|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag ska beställa ny tjänstebil och kikar lite på 1-serien 5dörrars utförande. Bilen kommer mestadels gå i stadstrafik och måste ha automat. Frågan är bara, vilken motor man ska ta? Hur upplever ni skillnaderna på 116d,118d och 120d? | |
|
Hej Erdinger, Välkommen till forumet! Jag beställde ny tjänstebil i somras och valde då nya 116d med sportautomaten med steptronic. Helt klart ett måste! Provkörde bara 118d innan, med och utan automat och såklart är motorn piggare, karaktären är i stort sett samma. Största skillnaden var accelerationen t.ex. vid omkörningar etc. 0-100 km/h är inte så aktuellt att jämföra då båda är långt ifrån särskilt snabba. Manuellåda var faktiskt rätt skön men såg i längden att automat är överlägset när man kör mycket och i stadstrafik etc. Framförallt i mindre motorer där växlingen är viktigare. 10k för dom 30 hästarna hade jag nog valt xenon etc i utrustningsväg istället. 120d är nog fel att jämföra mot 116d. Vill man kunna köra enklare och snabbare så är ju den klart att föredra. Beror ju på din budget? Jag valde iaf 16d och fick in all utrustning jag önskade, det som saknas är navi pro, taklucka och läder. Sportstolarna är supersköna när man vant sig, klädseln är riktigt läcker och slittålig. Slutresultatet blev en oerhört läcker vit M-sport F20. Skulle jag lista upp utrustning som är värt att ta med på F20 så skulle det kunna vara följande: + M-sport eller sportpaketet + Automat + Xenon (heljusassistent + adaptiva ljus) + Harman/kardon om man föredrar väldigt bra ljud + Bluetooth (Pro varianten) har jag hört att man måste ha för att bl a streama musik 16d går faktiskt över förväntan både i stadstrafik, på lands- och motorvägen. Det jag saknar ibland är den extra skjutsen vid någon enstaka omkörning eller 2-1 vägar. Annars så går den riktigt lent, växlingarna är otroligt obekymrade och den drar inte mkt ca 0,52 på 500 mil med ganska varierande körning. Kanske inte är den mest bränslesnåla bilisten men det vandrar neråt :) 118d känns onödig, då skulle jag gå på 120d. 116d blev iaf för mig helt perfekt som tjänstebil. Bara att testa antar jag men testa smart, gå inte på en fullsmetad 120d och sedan en medioker standard 116d ;-) |
|
| 116d har aldrig sålts med sportautomaten så det blir svårt... | |
| Menade med Steptronic. Sportautomat är väl 20d och uppåt har jag för mig. Bl. a får man paddlar på ratten vilket i denna typ av bil, i tjänstebruk, känns onödigt. | |
|
Vill slå ett slag för 120d:n i så fall. Den är normalt bättre utrustad, sedan är ju 2-liters-dieseln ett ingenjörstekniskt mästerverk. Med automat så har den en körupplevelse som är i klass med en Z4 med 3-litersmotor, (inte riktigt men nästan). De gånger jag kört den så känns den som en bil med ca 250 hkr under huven. Dessutom tror jag tvåliters-dieseln kommer vara mer lättsåld i framtiden, eftersom den är tillräckligt pigg för att ge sportig körkänsla. |
|
|
Absolut Alexander, 120d verkligen rolig att köra! Men det är tvåliters fyrcylindriga dieslar i 116d, 118d och 120d bara som tillägg. Nu behöver nog inte TS bry sig om andrahandsvärdet eller efterfrågan fullt lika mkt då det är en tjänstebil? Och antagligen inte en privat sådan? |
|
| Om jag inte är helt ute och cyklar så skiljer det en hel del i utväxling mellan 120d och 116/8d, men det kanske inte betyder så mycket när man kör automat. | |
| Vad gäller andrahandvärde, så tror jag att den vanliga regeln gäller. Ju dyrare bil och starkare motor, ju sämre andrahandsvärde. 116 D ger sannolikt fullt med körbarhet och körglädje för den absoluta majoriteten. Bra kombination av förnuft och känsla. Låter som ett klokt val. | |
| I stadstrafik torde 116dA räcka, men skall du köra på motorväg varje vecka rekommenderas 118dA. Måste det vara diesel? | |
|
Hej på er! Trevlig input av er. Efter timtals googlande på forum har jag tagit mig tid att "bygga" en bil på BMWs hemsida. Jag vill ha lite extra pulver och hoppas på att få loss en 120d enligt nedan spec, vad tycks? @Stilren: Kan du sammanfatta ditt ägande hittils? Du verkar onekligen nöjd vilket verkar lovande :) Totalpris 381 700 sek Vald extrautrustning 105 700 sek 120d 5-dörrar 276 000 sek Alpinvit II Läder Dakota Oyster13 600 sek 17" M Lättmetallfälg Stjärneker 383 M Interiörlist Ädelträutförand Fineline Stream Siktpaket Drive Comfort paket M Sportpaket Extrautrustning: Automatisk växellåda med Steptronic Multifunktion i ratt Runflat däck Elektrisk glastaklucka Tonade sidorutor bak samt bakruta Varningstriangel Automatiskt avbländbar innerbackspegel Sportstolar Stolsvärme fram Armstöd fram Strålkastarspolare Park Distance Control (PDC) bak Dimljus Regnsensor Xenonljus Klimatautomatik Farthållare med bromsfunktion Hastighetsmätare Belysningspaket Deaktivering Passagerarairbag Fällbara huvudstöd bak HiFi Högtalarsystem Bluetoothförberedelse Professional samt USB-anslutning M Sportchassi M Lädersportratt M Aerodynamikpaket Individual Högglans Shadowline Individual Anthracit innertak Vi får se var detta leder, isf beställning sker i Q1 2013! |
|
| För dem pengarna kan du nog få en M135i:) | |
|
@hallongrotta Den du! Det hade varit något utöver det vanliga, Får jag loss en sådan för 345^ med Steptronic så skriver jag på direkt :) |
|
| 118d är ganska tråkig och slö, men det beror ju på vad man är van med sen tidigare så satsa på 120d. | |
|
Hej alle sammans. För mig blev valet av ny tjänstebil följande. 120d X-drive 5d. Manuell Alpinvit Drive Comfort paket. M-Sport paket med 18" hjul Tonade rutor Xenon. Hifi Högtalarsystem Löstagbar dragkrok. Hoppas nu den blir lika kul som jag föreställer mig. // Henke |
|
|
Erdinger skämt åsido Jag skulle skippa lädret och spara dem slantarna till vinterdäck. Klädseln till m-sport är riktigt snygg. |
|
|
Allt beror på vad man är van med sen tidigare och vad man letar efter. Varken 18d eller 16d är slöa, heller inte sagt särskilt snabba, men man får jämföra dom rättvist mot dess motsvarigheter. M135i hör ju inte till bland dom tyvärr :) 120d går ju säkert som en annan bil jämfört med småsyskonen. Dock måste jag säga att tillsammans med automat så är skillnaden mellan 116dA och 118d som man faktiskt upplever inte särskilt stor. Mycket försvinner i spakandet och när automaten växlar så fint eller sportigt som den gör nu. Specen låter fulländan tycker jag. Jag hade lagt till avbländbara ytterspeglar på min om jag hade kunnat idag, det bländar mkt nu så här års i den mindre kupén samt så får man elvärme och dom blir elektriskt infällbara samt trottoaroptik som jag verkligen saknar när man har fina fälgar :-) Utökat kombiinstrument är snyggt och billigt, nödvändigt vet jag ej? Harman/Kardon är riktigt bra stereo. Beror lite hur du värderar musik etc? 18" är ju inte helt fel snygga fälgar båda två även 17" men det blir stor skillnad. Satte på 16" och M-sportpaketet ser inte fullt lika bra ut då. Annars så har du ju en superspec! Backkamera kan man skippa som du gjort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.