AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.021

540ia e39 trög växelspak

De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej

Var och testade en 540iaT-01 idag som ägaren sa var rostfri..... och det var den såklart inte! åkte bara 30mil enkel resa.
Men det jag reagerade på var att växelspaken var väldigt trög, som att den satt fast i tjära typ.. är det någonting man ska vara orolig för? är det normalt?

//Micke
Xa
16
Xana_swe
540iA E39 Touring -98
525i E34 Sedan -92

Min var också lite "trött" när jag köpte min. Men efter att kört nu ett tag så verkar den "smort" upp sig. :) Och funkar nu som den ska. Min bil hade stått still ett tag innan jag köpte den.

Men annars finns det väl en vajer till växelspaken av något slag som man kan kolla på om inte problemet löser sig,
.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Tackar för svaret! Så du tror inte att det påverkar funktionen på växellådan?
Vore inte kul med ett lådras

//Micke
Xa
16
Xana_swe
540iA E39 Touring -98
525i E34 Sedan -92

Nä det skall väl inte påverka lådan så mycket. Lyssna och känn på hur lådan växlar istället. detta med att det är trögt att välja mellan park/drive/R är en annan sak som vajer eller någon detalj i växelspakhuset.

Detta kan man ju kolla upp senare i så fall. Men som sagt om lådan växlar bra mellan alla växlar och dylikt och bilen känns allmänt bra så why not.

Men som sagt lusläs begagnat guiden här på AP och kolla upp så mycket du kan där och på bilen innan köp.

Men det beror också på hur händig och vad man kan/vill göra själv på bilen.

Själv är jag kär i min 540ia -98 trots lite rost i baklucka och lite småkrafs som måste göras för att få den i tiptop =)

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.