|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Jag har ett konstigt problem på min E46:a. När jag trycker på knappen som slår på värmeslingorna i bakrutan tappar radion signalen och börjar brusa. Om jag sedan slår av värmeslingorna blir det kristallklart ljud i radion igen så på något sätt blockerar uppvärmningsfunktionen radiosignalerna. Någon som varit med om liknande problem? Har ingen aning om hur jag ska få bukt med det här.. MVH Emil | |
| Låter som ett jordfel. | |
| Skulle gissa att antennföratärkaren som kopplar in antennen till värmeslingorna har gett upp på nått sätt. Radion använder ju elbakrutan som antenn. | |
| Antennen är väl de vertikala slingorna i rutan medan värmen är de horisontella? Så står det i min instruktionsbok. | |
|
Alla trådarna samverkar till radioantenn, eller i många bilar, två halvor med diversityfunktion. Sen kan det finnas TV-antenn i en del av systemet, längst upp till höger sitter en liten sektion för fjärrmottagaren, osv. Till problemet: Lossa klädseln på båda sidorna på C-stolparna följ anslutningarna ut mot trådsystemet. De grova är för värmefunktionen inkl antennfunktion, beroende på varianter kan du ha några mindre separata anslutningar till några antenntrådar. Lossa flatstiftskontakterna försiktigt, bänd inte hårt så att de lossnar från rutan. Rengör kontaktytorna som kan vara rejält oxiderade pga kondens och fukt från glaset. Lite kontaktspray slutligen på kontakterna kan hjälpa till, drag på/av hylsorna några gånger, känn så att de sitter bra fast, de skall gå trögt. Kolla även upp anslutningarna mot boxarna som sitter vid varje sida strax intill rutan, även här kan det finnas oxid i kontakterna. Testa sedan så har du säkert fått tillbaka din mottagning utan skrap när du värmer rutan. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.