|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Låt säga att jag köper en bil för 100 000 och handlaren fixar finansieringen genom exempelvis Wasa. Vad är det för kick-back till handlaren? Har sett att en del erbjuder finansiering utan kontantinsats, hur går de runt det? Jag är inte i marknad efter bil, undrar mer i största allmänhet. | |
| Jag är inte säker på att de får "kickback". MEN en finansierad bil är ju "lättare att sälja dyrt", med motiveringen tex "Du får ju grymt bra ränta, garantier mm". Sen kan verkligheten vara en helt annan....Utan kontant insats borde vara ett Blanco lån väl? Finns vissa banker med bra/låg ränta på Blanco, med låg menas i detta fall strax under 6%. En vanlig "Svensson" med årsinkomst kring 300" kan få ett sådant Blanco-lån hos vissa banker på uppåt 180", med nämnda ränta...Men det förutsätter nog att man är skuldfri i övrigt... | |
| De kan "runda" 20%-kontantinsatskravet genom att skriva ett högre pris på bilen i kreditansökan, än vad bilen har i verkligheten. Ex.vis verkligt pris 100' kan skrivas på kreditansökan som 125' => finansiering till 80% = 100'. | |
|
>>Perre Det är ett mycket bra sätt för handlaren att förlora finansen. Dessutom olagligt. >>Robert Ja, handlarna får oftast kickback. 2-3% på årsbasis. |
|
| Jag har sett ett sådant upplägg i verkligheten, det var dock 3-4 år sedan. | |
|
En bekant jobbar hos en stor märkeshandlare och det är förvånade hur otroligt dålig marginal de har på bilarna, de köper mycket på finansbolagens auktioner som är slutna för vanliga privatpersoner men trots detta är marginalen på en bil för runt 200' ofta lägre än 10' när man räknat lite små reparationer och rekond. Finansieringen ger ofta lika mycket till handlaren, 5-10' per bil. Säljaren själv får runt 1500kr om jag inte minns fel, lika mycket som för bilen. Rekordet var 25' i bonus till handlaren, på en bil som kostade runt 250' men den hade en helt otroligt lång avbetalning (det var ett företag som tog den finansen minnas jag, om nu det gör någon skillnad). 10% av bilens värde i bonus låter helt galet men med en riktigt låg amortering och hög ränta så... I framtiden blir det väl som med hemelektronik, där finansieringen är mer lönsam än själva försäljningen. |
|
|
Sålde en bil alldeles nyligen till en firma som sen sålde vidare den för 20% mer. Liten skrutthandlare som var bekant med köparen. Noll kontantinsats och 6 år avbetalningstid. Undrar hur det stod till med ekonomin egentligen hos den köparen... ------- //Lövet |
|
|
Jag har också hört siffror på ca 5000kr per bil men det beror säkerligen också på vilket avtal handlaren har. Låg kontantinsats och 72mån avbetalning var det på V70 som jag köpte för några år sedan på en Blocket annons (tidigare köpt via Skobes). När väl restskulden skulle lösas blev det med kvarvarande ränta ett nollsummespel för den stackars säljaren som tidigare sagt att hon räknade med att få ut en liten extra hacka som kontantinsats till nästa bil... |
|
| Intressant, tack för alla bra svar. | |
| Det är klart att bilhandlaren har ett avtal om provision med finansbolaget. 2-3% låter rätt rimligt faktiskt. Bilhandlarna tjänar - precis som hemelektronikbranschen - snart mer pengar på finansiering än på själva produkten de säljer. | |
Karl-Hilding |
I It-branchen är kickbacken allt mellan 1.0-3.5%. Beroende på vilket finansbolag man jobbar med. Vilket betyder att finansieringen av en bättre server med spegling, egen mailserver, ett antal PC/MAC, rejäla skärmar, skrivare, nätverk, op-system, pgmvaror, installation, utb hamnar >500´ så är en rimlig kickback 3.0-3.5% Och på summor runr en halv mille hamnar en stor del BMW. |
|
Runda kontantinsats: 20 % blanco, 80 % billån. Egentligen handlar det om att man bara får ta bilen som säkerhet upp till 80% av säljpriset. Inte att man bara får låna upp till 80% för ett bilköp. |
|
| Ni kan inte ana vilka konstiga köpare det finns.....de har inte ens råd med 4 nya däck, men skall köpa bil för 3-400' samtidigt som de deklarerar 160'/år. Då får säljarna var extra kreativa. Halva släkten går åt att få igenom finansen. | |
|
Upplys en oinsatt: vad menar ni med 20% kontantinsatskravet, och att det skulle vara "olagligt" att kringgå? Vilket lagrum talar ni om då? Finns det någon kreditköpslag? |
|
| Google is your friend: konsumentkreditlagen. Men står det verkligen om några 20% där? :) | |
|
Länk. paragraf 26 Lasse /Anders |
|
|
Men hur blir det vid husköp? Nästan allt är ju kreditköp numera? Jag läste någonstans att invånarna i Sverige är världens 5:e mest skuldsatta folk, och med våra bostadspriser : om någon tex ska köpa en enkel villa i Stockholm för 4 miljoner, måste hen upp med 800 000 kontant då? Eller har man kringgått konsumentkreditlagen vid bostadskrediter? |
|
|
Lasse: Lägsta kontantinsats vi husköp är 15% enligt min bank (Swedbank) |
|
|
Tack Tor och Anders, men enligt paragraf 26 i kreditlagen så är ju 20% lägsta kontantinsats? Är det andra lagar som gäller för lån vid köp av hus, och är det ok att låna till även det som ska vara "kontant" egentligen? 600 000 i exemplet? Isåfall är ju det samma sak som att någon stegar in och lånar 100% vid köp av en bil för 400 000 tex, om kontantinsatsen också lånas? |
|
|
"Isåfall är ju det samma sak som att någon stegar in och lånar 100% vid köp av en bil för 400 000 tex, om kontantinsatsen också lånas?" Visst kan du låna upp till kontantinsatsen också men då blir det ju ett vanligt konsumtionslån/blancolån med sedvanlig kreditprövning av banken/kreditgivaren med säkerligen bra mycket högre ränta om lånet beviljas. Du har ju inte bilen/huset som säkerhet för lånet |
|
| Det finns ingen lag som tvingar banken att kräva 15% (eller någon procent alls). Om banken tycker att ditt objekt är en säker investering (eller om du har goda kontakter) är det inga problem att låna till hela insatsen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.