|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Provkörde en 750iAl 1990 i går, såg fin ut och all tänkbar utrustning fanns där, priset :40 000 men skulle enligt ägaren gå att pruta på. (5 tusen). Enligt färddatorn så påstods bilen dra 1.8 l milen vid en stadig hastighet på 100km/tim, jag vet att dessa bilar vill ha lite mer soppa,men vad är normalt? Hade svårt att lämna bilen efter provkörning, allt kändes fint, ingen obalans i bilen eller andra varningstecken. Torr och fin motor inget oljeläckage Bra bromsar! och HUUUUJJJJJJJJJJ vad det drog fint när man kickade vid 140 :O) Väldigt stor "vill ha" faktor, men skall nog ta en sväng till Motormännen först. Mvh Skalman | |
|
"Nollade" du verkligen datorn vid 100km/h så du inte läste av medelförbrukningen? Annars låter den törstig! 5.4l motorn i E38 drar runt litern i hundra. (E32:an är ju lite törstigare, men inte 0.8l ) |
|
|
1,8 liter/mil låter väldigt mycket. Han kanske har kört hårt med den eftersom den tar en del. Stod den på 1,8 på momentanvisaren, den som visar för stunden hur mycket bilen tar? Gör den det i 100 km/h så tycker jag att det är väldigt mycket, men som sagt det är billigt. //Schnitzer |
|
|
Kanske är därför som den är billig.......... mvh Berg "Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg |
|
|
Schnitzer Ja... denna siffra uppfattade jag var vad den förbrukade just vid 100 km/tim (körde 3 kilometer i 100) . Annars ingen svartrök annat än vid kickdown och då inte mer än vad jag uppfattar som normalt. Kan det vara fel på (givaren) för bränslemängden? Mvh Skalman |
|
| Stod du på tomgång innan du körde ? Om man står ett par minuter på tomgång tar det mer än 3 km innan genomsnittet är nere i det verkliga. Ta en ny tur, kör i 100 och nollställ mätaren så ser du vad den drar för tillfället. Min drar i snitt 1.36 L/M blandad körning utslaget på ett halvår. Det är värt det. | |
|
Ok, det låter ju mycket. Du märker ju efter ett tag hur mycket bensin som går åt. Min ligger på 1,44 på färddatorn och då har jag kört ganska så långt. //Schnitzer |
|
| En 750 kan ha hur hög förbrukning som helst, en vinter med idel kallstarter och stdatskörning kom jag upp i 2.67 liter/mil (uppmätt genom "tanka-fullt-metoden"), fast det var rekordet... "Normalt" sett så drar den 1.1-1.2 liter vid lugna landsvägskörning, ca 1.5-1.7 liter i stan, men som sagt, tung gasfot, då drar det iväg, även i plånboken... Fats kul är det ju iallafall.. | |
| En sak som jag inte fattar: hur kan 750 dra 1,4 liter/mil när 735 drar 1,2-1,3 liter på mil? 750 har ju dubblelt så många cylindrar. Rent spontant känns det som om 750 knappast skulle klara sig under 1,5 liter/mil. | |
|
Jag har skrivit tidigare om en som hade en 750...den drog ca 1,8l/mil vid hans körning...EJ motorvärmare och använd till KORT körningar på vintern.. Förresten..finns det någon som har motorvärmare på sin 750. Kommer ihåg att när han frågade skulle det gå på närmare 20000kr att få det monterat(BMW),vet inte vad det var för installation dock. Mvh Janne. |
|
|
J.L. Svaret är extremt hög utväxling. Tack vare tolvans mäktiga vridmoment, rullar ju bilen omkring på förhöjd tomgång i svenska farter. 2000rpm vid 120km/h jämfört med 2800rpm för 3,5l motorn, ger ungefär samma förbrukning. (Det är en annan sak om man gasar lite;-) |
|
| Nu blev jag mindre sugen på en 750, dåligt att en bil med modern lamba styrd insp skall dra nästan 2 l/mil vid små körning. det är ju vad min gamla Lincoln tar som har 7,6 liters V8 väger 2460 kg samt har betydligt lägre utväxling 3:00/1, landväg körning tar den 1,4 vid 120 km/h. En MB 500 se tar bara ca 1,2 blandad och har lika mycket cc (5 liters V8). Synd tänkte just ringa på en 750 -90, trodde man skulle klara sig på 1,4 blandad små körning. Är det sant finns inte Motorvärmare till V12 ? (vanlig blockvämare). | |
| Är verkligen skillnaden i utväxling så stor? Min ligger på exakt 2000 rpm i 100 km/h, garanterat under 2500 rpm i 120. Enligt Teknikens värld gör 750 55 km/h på 1000 rpm högsta växel, och 735 49 km/h på 1000 rpm högsta växel. Så skillnaden verkar ju inte vara jättestor. Men det kanske räcker för en lägre förbrukning? | |
svardska |
1,2 l/m mb 500se!!! aldrig i livet inte ens i nerförsbacke på landsväg. |
| Helt sant Svardska, känner en som ägt den sen den var ny en Mb 500 se -89, tar ungefär litern vanlig landsväg körning aldrig mer än 1,5 i stan, nu snackar jag om vanlig körning ej konstant fullgas och med motorvärmare under kalla vinter dagar. Mercedes V8 på 5 liter är ju känd för att gå mycket bra och snålt. Mb 200 däremot är ju klart undermotoriserad så där kan man ju likna gaspedalen mer som en av/på kontakt därtill förhållandevis hög förbrukning om det var där du tog jämförelsen. Min 4,6 liters Lincoln Towncar -93 tar som mest 1,45 l/m små körning vinter tid utan motorvärmare, Ingen "modern" bil efter -88 som har en motor volym omkring 4-5 liter bör ta några 2 liter milen under normala förhållanden om allt är ok det hör gammelvärlden till ex 50-60-70 tals bigblock jänkare. | |
svardska |
jämförde med dom SE mersor jag haft och dom har alltid varit törstigare än BMW. |
| Ok svardska Mb 280, 350, 450, 450 6.9, då av modell 73-80 ??. De av mina bekanta som kör Mb med V8 är då mycket nöjda med förbrukningen. ex E420 -96 0,9-1,1 l/m lugn bl körning (Täby-Södertälje) tanka full metoden. Tycker jag ska välja en 500 Mb men tyvärr ligger dom ju inte i samma pris klass som E32 750 så det blir mycket pengar att tanka för i mellan. Men jag tror att en frisk 750 skall klara sig på 1,4 vanlig småstads körning. | |
|
som sagts här tidigare kan en750 nog dra hur mycket som helst,men vanligtsvis ligger jag runt 1,25-1,6l/mil med ca 1l/mil ren landsvägkörning ,jag kör då blandat blyfot/normalkörn. (utan/med familj) ;) vad den drar i stan ingen aning! tycker personligen inte det är någon ide` att ha 750 om man mestadels kör i stan. torsk på v12 nu med bilder på:Länk |
|
svardska |
jo 1,4 verkar rimligt, litern på landsväg. Dom MB jag tänkte på och har erfarenhet av är 280 SE 81-85 och 300 SE 86, dom tyckte jag var törstiga, men dom varvar ju en hel pga utväxlingen. |
| Ok Svardska tack för tipset då ska man inte välja en stor Merca med liten sexa då, det stämmer, han med Mb E420 -96 hade en S320 -92 innan och den drog mera. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.