|
|
|
|---|---|
|
ett problem som uppstod igår. bromsade till, och pedalen skjönk till helt plötsligt. typ som när du bytt belägg och bromsar första gången. luft, eller trasig bromsledning tänkte jag. så när jag kom hem kollade jag igenom alla rör och hittade inte ett enda läckage. hade inte skjunkt en mm i behållaren heller. så jag satte igång att lufta igenom hela systemet utan någon framgång. men de var inte lösningen på problemet. Men när jag trycker till på pedalen när bilen inte e igång så får jag ett stumt tryck. men när jag startar bilen så skjunker pedalen. dock inte ända ner till botten. och det bromsar ju men pedalen stannar inte. någon som haft liknande problem på sin och har en lösning/eller en aning om vad de kan vara för vajsing me bromsarna. kan tillägga att vänster fram va anliggande när jag började pilla me skiten igår, och det har de inte varit innan. tryckte in kolven, och den gick lätt. men sedan när man bromsade ut den igen. blev det anliggande igen. typ som att inte oljan gick tillbaka. kanske kan vara huvudbromscylindern som spökar? eller vad tror ni. tacksam för svar, då min fantasi och tålamod börjar tryta. | |
| KOLLA ATT DU HAR KVAR BROMSVÄTSKA I BEHåLLAREN eller minskar | |
|
Om pedalen sjunker hela tiden kan det ju vara huvudbromscylindern, men som pulu säger oljenivån, kolla den, dock borde pedalen bli svampig om den är så låg att det kommit in luft i systemet. Om den är stum hela tiden så kan det ju vara så att du haft nått skit mellan skivorna o beläggen o det lossnade vid tillfället. Jag fick problem med att pedalen rammlade i botten en gång men efter snabbt omtag funkade allt igen, då var det en slityta på ett belägg som lossnat från metallen o flyttat lite på sig i oket. Dags o byta bromsvätska kanske. Fixa det kärvande oket först så får du se om det hjälper. /Peter |
|
|
nu har man tillbringat några timmar i garaget. tog bort oket/vänster sida och fick se att halva slitytan på belägget var borta. gött tänkte ja, där har vi problemet. tillbringa 2 tim i bil å köpte nya. montera ihop skiten och pumpa ut oken igen. (bytte givetvis på andra sidan me) och extakt samma problem kvarstår. starta bilen å pedalen skjunker. och ja. bromsvätskebehållare är givetvis full. tom lite över max nivån. nästa steg måste väl vara att byta huvudbromscylindern?? å de går ju inte göra innan månda. eller någon som har fler ideer om vad de e som spökar. |
|
| Ja, det låter högst troligt som internt läckage i huvudbromscylindern. | |
|
Kolla så inte backventilen (nr.5 på bilden enligt länken nedan) är trasig, jag har för mig att min bromspedal sjönk som du beskriver, när den gick sönder. Då gav den även ifrån sig ett pipande ljud när man släppte upp bromspedalen efter att ha tryckt ner den hårt. Länk Det som är lite positivt är att den är rätt billig och är lätt att byta själv... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
backventilen var det inga fel på. skall byta slangarna fram i veckan nu å lufta de en gång till. läste om någon som haft ett jävligt ovanligt fel. nämligen att bromsslangen svällde vid tryck med servon. låter långsökt. men slangarna e dåliga så ett byte skadar ju aldrig ändå. nu när jag tänkte efter lite så tror jag det krasa till vänster fram när pedalen gick i bott i fredas. och antagligen halva beläggytan som hoppa bort. de kan inte ha hänt något då? typ att biten satte sej på snedden och typ smällde in kolven i oket? bara spekulationer. men då kanske kraften från oljan pajjat packningar i bromscylindern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.