
|---|---|
|
Hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem, annars ligger nog skroten nära. Den dör alltså bara, efter några mils körning. Det jag har sett är att tändningen uteblir totalt, samt att växellådsprogramvarningslampan (som sitter till vänster om P-symbolen) inte lyser när jag vrider nyckeln. Vidare så uteblir ett klick från ett relä som sitter bredvid motronic-lådan. Jag har öppnat motronic-lådan men kan inte se några kallödningar eller något annat konstigt. Efter en halvtimme/timme så funkar bilen i några mil igen. Snälla hjälp mig, jag håller på att bli tokig!!! mvh / Magnus | |
|
Nu talar jag utan att veta, man ska inte göra det men alltig kan det ju leda någonvart i allafall... Jag vet inte hur tändpulser för tändningen genereras med Motronic, men jag har iallafall haft en "gammal" 745, dvs med K-jetronik, och där var det givaren (Hall-sensorn) i tändspolen som var dålig. Då det blev väldigt varmt i motorutrymmet blev det avbrott i lindningen och bilen dog. Fick det stå i en halvtimme så gick den bra igen. Men det var som sagt K-jetronik. |
|
rsarits |
Ett vanligt symtom hos kondensatorer är att de lägger av när de blir varma, kolla om det finns några stora sådana på styrkortet, om du har möjlighet mät upp värde annars byt ut, det borde vara standardkomponenter som lätt går att få tag på hos ex: ELFA Micke |
Paap Reeder |
Hej Mange! Så hände även med min M535:a i Sörmlandsskogen ngnstans vid E-tuna en sommarnatt för några år sedan. Det visade sig att vattentenmpmätarens givaranslutning var ärgad. Misstänker att 745:ans motor liknar min M 30. "Varför skall motorn då stanna för att en sketen värmegivare ballat ur??" Motronicboxen är nog inte så intresserad av om givaren fungerar eller ej men den blir riktigt trött på datalivet om givaren duttar info till microprocessorn litet då och då. Låt säga att microprocessorn vill ha en avläsning av tempen varannan minut. Är det oxid på kontakten kommer info att styckas upp i kanske 100 bit istf 10 och processorn blir helt enkelt chokad. Det var bara att ge kontakten 5-56 och köra vidare. Ja ... skall sanningen fram så tog det ju ngn timme att hitta stället vart 5-56 vätskan skulle till. Innan M 30án gick igång så hade även Orrarna vaknat till liv på en närbelägen myr.... men det var ju sommarnatt och kaffe hade vi med oss. Lossa alla kontakter - duscha 5-56 (OBS ej flödigt) åk kör vidare. Är det inte det så är det tyvärr boxen. Att se en kallödning är omöjligt. Kanske i 30 ggr förstoring. Jag tror inte på kallödningar men väl avbrott i lödningar och komponenter pga av vibrationer och "infra-svängningar". E 28:ans instrument är för övrigt typiska sådana vibrationstjofräseländen. MVH /// Paap Reeder |
|
Hadde samma typ av fel på min Audi som jag hadde förut men det var vinter kallt som fan ochså vidare . Efter mycket frysande och några väl valda ord så hittade jag felet. Tändspolen den dog av efter en stund då den blev varm. Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.