|
|
|
|---|---|
| Är lite fundersam på hur 320i står sig mot 320d. Såg i senaste Motor att 320i har en rätt imponerande förbrukning och att den verkar gå fint hade jag hört tidigare, men är det någon som kört den här på forumet? Lurar på att gå över till bensin nästa gång då diesel är bra träligt... Förbrukningen börjar dessutom bli OK på bensinarna nu för tiden... | |
|
Hej gjorde som du tänker gick över till bensin. Körde 328 och var helt såld sen, mycket fin motor. 320 ska visst gå väldigt bra me. Ska man sdan trimma dessa motorer så e de bmw orginalgrejor som gäller, om man inte vill ha en plugg in box då. mvh. |
|
|
Jag har inte kört 320i men har också kört både 328i och 320d. Bensinmotorn går mycket mjukare och finare. Sen får du ju onekligen mindre vrid på låga varv med bensin än med diesel men det kan det vara värt. Till saken hör också att 320i och 328i är exakt samma motorblock (N20) så de bör vara ganska lika förutom skillnaden i kraft. /DJ |
|
| Att motorer använder samma block, eller ingår i samma motorserie, behöver innebära att de är likadant bestyckade. Det är mycket som kan skilja. | |
|
Ursäkta min otydlighet, det är mer än blocket som är samma. Som jag har förstått så är allt samma utom turbo och avgassystem samt mjukvaran då (men jag kan ha fel). Sen har 320 lite klenare växellåda m.m. (behöver ju inte lika kraftiga delar eftersom effekt och vrid är lägre). Därmed inte sagt att motorerna känns likadant när man kör dem, det räcker ju med förändring på mjukvaran för att hela motorkaraktären skall kännas annorlunda. Så en provkörning är ju lämplig om man funderar på att köpa, men vi kan nog utgå från att motorn i 320i går lika mjukt och fint som 328i baserat på att så mycket är samma. Vore kul att höra respons från någon som testat både 320 och 328 /DJ |
|
| Någon som kört 320i vs 328i? Ska själv ta och göra det så snart handlaren skakat fram bilar... Kan knappt bärga mig! | |
|
Jag har provkört och som ni ser så valde jag 328. 320 går inte dåligt, men 328 har det "lilla extra" i pulver som jag önskar. Har även chippat till 294 hk nu, en underbar investering... Men som sagt, 320 går inte dåligt, så behöver du inte det lilla extra så är 320 ett utmärkt val... |
|
|
Jag är också intresserad av hur 320i beter sig. Har en 320dA som är väldigt trevlig i lite högre fart, men i låga hstigheter är ju den fyrcylindriga dieseln lite okultiverad. AMS satte betyget 3.5 på nya 320i samtidigt som 328i fick 4.5 och nya 320d fick hela 5.0 i betyg. Antingen är de döva eller så har BMW skickat in mer isolering mellan motorrummet och kupén. Egentligen stör jag mig inte lika mycket på tomgångsljudet på 320d som på spridarljudet på högre varv, som är något av en glädjedödare. |
|
|
Tompak23d: Intressant! Ska ta och ringa och kolla läget hos handlaren imorgon och har man tur åker man bums i helgen... :) BlueScreenVW: Personligen efter att ha kört nya 320d så är jag besviken vad gäller ljudkomforten. Dieseln väsnas helt enkelt för mycket... Min tillfälliga bil, Passat TDI170 går tystare, vilket är anmärkningsvärt. Bara detta faktum gör att jag starkt överväger en bensinare, utöver övriga fördelar... |
|
|
AlpineProphet: Du är definitivt inte ensam om att vilja ha en bensinare nästa gång. Fick låna en 318i sist jag lämnade in traktorn på service - en läskigt behagligt bil att köra. En bekants Subaru Legacy påminner lite om den, det vill säga diskret men pigg motor utan speciell udd men med helt OK vardagsprestanda. För undertecknad, som ändå inte kör om andra bilar med mindre än att jordklotets kurvatur är synlig och garanterat mötesfri, så skulle nog en sådan motor duga ganska bra... :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.