|
|
|
|---|---|
|
Tjena tänkte ta och uppdatera mig lite, har köpt en ny stereo mk4an 16:9 nav (allt är med förutom skivor då) BIL e39 523ia -96 allt gick juuu skit smort och bra tills jag skruvade loss radion, jag har den gamla musikboxen (business kassettspelaren med cd-växlaren där bak) och upptäckte att dosorna för ingången ser VÄÄÄLDIGT annorlunda ut den gamla lär komma direkt från stenåldern eller made by fred flinta 100 säker på de(den är enorm) medan mk4an´s ser ju rätt så fääääshion ut med tanke på att ena går till all musik och den andra pluggen eller intaget går till navin så rätta mig om jag har fel men navi boxen har ju samma färg men generellt så var min fråga måste jag strippa hela bilen och dra om ALLLAAAAA sladdar boxar antenner gps antenner etc etc etc et ce3t dcet cfewugohgisä eller kan man köpa en snygg fin adapter ?, har någon bytt från det gamla (stenålder systemet UTAN NAV) till 16:9 mk4an med nav utan att bli galen av att det inte finns ngra delar på bmw ? var kan man köpa kablar etc etc, antar att jag måste ha en gps antenn pch en ny box som skall sitta i passagerarutrymmet hur som helst skulle behöva all hjälp info av er Bmw förare , fanatiker och hobby människor | |
| Fick du med radiomodulen? | |
|
hmmm någon radiomodul har jag inte fått med nej, vart kan man köpa den och hur ser den ut ? mvh / diyari tack för snabbt svar |
|
|
Då fick du inte allt med..... Fyrkantig box, 15x20x5 cm, med motsvarande kontakter som din gamla radio hade. Skall sitta längst bak i bilen så det blir mkt ändring av kablage i din bil. |
|
|
Hej å hå. Jag har gjort EXAKT samma grej. Och det du får höra nu är kanske inte så kul. Om du inte redan hade den lilla navigatorn och bara uppgraderar till 16:9 så har du mycket jobb framför dig. Om du nu verkligen vill ha BMW original 16:9 skärm men alla funktioner så MÅSTE du skaffa den kompletta kabelstammen. och då handlar det om att riva ganska mycket i inredningen. koppla in kablar för GPS antenn och radio antenn i B stolparna bak tror jag de var. och massa andra kablar på alla möjliga ställen. i alla fall mycket jobb. Och för att ens få skärmen att vakna så MÅSTE du ha en MK1,2,3 eller MK4 DVD läsare kopplad. Och för att kunna lyssna på radio så MÅSTE du ha en Radiomodul inkopplad. (separat box) och om du vill se på tv, analog tv som det är original (som inte fungerar nu när allt är digitalt, om du inte köper ytterligare en box) så måste du ha en "TV modul".(separat box) Så kort sagt, det är mycket mycket jobb att få allt att fungera. Jag gjorde istället så att jag köpte en av dom många nya BMW "original" (asså dom ser ut som original) DVD spelarna, som har alla dom där funktionerna plus massa annat roligt. typ kan surfa å läsa från minneskort å usb å ipod och allt. Visst den billigaste kostar 4000:- typ men då är det bara plugg and play och inget mer. Mycket enklare och i längden mycket billigare. / Richard |
|
|
Hmm okej har inte ens haft den lilla skärmen utan hade den utan ngt alls dvd digital visare av tid och radiokanal ingen gps har inte kickat på så mycket mer än att jag har 16:9 skärmen och en mk3 nav läsare ( sa mk4 tidigare det var inte korrekt) till det fick Jah också med en cd växlare så antar att det är bara att lämna projektet eller investerar en massa Pengar på gps puckar kablar boxar etc etc.. Är det några fler som gjort ett sådant projekt etc / Diyari |
|
|
Här ser du omfattningen på motsvarande jobb på E46: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack till alla som tagit sin tid att svara så omgående har ett par frågor till Jag har redan monitorn 16:9 och cd växlaren sant mk3 an gps dvd vet ej vad som sitter i en standard e39 så om ngn kunde informera mig vad mer som behövs t.ex antenn etc... Och vart köper man det 2 hur får Jag lättast tag i kablar har varken hanarna man kan löda in eller twinna nya kablar med så hjälp / Diyari |
|
|
Länk Sök på Ebay eller Google efter "BMW e39 sat nav loomb ebay" Det du behöver mer är ju alla hållare. Har du ramen till 16:9 skärmen som gör att den passar i instrumentpanelen? Sen är det ju en speciell ram till DVD (MK3) enheten i bakluckan, och en speciell ram till Radiomodulen. Så dom sitter där dom ska. Sen, om du har en MK4 DVD spelare så sitter GPS antennen inbyggd i DVD´n. Annars så är den en separat liten låda som skall sitta under bakrutan har jag för mig. Och sen om du skaffar alla alla delar och sen rivit hela inredningen och kopplat allt rätt. Då måste du åka in med bilen och få allt inkodat på BMW så den fungerar med bilen. (har jag hört i alla fall) Så räkna på vad alla små delar kommer kosta. jag skulle gissa på att om du inte kan köpa allt komplett av någon så kommer det kosta många många många tusenlappar innan du är klar. Och vad får du för dator i bilen då. jo en 15 år gammal dator, visst original men du kan ju knappt göra nått alls med den. Lyssna på radio och en väldigt gammal GPS. sen kanske koppla in en mp3 spelare via AUX kabel om du skaffar en sån. Sen inget mer. Den har ju inte ens touch skärm. men det är ju kul att ha original. :-) / Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.