AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.578

E39 sidospegel, byta glas

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Blir inte helt klok på vilka varianter som passar, trots att jag har hittat en hel del trådar här...
Den har värme och automatisk avbländning (electrochromatic). Måste det nya glaset också ha det för att passa? De verkar rukigt dyra, även beg. Eller kan man köpa ett glas utan aut avbländning?
De utan avbländning verkar dessutom vara identiska på höger och vänster sida?

Det gäller en -00, vänster sida.
bi
13
bilar
540 1 98
hej kollade till min 98 o kosta 3500 på bmw har inte kollat mer än så fast tänker ej sätta annat en lika dan som suttit
Var det inte någon som skrev att just det spegelglaset på E39 är samma glas som på E38? Skillnaden är att till E38 finns det även utan automatisk avbländning (blåtonad) och skulle då vara mycket billigare.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Samma glas i e38an stämmer bra.
Hade blåtonade glas på min e39a.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Länk
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
bilar; Betalar inte >1000 kr för ett spegelglas till vinterbilen :P De utan avbländning finns ju nya från ca 300 kr.

520iA; De finns även glas till E39 utan aut avbländning, men frågan är om de passar i en spegel för avbländning?

Kane; Tack för länken men i stort sett alla säljare där verkar endast skicka inom Tyskland (iaf de med vettiga priser).
Kan man inte bara skära ut ett själv och limma på om man får bort den gamla från sin platta vill säga?
Min högra har helt tappat sin "avbländarfilm" och behöver ett nytt glas, den vänstra är helt oskadd och som ny, märkligt :-)
fdahl: Nej, den vanligaste modellen av spegelglas på E39 (den UTAN automatisk avbländning) har ett annat spegelhus (och därmed även en annan form) och passar inte till det som HAR automatisk avbländning. Så har jag försått det genom att läsa på detta forum.

Jag har också automatiskt avbländande backspeglar som skulle behövas bytas ut. Speciellt den högra där avbländningen inte fungerar och glaset är helt gulaktigt.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Om det är low-cost eller temporär fix som gäller så kan jag nämna att jag körde en variant av det holmis63 föreslår på min förra bil. Jag ritade av glaset och bad Hornbach skära ut en bit med sådant utseende, därefter limmade jag fast glaset över det gamla. Kostade under 40 kronor totalt om jag minns rätt. Billig och fungerande lösning som jag dock inte skulle tillämpa på nuvarande bil..
Jag har ett glas till högersida pris 800kr. Jag köpte det på ebay.de till pappas E39a för värmen inte fungerade men det var inget fel på originalglaset bara kabeln till värmen som inte kopplats in efter reparation. Har för mig jag köpte det av en som enbart skickade inom Tyskland men det var inga problem att få honom att skicka till Sverige så testa det ni som behöver till vänstersida. Jag har såklart inte något problem att skicka inom Sverige;).

Stephan
bi
13
bilar
540 1 98
hej när är ju klart att det spelar roll hur o vad man har bilen till själv så kör jag inte med min 540 på vintern o allt ska funka som den var ny men är ju min filosofi hoppas du hittar något biligt då
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Om jag inte mins fel
Så är de halva priset mot tysklad
Polen.
Vet nån som nämde om det här på forumet.
Kanske värt o tänka på.
bl
56
blacken
530iA-01
Köpte ett blåtonat till min från skruvat. Ej automatisk avbländning men med uppvärmning. Har för mig att det kostade 300:-. Flyttade över fästet, visst lite pill och tog väl en timme. Funkar fin fint och sparade 2000:-
Ja
6
Janne F
540iA Sedan-01
Jag köpte två glas från Skruvat.se Passar bägge sidor, värme, ej avbländning. 348:-/st Funkar perfekt tog 2 min att montera. Bil 540-01

Jan
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
blacken; Du hade aut avbländning från början? Beskriv gärna hur du fick loss det gamla glaset och dit med det nya? Lim?
bl
56
blacken
530iA-01
Helt rätt fdahl, glömde nämna det, sorry. Det gamla glaset tog jag bort från fästet med våld, lite pill men det gick. Klippte bort fäststiften på det nya, slipade ner det som blev kvar av stiften så det blev jämt och fint. Obs, tog inte bort plasten på baksidan, bara de så kallade stiften. Sen limmade jag helt enkelt på det nya glaset på det gamla fästet, fixerad med klädnypor (försiktigt här, vill ju inte spräcka nya glaset), lät torka över natten och se på tusan, det funkar. Blir ju ett par millimeter tjockare i och med att plasten sitter kvar på nya glaset men det syns ju inte när det är på plats. Hoppas du förstår ungefär hur jag menar. Inget svårt och som sagt, fet besparing i plånboken. Faktiskt betydligt snyggare glas än original tycker jag.

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
I onsdags morse upptäckte jag att någon stulit båda speglarna :o Udda sammanträffande... Men som tur var hade jag inte bytt glaset ännu så idioten/tjuven fick med sig det dåliga - en liten tröst :) Frågan nu är väl hur länge jag kommer få behålla de nya glasen :s
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.