|
|
|
|---|---|
|
Hej! Körde och hämtade barn från kalas igår kväll, släppte av ena barnet och åkte för att handla mjölk. När jag ska starta bilen igen så vägrar den, bara klickar till och ingenting mer händer. Har tur att det dyker upp en väktare, som tyvärr inte har startkablar men vi lyckas putta igång bilen. Jag tar en tur på motorvägen i kanske 20 min för att ladda upp batteriet ordentligt. Idag på morgonen ska jag starta bilen så tokvägrar den igen, samma fel. Är det så enkelt att batteriet är slut? Bilen är ändå tillverkad -05. Bilen har precis gått 16k mil, så det kanske är långresorna som gjort att batteriet hållit längre än normalt? Batteriladdaren sitter på nu, så ska jag kolla vad det är för batteri egentligen. | |
| Japp, det sitter ett BMW-batteri i, utgår från att det är original? | |
| Hur är det, måste man programmera om och greja när man byter? Eller gällde det bara när man byter storlek? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Byter du till likvärdiga ampertimmar är det bara att skifta batteri. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Happ, det där gick ju inte särskilt bra, precis samma fel som innan. :( Vad kan det då vara för fel? Startmotorn? Något annat jag kan kontrollera hemma, eller det är bara att få iväg eländet till verkstaden? |
|
|
Läs min tråd.. Låter exakt som mitt fel. Jag är osäker på hur man länkar här.. Länk Testar såhär. Annars heter tråden "Är det batteriet eller generator/regulator som felar?" Nu är det iof inte det som är fel, hehe, fick reda på felet igår. Men läs den.. Tråkig läsning iof, men skönt för mig att felet är hittat och det dessutom går på min försäkring. |
|
| Jo, läste den men tyckte inte riktigt symptomen i övrigt stämde :) har inte haft några övriga elfel och det funkar fint att rulla igång den. | |
|
Men går det alltid att rulla igång den? Min kunde jag putta igång en gång. Men klickljudet är ändå identiskt med mitt. Känner igen det så väl :) Misstänker dessutom att min kan ha något annat fel än startmotorn, med tanke på elstrulet. Men att startmotorn är kaputt är ju konstaterat. Sen får jag se om den fortsätter strula med nåt elfel, när startmotorn är bytt och den går att starta. Det hela började med att den gick normalt, sen bara helt plötsligt vägrade starta, med ett klickljud. Men ja, börja med att undersöka batteriet. Mitt bytte jag till ett nytt, utan resultat. Hoppas att det är det som är fel hos dig. Det är ju ett "billigt" fel. |
|
|
Batteriet är tyvärr bytt utan resultat. Vi har puttat igång den två gånger utan problem, så jag hoppas att det "bara" är startmotorn. Byta startmotorn borde inte vara så saftigt eller? 4-5k? Vad tror ni om batteriet förresten, ska jag lämna tillbaka det nya eller det är lika bra att behålla då det befintliga ändå har några år på nacken? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Behåll batteriet. 150Euro + frakt. 150-200 kr gissningsvis för en startmotor. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det var ju inte så farligt. Men det låter rimligt att det är startmotorn? Tycker det känns lite lustigt att den bara skulle sluta fungera utan att krångla innan. | |
|
Min fungerade som ett smäck! :) Vips, kaputt och bilen startade inte. Tycker också det är knepigt, men tydligen verkar den kunna ge med sig bara sådär. |
|
|
Garfunkah: Hur har det gått för dig? Har fått en uppdatering på min från BMW nu. De har bytt startmotor men fortfarande inte ett liv tydligen. De säger att en styrbox har bränt, som de ska byta imorgon. Då ska den starta. Misstänker starkt att min startmotor var fullt fungerande, men att när den här styrboxen som bland annat antagligen kontrollerar startmotorn gav felmeddelanden om startmotorn, så bytte de startmotorn. Har för mig jag läst om detta i någon annan tråd. |
|
|
Ibland kan det vara dålig kontakt för jordkabeln som sitter på startmotorn. Lätt att testa genom att brygga den kabeln med en startkabel |
|
|
Bilen står på verkstaden nu, de kontrollerade huruvida bilen skickade signal till startmotorn eller inte och enl. dom ser allt rätt ut så startmotorn ska bytas idag. Fick lustigt felmeddelande när jag körde till verkstaden dock, både däcktrycket och DSC plingade och sa att den inte fungerade. Fast det kanske beror på att jag har bytt batteri utan att återställa däcktrycksensorn? |
|
| Om de byter boxar se till att få de gamla i retur, ifall det inte är det som är felet, den ska åtminståne läggas undan i ditt regnummer, lättare att reklamera omd et finns nåt gammalt att sätta tillbaka de kommer aldrig kreditera en box. | |
|
Bilen hämtad på verkstaden med ny startmotor. Känns som det är lite mer fart i den nya startern, så där lagom bättre men ändå så man märker det :-) Lite lustigt att DSC och däcktryck båda plingade fail när jag körde från verkstaden, trots att de precis raderat felmeddelanden. Körde till en mack för att kolla däcken när jag ändå var ute och körde. Stängde av bilen men tog aldrig ur nyckel. Kollade trycket. Skulle återställa däcktrycksövervakaren men kan inte pga "system error". Tar ur nyckel, stoppar i nyckel och startar bilen, samma två pling. Kör kanske 50m inne på macken, stannar med bilen igång för ett snabbt samtal med frugan. När jag pratat klart så ser jag att felmeddelandena försvunnit och det går helt plötsligt att resetta däcktrycket. Ett par vändor ytterligare och några starter av bilen har det inte dykt upp igen. Kännt fenomen relaterat till mitt byte av batteri? |
|
|
Jag har haft problem fast på e60 då. Dsc och däcktryck är troligtvis något som kopplas ur när spänningen är för låg. Köp en voltmätare på biltema som kopplas till cigguttaget, då ser du spänningen i realtid och kan då se aktuell spänning när felen inträffar. |
|
|
Hur långt har din bil gått? Min har gått 5500 mil och tycker det är rent uselt att startmotorn gått sönder. Bmw säger ju i vart fall att den är trasig, i kombination med styrboxen. Jag har fortfarande inte fått tillbaka min bil. Stått hos bmw i 10 dar nu. |
|
| Min har gått strax över 16000, men den har ju mestadels gått ganska långa resor. Vad gäller mina felmeddelanden så antar jag att de är direkt relaterade till att jag har haft ur batteriet. Kan vara att jag bytte batteri på lördag men eftersom jag fortfarande inte fick bilen så stod den ju tills på måndag, dvs för länge mellan byte och uppstart? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.