|
|
|
|---|---|
|
När man chiptrimmar bilen, t.ex. 528 e39, så ändrar man på tändningen för att få så hög kompression som möjligt och på så sett får högre effekt. Sant? Är det inte så att moderna motorer,528i e39 i det här fallet, ändrar tändningskurvan efter hur "bra" bensin man använder, dvs. 95 eller 98 oktan (och i vissa länder 91 oktan)? Det skulle i så fall innebära chiptrimning helt verkningslöst. Min slutsats är isf. att den igentliga effektvinsten finns i att tanka 98oktan,eller högre, och inte att chiptrimma. Är jag helt ute och cycklar? (av egen erfarenhet vet ja att bilen känns starkare/snabbare dom gångerna man har tankat 98 super+ i Tyskland.) Mvh Marin | |
|
Man ändrar inte kompressionen. Det kan man bara göra mekaniskt(andra kolvar, planad topp osv.) Inte ens nyare bilar ändrar tändnings/bränsle -kurvan på samma sätt som ett trimchip. Knack sensorerna är till för att se till så att bilen inte spikar vilket är skadligt för motorn, inte för att ge så mycket effekt som möjligt. Oktantalet säger ingenting om hur bra bensinen är med avseende på energi eller renhet. Så jag håller nog inte med dig om någonting av detta. Jag skulle vilja se grafer från effektmätningar med 95 och 98 oktan i samma bil...skulle bli MYCKET förvånad om det blev någon skillnad. (med reservation för de som spikar på 95 men inte på 98) |
|
|
Det ja menade " med så hög kompression som möjligt" var att själva gnistan till bränsle/luftblandningen kom så sent som möjligt i kolvens rörelse. Skrev kanske lite klumpigt. Oktantalet är väl ett värde på hur mycket bensinen kan komprimeras/värmas upp innan självtändning!? Tycker ändå att min teori på nått sett borde funka. Finns det fler som vet nått om det här? //Marin |
|
|
trimchipen lägger ju en aggresivare tändkurva som kanske ej biltillverkaren vågar pga tillförlitlighet etc av bilen skall vara så hög som möjligt. fastän nyare bilar har knacksensorer så har de en snällare kurva än chipen. |
|
Peter bmw325 cab |
snarare ska du chiptrimma och köra på 98 oktan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.