AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.511

Byta växellåda - går det?

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag funderar på att byta växellåda i min E88 120d cab, från manuell till automat. Är det någon som vet om det går? Är det samma fästen? Något mer som behöver bytas förutom låda och mittkonsol?

Har alla 1-serie samma automatlåda, bortsett från 135:an som säkerligen har en annan automatlåda? Har 118d, 120d, 123d samma låda? Samma som bensinarna?

Jag behöver inte råd i stil med "enklare att byta in den och köpa en annan" för jag är olika anledningar fäst vid just den här bilen, utan vill endast ha tekniska råd och inputs.

Alexander
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det lär väl gå med rätt kringelektronik, men gatlegal lär den väl inte bli. Ska du ha den till banåkning?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kolla på realoem vilka växellådsmodeller som de olika varianterna har.

Varför tror du så säkert att 135i har en låda och de andra dieselalternativen skulle ha samma? Vridmomentet är det som brukar dimensionera en låda och 123i och 135i har säkert liknande vridmoment.

Om en 118i och en 120d har samma växellåda är den nog ordentligt överdimensionerad för 118i, men det kan ibland vara billiagare för BMW att göra så och förenkla produktionen.

Funderat något på resten, förutom det tekniska, vad behöver du göra för att uppgifterna ska stämma för besiktning och försäkring?

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Läste någon gång att här på forumet om någon som ville byta från manuell till automat i en m3 e46, och hade varit i kontakt med en bmw ingenjör i tyskland, svarat han fick var att de var lättare att bygga om en touring till cab än bygga om för automat.

Självklart går det men det lär ju säkert kosta vad bilen är värd..

Är ganska säker på att utväxlingen skiljer sig mellan 118d och 120d
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Okej, jag tror er, det är bara att lägga de här planerna på hyllan.

Haha, den var bra, "det är lättare att bygga om en touring till cab än att byta från manuell till automat"!

Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.