|
|
|
|---|---|
|
Hej… Jag har ett litet problem med min Bmw 320i 2008. Nu har jag varit på verkstad 2 ggr med den utan att få någon hjälp. Ofta när jag startar den så tar det en bra stund innan motorn hoppar igång, det rör sig inte om sekunder men det tar så pass lång tid att man hör att något fel, t.o.m. dem på bmw verksad tycker att det är något skumt. Däremot när start/stopp funktionen går in, d.v.s. när motorn stängs av vid olika tillfälle startar den klockrent så fort jag trycker ner kopplingen. Det är när jag startar den med start knappen som den beter sig konstigt. Jag har bytt högtryckspumpen och uppdatterat mjukvaran men det hjälpte inte. På bmw verksad tror dem att det kan vara givaren till startmotorn som spökar då det har hänt tidigare på den här modellen utan att det blir felkod. Är det någon där ute som känner igen det här problemet?? mvh | |
|
Är bränsletrycksgivaren kontrollerad? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Ja du det kan jag inte svara på men det skulle förvåna mig om dom byter ut högtryckspumpen utan att kontrollera givaren?? | |
| Menar du att startmotorn tar tid på sig, som när man vridit om nyckeln på en äldre bil och den hackar lite tills den kommer igång? Isf hade jag samma problem med min gamla, samma bil och årsm. som du har... dom hade ingen lösning på det, kedjan slackade ett halvår senare och jag fick en ny motor. 6000 mil hade den bara rullat. Sen om det hänger ihop, tveksamt.. . | |
| Ja, precis så menar jag som på en gammal bil när man vrider om nycklen och måste hålla längre för att den ska starta, nu när du säger det hade tjejen samma problem på sin 118 i fast inte lika tydligt, kedjan gick av på den vid 2200 mil!!! | |
| Samma motor i hennes 118i om det är en 08+, det är den där jävla N43.. rätt rolig trots bara 170 hk men den har har seriösa problem. Har du fått tändspolar bytta på garanti? BMW gick ut med en aktion på den i början på året och man bytte alla gratis, kolla med din verkstad. Hoppas det fixar sig för dig och du inte åker på samma skit. | |
| Byter BMW tändspolarna på alla BMW med den motorn gratis? Varför fick inte jag ett meddelande om det i så fall? | |
|
Legolas: Om du har en 2006 som det står under din profil har du en N46B20 på 150hk under huven tror jag, har jag rätt är det en annan motor än N43. :) //Bjersér |
|
| Legolas: What he said. | |
| Jag har samma motor i min 320, men ej fått något meddalnde från BMW. Har haft bilen ett år nu och kört 3500 mil men inte haft något problem med den, förutom att motorlampan lyser, det är tydligen någon sensor som strular, men inget som märks för övrigt, men jag vet flera andra som haft problem med just den motorn. | |
| Glömde nämna, testa köra enbart 98-oktanig bensin. Den motorn är väldigt allergisk mot 95:an, så satsa på Statoils (vad jag vet den enda 98:an utan etanol). Det kan fixa din motorlampa Christer | |
| Jag fick samma tips av bmw, att testa mer hög oktanigt brännsle. Den här motorn som jag har är tydligen en ny direktinsprutad motor som har en tendens att sota igen framför allt om man kör korta sträckor med kall motor. | |
|
Jag hade samma fenomen men då bytte de högtryckspumpen på min 325 -08. Nu har jag efter 400 mil en gul motorlampa som vill lysa ibland och bilen tappar kraft. Den ska in på service nästa år och få nya tändspolar samt för felsökning. Hoppas att det är fel på spolarna. Annars går bilen bra men man hade hoppas på bättre konstruktion på motor. Jag tror att dizeln håller bättre! |
|
|
I början hjälpte det att köra på 98 oktan, men inte nu längre. Jag kör mest landsvägskörning med bilen, även om det blir en del i Gbg med. BMW CS #5206 |
|
|
Testa Wynns gdi rengöring, fungerar även med tex redline fuelinjection cleaner, men då måste man hälla den i en sprayflaska. Jag har rengjort min sambos volvo s40 med gdi motorn, genom att öppna luftfilterhuset och ta bort luftfiltret sedan spraya rengöringsmedlet samtidigt som man håller varv på motorn, har fungerat hittills i 24000mil går bra fortfarande. 628csi |
|
|
Hej! Undrar vad felet var? Har samma fel på min bil.. Mvh |
|
| Jag bytte in den mot en 5 serie. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.