AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.040

Ekonomi: 120D -08. vs 523i -99

Sida 1 av 2
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Idag har jag en E-39 523i -99. Svensksåld i gott skick för sina 19000 mil. Men den börjar ju bli till åren så visst kostar den att reparera lite då och då. Känns som att man bara går å väntar på att den närsomhelst ska kosta 10-tusingar för allt från stötdämpare, elektronikstrul eller avgasvärden, ventilslammer osv osv kan börja bråka med en när man minst vill det. Nog för att den har funkat kalas hittils, men...

Måhända målar jag upp problem och tror att den drar för mycket bensin (08-09l/mil) för att jag egentligen vill byta till en 1-serie.

Om jag säljer min bil, slantar in de ca 25000kr den är värd och 25000 till och lånar en hundring, så får man ju en fin 120d t.ex från 08 och 7000mil på mätarn. typ..

Oavsett om vi pratar 116i till 123D, 2008-2010 års modell, under 10000mil, finns ju alla varianter för runt 150000kr, så betyder det i mitt fall ett lån på runt 100000kr om jag byter bil. Kör man in det i bränsle/skatt/reparationskostnad över tid?

Frågan är helt enkelt om det är ekonomiskt försvarbart att byta?
Eller ska man till och med vända på det, är det ekonomiskt försvarbart att behålla e-39an? Behöver inte utrymmet, men man åker ju förbannat bra. Kör ca 1500-2000mil/år.

Vad tror ni, reparera eller amortera?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Skruvar du själv eller är det verkstan som gäller?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skit i lånet, det är inte det som är kostnaden. Kostnaden är värdeminskningen. På en treårsperiod där din 523 tappar kanske 5.000kr i värde kommer en 120d tappa i storleksordningen 70.000:- Det är helt omöjligt att köra in det genom lägre bränsleförbrukning.

Kalkylen blir aningen mer avancerad om man ska räkna med reparationer men ingenting talar för att en begagnad 120d håller ihop bättre än en begagnad 523.

-------
//Lövet
Lövet har helt rätt, du kommer aldrig ifrån värdeminskningen på en nyare bil. Även om du skänker bort din 523 lär du förlora mindre pengar än vad 120 tappar på ett år :-) Och sedan lär en 120 med 7000mil också ha en del underhåll som stundar, tex bromsar etc.

Dock vet jag av egen erfarenhet hur trist det är med äldre bilar som rostar och som åker jojo mellan verkstaden och hemmet, även om man i kronor räknat åker billigare än att ta värdeminskningen på en nyare bil.

Vad prioriterar du själv?
Verdi
Det är väl klart att en -08:a håller bättre än en -99:a. Allt annat vore ju sensationellt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte nödvändigtvis. De flesta fel på moderna bilar är olika former av konstruktionsfel och dessa brukar visa sig tidigt i en bils liv. Sedan när dessa är åtgärdare, ofta med förbättrade delar, håller bilarna ihop utmärkt. De flesta personer jag vet som fått lägga ner mycket pengar på reparationer har åkt förhållandevis nya bilar.

Sedan har vi frågan om slitage och där ligger förstås 523an sämre till.

-------
//Lövet
Behåll din 523i. Har den fungerat bra hittills finns ingen anledning att byta till något osäkrare som är 6-10x dyrare i inköp. För 50' kanske du kan få en E60 el E90 av första årgång och med många mil, men tveksamt om ens de är bättre än din välskötta E39.
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Självklart är värdeminskningen den största posten på en nyare bil. Men om jag har säg 100 i lån och lägger 50 cash. Amorterar de lånade 100 i säg 5 år, då är bilen nere på ett värde av 50 och jag står på samma punkt där jag började, right?. Det är 1666kr/mån i amortering + ränta nån hundring. Säg lånekostnad på ca 2000kr/mån, som då ligger ungefär i takt med värdeminskningen.

Bränslekosnaden då, den ska ju på papperet bli halverad med en 1-serie diesel mot e-39 bensin. Bara det är ju ca 1000-1200kr/mån till ettans fördel, vid 2000mil/år. Sen tror jag förvisso att de siffrorna är liite optimistiksa. Eller kör man dem verkligen på 0,46L/mil? Jag gillar att eco-driva och gör det rätt bra, så går det så lyckas jag nog, (när jag har lust....ehee :))

Men e-39an leder alltså med 800-1000kr/mån so far...

Då kvarstår underhållskostnaderna.
Jag servar i regel själv, och byter väl nån styrled, lyktinsats eller whatever man märker är trasigt. Är allmänhändig, utbildad flygmek och tummen sitter där den ska så att säga. Men ibland övergår felen ändå mitt förstånd så den får lämnas in, eller så har man inte rätt grejer fört. Så jag hamnar nog på 70% fixa själv, 30% lämna in.

Om en månad flyttar jag och får en plats i varmt centralgarage. Då åker tumstocken fram för att bevisa om motorcykeln får plats i samma ruta som en 1-serie 3d, på tvären framför bilen. Det får den defenitivt inte med e-39, men ettan är också lång...

En P-ruta i garaget kostar 800kr/månaden så kan ettan och hojen dela så är ju saken klar, då kostar den samma som e-39, minus lite underhållskostnad förhoppningsvis.

Men fan vet om den 10år nyare ettan med hälften av milen på mätarn inte snålar in de 800kr/mån ändå på att inte gå sönder lika frekvent? med eller utan garage inkluderat.
Miljösamvetet blir ju iaf bättre, kanske värt 800 bara det :)

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Du får en modernare och säkrare bil också för att hålla sig till de vettigare skälen, samt en smidigare och roligare bil om man vill tänka i lite bredare banor. Bara det kan vara värt betydligt mer än 800:- per månad i mångas ögon.

Visst kan nyare bilar också ställa till det, men vad jag erfar håller en ny och välskött bil sig ofta helt eller nästan helt problemfri. Dessutom bör slitdelar som bromsar, stötdämpare, fjädrar, hjullager med mera vara något billigare till en liten etta än en femma?

Jag hade dock funderat på följande inför ett byte, vill du verkligen ha en diesel och lönar det sig? Tänk på att skatten är högre, att literpriset på diesel tenderar att öka förhållande till bensin och att inköpspriset ofta ligger högre samtidigt som skillnaden i förbrukning är rätt måttlig. Enligt pappret 1.5dl/mil för en manuell och 0.8dl/mil för en automat 120i från 2008. En uppskattning:

2000mil x 0.6L/mil x 15.0 = 18.000:- + skatt 1600:- = 19.600:- (120d)
2000mil x 0.7L/mil x 14.6 = 20.000:- + skatt 1000:- = 21.000:- (120i)
2000mil x 0.9L/mil x 14.6 = 26.300:- + skatt 2100:- = 28.500:- (523i)

Det är vad jag tror är realistiskt, tillverkarens siffror är inte rimliga särskilt inte för små snåldiesel. Då sparar du 742:-/mån mellan 523i och 120d samt 115:-/månad mellan 120i och 120d. Men tänk på att bensinmotorer är billigare i underhåll, skall ha mindre olja (Nåja, inte 523i vs. 120d men mellan likvärdiga motorer), ingen turbo eller annan kringutrustning som kan krångla, inget partikelfilter etc. Och vad händer om dieselpriset fortsätter att stiga, vilket är trenden för nuvarande?

Dieselmotorerna är mycket trevliga med bra kraft, men jag vill bara uppmana dig att inte snöa in på att det automatiskt blir billigare med diesel!

Gillar man dieselmotorer kan man självklart köpa en sådan även om den blir dyrare, men gillar man bensinmotorer är det värt att räkna på om en sådan faktiskt kan bli billigare i drift; Eller om den endast blir marginellt dyrare?

En 3d 1-serie är för övrigt 4.2m lång och en 5-serie E39 är 4.8m lång, så motorcykeln kanske klarar sig tack vare det? Om inte så brukar man kunna hänga upp cyklar och motorcyklar när man servar dem har jag sett, om taket i ditt nya garage är tillräckligt starkt för en sådan anordning kan du kanske skicka den en meter upp i luften så att både motorhuven på E39 och E81 går under? :)

//Bjersér
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Gå in på www.bilkalkyl.be
Där kan du se hur mycket det kommer kosta.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
micro: Sluta räkna med lånet. Det är inte så du ska räkna kostnaden. Ditt utlägg per månad är inte samma som kostnaden per månad.

Tänk att du lägger upp ett lån på 3 år på 100.000kr jämfört med ett på 5 år. Månadsutlägget blir mindre på 5årslånet men kostnaden blir inte lägre för det!

-------
//Lövet
Bjerser: Man behöver ju inte prompt välja diesel bara för att spara pengar - just 120d är ju en trevlig bil som ger rejält med skjuts på rull där man med motsvarande 120i får jobba mer med växellådan. Torde passa vardagsbilisten än bättre dessutom. Jämfört 120d vs 120i tar jag dieseln alla dagar i veckan (130i hade varit en annan femma.. :-). Annars håller jag med dig i ditt resonemang.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kristoffer:
Det var därför jag passade på att skriva "Gillar man dieselmotorer kan man självklart köpa en sådan även om den så blir dyrare" i det här inlägget.

Sedan det där med vad som passar bäst till vardags, där tycker vi olika som vi märkt. :)

//Bjersér
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Tackar för alla bra svar! Kul med lite oenighet också, det betyder väl att jag inte är helt ute och cyklar antar jag.
Lövet, jag förstår precis hur du menar angående lånet, jag brukar resonera ungefär som du.
MEN, i sammanhanget är det ändå månadskostnaden totalt, bilägandet + lånet, som är mest relevant i det här fallet. Jag räknar ju kallt med att bilen faller i pris i samma takt som jag betalar den i exemplet, men trots det kan hamna på liknande månadskostnad och stå där med en obelånad bil som inte är värd mycket om 5 år. Där står jag ju om 5 år oavsett om jag byter eller ej.
Hade jag bytt till en nyare 5-serie med lika törstig motor etc som den gamla faller ju hela resonemanget.
Men iom att jag vill byta till en etta, som är existensberättigad enbart för att den är en billigare bil än femman från början, så kan det faktum att det är en billigare bil i drift bära upp kostnaden för lånet.
Hur som helst så gillar jag min 523 och vill helt enkelt inte byta till en 1-serie om det innebär en ökad kostnad i längden, eller per månad, hur man nu vill räkna. Nåväl, nån hundralapp per månad hit eller dit, ni förstår resonemanget.

Det är ju i slutändan en fråga om vad som kosar minst, amortera eller reparera. Vara skuldfri och tanka mycket eller belånad och tanka lite...
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Jag gick in på www.bilkalkyl.be som Marin hänvisade till, tack för tipset!
Har försökt höftat så nära sanningen som möjligt på alla punkter förutom service/reparation som var förtryckt enligt tablå på 3500kr/1000mil, eftersom det är oklart hur mycket eller om 1-serien verkligen blir billigare där. Men vi kan väl ändå anta att den är billigare än femman på den punkten, vore väl fan annars.
Med värdeminskning, lån, försäkring osv osv så hamnar de här två bilarna ruggigt nära varadra enligt kalkylen!!
Runt 4500kr/mån exkl parkering. Då har jag räknat på en 120D. Som bara blir några tior dyrare per månad än 523an jag har idag. Eller 25-26kr/milen beroende på om jag tankar 95 eller 98 typ. Så nära är de varandra i ägandekostnad enligt siten, vid 2000mil/år och ägandehorisont på 5 år.
Inte undra på att det råder delade meningar då :D

Just ja, har inte tagit med i kalkylen att jag nallar 25000kr på sparkontot vid bilbyte, de pengarna går jag ju bet på. Å andra sidan räknade jag förmodligen till femmans fördel på rep/service.

Tack för alla tips å tankar so far! Kul att ni tagit er tid att räkna å tänka en hel del :)
Jag avråder dig till att ta hela din likvida tillgång och köpa en begagnad bil. Du verkar inte heller vilja inkludera kapitalkostnaden fullt ut.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag har svårt att se hur en 120d -08 skulle vara lika billig i ägande över 5 år som din 523i.

På 3 år kommer 120 i/d halveras från säg 150.000 till 75.000 i värde.
På 5 år kommer den kanske vara värd 45.000 kr. Minst 100.000kr i värdeminskning på 5 år. Lägg därtill service (som du gör på verkstad eftersom du vill ha stämplar på denna nyare bil, antar jag). Parkering, besiktning osv gör varken till eller från eftersom du har det på båda bilarna. Möjligen om du behöver köpa en/två uppsättningar däck till någon av dem, det kan göra lite skillnad i kalkylen.

På 5 år tror jag INTE du kommer att lägga ens 25.000kr på reparationer på din 523i. Dessutom är den antagligen mer komfortabel. Dock får du stå ut med att fixa bilen emellanåt (nertid).

Så rent ekonomiskt är det inget tvivel för mig om vad som är billigast att köra, oavsett om du kör 120d:n på 0.5 blandat.

mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Jo jag har lite svårt å tro på kalkylen själv faktiskt. Rimligtvis borde det bli dyrare att byta till ettan. Men skillnaden kanske inte är så stor som jag inbillat mig från början.
Dessutom har jag ju vid ett byte en bil som är värd ca 50000kr och inte 15-20000kr om 5 år om jag byter. Det är väl det bilkalkyl.be har med i beräkningen när den påstår att de går runt på samma kostna. Klantigt av mig att inte inkludera de 25000 jag räknat på att lägga in utöver det jag får för e-39an, det bidrar till att det blir lite missvisande.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
googla "timing chain n47" och ställ dig frågan om du ska köpa en x20 motor. Vet att "inte alla bilar rasar" men skrämmande många gör det. Mitt intryck är tyvärr att din 523, om den är i ok skick, kommer kosta mindre i reparation de närmaste åren. Men som sagt, googla på det och bilda dig en egen uppfattning.
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Oj, det där hade jag helt missat sallepwr. Verkar ju vara en rejäl konstruktionsmiss om det drabbar så många bilar man får intryck av, dyrt som rackarn med! Har jag fattat det rätt att det är de faceliftade dieslarna som är drabbade bara (-08 och senare)?
De äldre dieslarna har jag nästan räknat bort sen innan, för dyr skatt och hög förbrukning i förhållande till effekt.

Då kanske det är bensinarna som är aktuella då, OM det blir fråga om bilbyte.
Eller tror ni problemen är överdrivna? Svårt att få en uppfattning av hur många motorer som drabbas, procentuellt.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Nästa kalldusch. Bensinarna är inte mkt bättre, tyvärr. n42 är ren katastrof, går sönder lätt och komplicerad att laga. hur n43 och n46 är vet jag inte, förhoppningsvis bättre.
Denna tråd är tex inte ens ett dygn gammal:
Länk

Mkt trist. Var riktigt sugen på en 120d med m-paket, bsr mjukvara (225hk) och ha som rolig bruksbil. Men ska man stå med kostnader på 30-60k på en sak som är felkonstruerad så får det vara..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.