|
|
|
|---|---|
|
E39:an har varit trög i att skicka ut värme i kupén någon vecka nu. Motorn är varm, det kommer värme om jag vrider justeringshjulet i ventilationsgallret på instrumentbrädan så att den visar röda streck. Dvs förbigår den automatiska styrningen. Efter att ha vridit tillbaka detta hjul verkar det fungera bättre. Kan det vara en mekanisk tröghet i ventilationssystemet? * Rent mekaniskt? * Styrmotor/relä? Hur ska jag börja felsöka? Tacksam för alla tips | |
|
När vredet i gallret står på max rött är det full automatik, dvs direkt från värmepaketet. När du vrider vredet mot blått släpper DU in utomhusluft som INTE har passerat värmepaketet. Mao, sätt den på max rött och återkom hur mycket värme du får. Sen, om du kör i automatiskt läge kommer den ju ändå att skicka varm luft till fötterna för att få upp värmen i bilen och inget genom friskluftsintaget. |
|
| Det konstiga är att det verkar fungerasom det ska (med ventilhjulet i mittläget). Det är bara då bilen har stått över natten eller så som det tar sin tid att komma igång. Ska testa och inte göra något nästa gång för att se om det kommer igång av sig själv och hur lång tid det tar. | |
|
Automatiken har inget med hjulet i mitten att göra egentligen. Det är en mekanisk inblandning av utomhusluft du kan göra, det förbigår all automatik. Däremot kan ju värmeförmågan av någon anledning vara nedsatt och om du då struntar i att plocka ut värme i mittublåsen kommer det förstås mera värme ur defroster- och golvmunstyckena. |
|
| Även när motorn är varm kommer det kall luft från alla ventilationvägar. I alla fall innan systemet vaknat. Skumt. Återkommer då jag testat mer. | |
|
Kanske värme ventilerna som hängt sig i stängt läge? Dra ur kontakten till dem (strömlös=öppen) och knacka på lätt på dem. Sitter till höger om motorn Nr 6 på nedan bild. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.