AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.486

Är det tändspole problem

Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Hej,
Detta gäller 530i Lci 272 hk motorn.
I början av veckan så gick motorn väldigt ryckigt vid tomgång. Detta blev helt normalt efter någon minut. Idag så rycker den ännu mer och motorlampan lyser konstant. Vågar inte ha den igång. Det känns som att den inte går på alla cylindrar. Någon som vet om det är något känt fel? Tändspole? Kam eller vevaxelgivare? Vågar man köra till närmsta verkstad 1 km bort? Det är en automat så bogsering funkar inte.
//ff
TJ
55
TJ1965
530xd F11-2016 IE PPK
Hej,

hade samma sak på min, och då fick jag sex tändspolar utbytta på goodwill garanti.

/TJ
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Hmm, nu när du säger det.. Jag hade ju inne min bil för ett halvår sen för byte av batterikabel pga återkallelse. Då bytte dom tändspolar också pga något servicemeddelande? Det borde väl vara någon form garanti.
Karl-Hilding
Samma problem nu på vår 116.
Enl. BMW så var tändspolarna slut.
Fick också tändspolarna utbytade i somras på 530 LCI vid återkallelsen ang batterikabel.
Karl-Hilding
Framhöll alltid BMW när jag körde E30 och E34. Inga reparationer överhuvud taget.
Numera vete fan...man blir så trött!
St
80
Storfoten
530 XDT - 17
Låter som tändspoleproblem. Du är isåf den första jag hört som fått problem med de "nya" tändspolarna som du fick genom den tekniska aktionen tidigare i år. Är det ngn tändspole igen så har du ju garanti på dessa.

BMW 4ever
Karl-Hilding
Storfoten:

Du missuppfattade mig lite eller så var jag otydlig.

Det är hustruns 116 -09. 2,0 lit motor som har tändspoleproblem.
Lämnade in den i morse 08.00 för oljeservice mm.
När bilmeken skulle köra in bilen i hallen så går den på 3 cyl och motorsymbolen tänds. Efter 10 sek så går den på alla 4 cyl.
Ett stift var helt bränt och prognosen var defekt tändspole.
Bendts Bil i Halmstad hade inga utan de var restnoterade från generalagenten. Bilmeken hade spelat in detta på min mobil.

När det gäller 530 LCI så bytades tändspolarna på garanti i somras.
Inga problem efter detta. Men tydligen så byter man på alla bilar -07 och framåt efterhand som de kommer in på service.
Det roliga i kråksången var att när min 530 var inne för defekt batterikabel så fick jag själv fråga om de bytat tändspolarna. Fick ett jakande svar men lite motvilligt. Förstod då varför det tog 2 timmar att byta batterkabeln...
Tror därför att många inte vet att tändspolarna byts när bilen är inne på vanlig service. Inget som BMW vill annonsera om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.