AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.996

Vad tjänar handlaren på finansieringen?

Sida 3 av 3
Verdi
Jabbal,
Håller absolut med. Jag tycker inte man ska köpa saker som möbler, vitvaror, hemelektronik, resor osv med lånade pengar. (även om man indirekt gör det om man har bostadslån)

Bilar är väl ett gränsfall. Förstår om man lånar, även om jag personligen försöker undvika det.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lasse, det finns ju lite olika statistik men du kan bland annat kolla på denna hemsida Länk Jag citerar: "Skuldkvoten ligger nu på en rekordhög nivå. Däremot har skuldsättningen i förhållande till hushållens finansiella tillgångar hållit sig relativt konstant under hela 2000-talet.

Att belåningen inte är högre än för fem år sedan har jag aldrig sagt. Jag skrev att skuldsättningen från 2007 skiljer nog inte så mycket, som du verkar tro. Med det ville jag visa att skuldsättningen har inte ökat så lavinartat under lågkonjukturen utan att en stor del av ökningen skedde under högkonjuktur.

Att bankerna gör "rekordvinster" beror väl på att de håller sitt räntenetto ovanligt högt, alltså skillnaden mellan in och utlåning. Men det är ju ganska naturligt på sitt sätt eftersom det ställts högre krav på bankerna och deras eget kapital. Då måste de ju få in pengarna på något sätt och skapa sig en buffert.

Att bilda uppfattningen från ett litet grannområde i närheten till en storstad där hälften köpt nya bruksbilar det senaste året är i mitt tycke lite väl snävt för att bilda sig en korrekt uppfattning om den generella ekonomin i landet. Inget fel på bilarna heller men att köpa sig en ny bil i klassen mellan 3-400kkr hoppas jag de flesta som har ett hus i 4 miljonersklassen ska klara.

Sen skadar man nog sig själv mer än man vinner på att behandla lån som aids. Hävstången lån ger kan göra livet mycket trevligare utan ställa till med någon direkt skada, så länge man gör någorlunda vettiga val.

Skillnaderna mellan Sverige 2012 och USA innan 2008 är gränslösa vad gäller hur utlåning sker. I Sverige har alla banker och finansinstitut sedan väldigt lång tid tillbaka kraftfulla och effektiva regelverk hur man får låna ut pengar, till vem och med vilka säkerheter osv. Man gör ALLTID kreditprövning hos UC m.fl institut. Man gör det för man vill säkerställa att personen som skall låna verkligen har den inkomst han skrivit på låneansökan och att man inte har mera skulder än man redovisat osv. I USA innan "förra" finanskrisen var det nästan tvärtom. Mr Jones kom in på banken/finansinstitutet och ville låna pengar, fick frågan om vad han tjänar, svarar då 100t dollar ex.vis, ingen kontrollerade uppgiften och på frågan hur mycket han ville låna så svarade ofta banken att behöver du inte mera? Följaktligen fick han låna mera än vad han från början tänkt plus att han ofta uppgav en högre inkomst än den verkliga. Konstruktionen med säkerheter gick ut på att alla fastigheter ökar i värde och följaktligen räknade man in detta redan från början, varpå Mr Jones redan dag 1 var överbelånad jämfört med reella värdet på hans hus osv...

Jag delar uppfattningen att man skall vara noggrann till vad man lånar och hur man isåfall lånar. Utan lån så är det svårt att investera. Få människor har fördelen att kunna köpa bostad utan kredit ex. vis.

Sen skiljer det ju väldigt mycket mellan olika geografiska regioner. I en del "industristäder" så har man det givetvis väldigt tufft. Ex vis sviterna efter Saab i Trollhättan m. fl liknande historiska lägen i andra områden.

Det som dock nu kan oroa lite är att den svagaste företagsekonomiska statistiken, ex vis över företagskonkurserna, visar att ökningstakten är lite oroväckande i storstockholmsområdet som tidigare varit relativt skonad från detta. Förra året var det södra Sverige som var svagast, de klarar sig nu bättre i detta avseende. Däremot storstockholm, Uppsala och den del andra områden har sämre utveckling nu under hösten. Det är nu företag inom tjänstesektorn som drabbas. Många små mindre företag.

Samtidigt skall detta även sättas i jämförelse att väldigt många företag har startats de senaste åren.

Ändå står svenska företag starka och har ofta samlat bra med pengar i ladorna. De svagaste slås dock alltid ut först.

Just nu har det varit tuffast inom transportsektorn, bygg samt partihandel. Jag tror dock att en hel del företag inom detaljhandeln kan få det tufft när julhandeln är över. Reorna kommer att dugga tätt.

Det som dock många företag har lärt sig efter finanskrisen är att det gäller att slå av på takten i tid. Man varslar tidigare nu, därav relativt många varsel och man drar ner sina lager och sänker produktionstakten. Vi har sett det hos många industriföretag på börsen och det kommer säkert att fortsätta ner till deras underleverantörer och sen deras leverantörer osv.

/Anders
Jag har ett hus i prisklassen 3.5-4 miljoner, skulle aldrig ha råd med en bil i den prisklassen. Min bruksbil kostade 12', arbetsbilen något mindre.

Visst skulle jag kunna köpa en lite dyrare bil och med ett lån kanske säkra en bil för 300.000 men jag är långt ifrån och känna att jag är beredd att dra på mig en sådan kostnad. Tvärtom, vi har ett litet lån på huset men en rejäl räntehöjning och marginalen krymper snabbt, då vill jag känna att jag har stora marginaler. Plus att vi gärna vill gå in hårt med amorteringen, det är ett steg innan jag ser att jag köper en så dyr bil. Vi har inga barn och jag åker alltid själv, hade vi haft knoddar hade jag kanske prioriterar en nyare mer säker bil, det är inte omöjligt. Men 3-400.000 tycker jag verkligen är en dyr bil, de flesta sådana fordon torde vara tjänstebilar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jabbal, nu känner jag inte för att diskutera din privatekonomi direkt. Det blir lätt för personligt då och låsta hållningar istället för att försöka se det genom ett "helikopterperspektiv".

Men, några kommentarer, kostnaden är inte så stor mellan en förmånsbil och att köpa den privat. Indirekt eller direkt så får man ju alltid ett löneavdrag för sin bil. Men har man ett jobb där man kör i tjänsten så kan ju månadskostnaden för bilen bli avsevärt lägre än att köpa den själv privat och sedan köra alla mil privat.

En bil i 300kkr kostar ca 50kkr/år i värdeminskning, vilket är ~4kkr i månaden. De andra kostnaderna är nog snarare lägre för en ny bil.

Jag tror generellt att en person med hus för 3-4 miljoner kan undanvara 4kkr per månad om den så önskar utan att göra avkall på allt för mycket. En par-utlandssemester mindre per år så är hälften avklarat och resten kan sparas in på matlådor istället för lunch ute på två personer. Inte allt för stora uppoffringar för en ny bil om man vill prioritera det.

Värdeminskningen är förstås en tung post, samt kapitalkostnaden. Jag har, trots att man säkert kan få bra finansiering, jättesvårt att förlika mig med tanken på att köpa en bil för vad jag tjänar på ett helt år...men jag är nog lite snål också. Men jämförelsen haltar, vi är två personer som delar på fyra bilar. Varsin bruksbil, en bil jag kör på sommaren och en jeep jag har som extra resurs. Skulle jag samla kostnaderna för för dessa skulle det säkert bli en ny bil här utanför.

Jag håller med om tjänstebilarna, men, även om det är ett billigt sätt att ha en ny bil så är det oftast så att man tenderar att räkna på kostnaden om man köpt en likadan bil, också den ny. Riktigt så blir det ju sällan, de flesta väljer nog att köpa en begagnad privatbil istället.
Men du ser själv Jabba. Du har av olika anledningar prioriterat att ha fyra bilar på två personer. Andra prioriterar annorlunda och har normalt en eller kanske högst två bilar i en familj. Totalkostnaden för dina fyra bilar är säkert jämförbar med en ny familjebil i en familj.

Alla gör vi alltså olika prioriteringar, vilket ju är bra för tänk vad trist om alla gjorde lika!

/Anders
Kloka ord!
Det trista med ett bilköp är värdeminskningen - den kommer man inte runt oavsett om man väljer att betala bilen kontant eller med lånade pengar...
...och just det du säger Kristoffer är ju det som många lurar sig själv på när man räknar centilitrar hit och dit i förbrukning och helt glömmer bort att den helt avgörande kostnaden för en normalbilist är just värdeminskningen.

/Anders
Sant, sant, jag skall inte agera besernisser och förklara att man till varje pris skall hålla sig fri från lån, absolut inte, lån är precis som påpekats ett bra sätt att få ett extra nöje eller en extra säkerhet som man annars inte haft råd med. Men jag blir oroad över samhällsutvecklingen rent generellt där människor med låga inkomster och låga besparingar köper nya fina bilar och bor i stora fina hus, någon form av systemfel tycks ju föreligga. Många "vanliga" människor och inte Lyxfällan-personer, tycks se lån som den självklara lösningen på alla problem, en uppfattning som handeln delar eftersom det är där de tjänar pengarna.

Samma sak när man förhandlar sina bilån, bankerna får ha vilken policy de vill men när man sitter där och diskuterar amortering är det något man inte skall fokusera för mycket på, istället är det fondspar, pensionsspar och annat spännande. Amortera på sina lån... nej, så gjorde man förr i tiden.
Sen tillkommer ju kapitalkostnaden, som hur man än vänder och vrider på det, blir en relativt tung börda på en bil för säg 400.000.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Största problemet uppkommer när dessa personer skall byta in bilen, och inser att bilens värde är 20-40% lägre än vad som är kvar på krediten.

En kund på en av mina bilar hade en 525i -05 22'mil i inbyte. Bjöd honom 70-75' men det var inte intressant för honom, eftersom han hade >120' kvar på lånet.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Är billånet på 5,95% går 1% direkt till handlaren, så är det på båtsidan, säkert samma på bilsidan eftersom så många vill få en till finansiering, det är de första de frågar typ. Ger man svaret nej kontant betalning blir svaret jahopp okej men du kan köpa till en garanti som ingår i finansen...
@ Zog: Norrtälje är en underbar stad med extremt bra kommunikationer till Stockholm. Jag har en M5 och bra boende. Dock ingen Volvo 240. Det är livskvalitet att bo så fint som vi gör här. Sen kan man åka kommunalt då bussarna går vart 10 minut till "stan" stora delar av dagen. Tydligen är Norrtälje inte livskvalitet för dig
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det tar 1 timme och 16 minuter till Stockholm med kollektivtrafiken från Norrtälje: Länk Lite i mesta laget för mig iaf.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.