AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.488

Hur ser handlarna på att byta in en bil som man har servat själv?

Har nu fått upp ögonen för en E90 325 som jag funderar på att köpa, har då e39an som jag behöver bli av med, vet inte om jag orkar krångla till det med att sälja denna privat.

Det är en svensksåld 523 touring, en tidigare ägare, 23000 mil, sommar och v-däck på alufälg...Allt fungerar förutom torkarn där bak, sedan finns lite rost vid förardörrens nederkant... Men till saken är den att den är "självservad" de senaste åren...

Undrar då hur de ser på detta, bilen som ska köpas kostar 120k och frågan är om man ens får kontantinsatsen för e39an på ca 20k..
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
En handlare ser negativt på det, dels för att många som ska byta in sina bilar ljuger och dels så kan man inte bevisa för nästa köpare att bilen är servad.
Många litar dessutom inte på bilhandlare och antar att finns det inga stämplar så är inget gjort oavsett vad handlaren säger.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tror servicen har liten betydelse för inbytet på den bilen. Risken är stor att du får ett riktigt skambud om handlaren inte vill ha in bilen i hallen. Tänk på hur stora risker för garantiärenden handlaren i sin tur har när han sålt den vidare. Med tanke på hur du beskriver den funderar jag precis som du på om det inte handlar om 10k i inbyte eller liknande. Men ibland har man tur så det är bäst att fråga. 325an kanske har stått i 6 månader och då gör han vad som helst för att bli av med den.

-------
//Lövet
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
På en så gammal bil spelar det nog mindre roll.
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Gamla billiga bilar hamnar i princip aldrig i hallen, utan säljs till "Bussiga Berra" så snart den bytts in.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Hur trist det än är att hålla på med allt vad privatförsäljning innebär så är det ju så att det är enda chansen att få ut vad bilen kan tänkas vara värd.
Att byta in blir ju mer eller mindre en dubbel förlust, efter som man oftast får betala ett högre pris för bilen man ska köpa hos en handlare, samtidigt som man får mindre i inbyte.
Om dom ens tar en sån bil vill säga. Servicen spelar nog ingen större roll, nej.
Hej,
Jag brukar hålla mig borta från "tro- och tyckartrådar", men här lite fakta:
När jag har sålt mina självservade bilar har jag alltid kunnat visa upp min egen dokumentation med uppgifter om datum, miltal och åtgärd. Plus kvitton.
Det har uppskattats av mina privata köpare och aldrig varit något argument i prisdiskussionen. Tvärtom, snarare, reducerat den. Köparna känner att de får en bil, som tagits om med känsla.
Om du inte tar i med priset, kan det bli en lätt affär.

"Fullstämplad servicebok" säger f ö inget mer om bilen än att den varit inne på service. Men inte vad man gjort. Till det behövs också fakturorna. Och helst också en muntlig kommentar från ägaren/verkstaden. Det vet jag säkert, för jag börjar efter ett halvår så sakta närma mig slutet på den första ronden med "den fullservade".

Att ta den lätta vägen via handlaren lär kosta. Dels har han i grunden ett intresse av snacka ned bilen dels är bilen kanske inte heller hans idealobjekt.

/Lennart
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En aspekt till i diskussionen är att för gemene man är "service" detsamma som att byta motorolje och oljefilter, vilket förvisso är det primära. Att ägaren har "servat" själv och sparat kvitto på materialet (vilket väl egentligen inte säger någonting) spelar sannolikt ingen större roll på en 10-12 år gammal bil som inte är värd någonting. Det är dock högst få bilägare som själv har kunskap och begrepp om vad som skall bytas och kontrolleras vid olika miltal. Har man en servicebok som är ifylld av en seriös verkstad så kan man iaf själv se vad som gjorts och stämma av. Skulle personligen således undvika att köpa en nyare, dyrare eller samlarbil utan seriös historik.

MVH Christofer
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har sålt en del, ja det är väl inte svindyra, men ändå någorlunda dyra bilar. Faktiskt har det aldrig blivit nån diskussion om serviceboken alls. De flesta nöjer sig med "finns serviceboken?" och svarar man ja blir det inga ytterligare frågor. Att nån skulle hålla på och ringa verkstäder och vilja se fakturor osv har jag aldrig stött på.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
andreas_lofgren: Det visar väl kanske att folk i allmänhet inte begriper hur och varför bilar bör skötas. När det sen blir fel på bilen åker de till närmsta märkesverkstad, gnäller och undrar hur bilarna kan gå sönder...

MVH Christofer
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min poäng var nog främst att om det finns servicestämplar så nöjer sig folk med det till skillnad från det lenwib menar.

-------
//Lövet
Jag skall inte fördjupa mig, men min poäng är just, att det finns en - av crille82 och andreas_lofgren bekräftad - övertro på "fulltecknad servicebok". Det begreppet är faktiskt inte lika med "väl omhändertagen".

/Lennart
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
lenwib: Övertro skall man naturligtvis inte ha. Men man kan naturligtvis lita mer på en seriös verkstad än en hemmapulare, om man skall generalisera...

Klart det finns duktig och kunniga bilägare som vet hur bilen skall skötas. Men, som sagt, gemene man vet inte ett skit och tror att service handlar om att byta olja och filter var 3000:e mil. Jobbar själv på en stor auktoriserad verkstad och får det bekräftat flera gånger dagligen...

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.