AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
910

525 tds -94 Tomgång går upp och ned ( vandrar )

Jo
8
Johnny M
525 Tds Touring -94
633 Csi -77
Tomgången går upp och ned ibland , den kan även stanna .Det har blivit värre . Sista tiden gör den det ganska ofta. Även vid körning kan man känna ryckningar.
Utbytes dieselpump 2år gammal.Rengjord tank,urblåsta ledningar,nytt dieselfilter,alla retur slangar mellan pump och spridare bytta,samt alla vacum slangar nya.
Emellanåt går den mycket jämt och fint.Har någon haft samma problem ? Vore tacksam för tips och goda råd .

Det låter ju onekligen som insprutningspumpen men den har du ju tydligen redan bytt.

mvh
Berg

"Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Fick du ett nytt ställverk i pumpen? Detta blir lätt slitet och då styr det pumpen på ett oroligt sätt. Kan gå att justera.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
har haft samma problem som du efter att jag startat bilen med startkablar.
Du kan justera elektroniken i pumpen på bmw elektroniskt, gjorde detta och efter det har den gått fint.
Du kan även justera pumpen mekaniskt och då justerar de in kammen oxå kostar ca 2000kr
att bara justera pumpen elektroniskt tar bara några minuter och kostar inte många kroner.
Kom på att det kanske behövs en "nollställning" av elektroniken i bilen. En sådan där man plockar av pluskabeln från batteriet och låter det vara av en längre stund (jag tror minst en halvtimme, någon annan kanske vet bättre hur länge) och sedan låter bilen stå i ytterligare en halvtimme på tomgång utan att man gjör någon med bilen.

Jag hoppas att beskrev detta rätt, rätta mig annars. Jag har läst om en hel del konstiga elfel som lösts på deta sätt.

mvh
Berg

"Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg
Mankan
Är din bil svårstartad varm ibland?Min har ojämn tomgång ibland och svarstartad när den stagit en stund efter körning.Kallstart aldrig något problem.Har du kollat förpumpen i tanken och filtret där?Ska vara vanligt med skräp och/eller att membranet pajar så det ej funkar helt ok.Har letat fel på min i 2år men aldrig lyckats hitta något.Har dock ej aldrig renoverat insprpumpen efter som det är svindyrt.Hittar du någon lösning så kan du väll skriva var det var för fel!
Mankan
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
Mankan: be en bmw verkstad montera en backventil på pumpen så ska du se att den fungerar fint sen, hade samma fel på min för ett par veckor sedan och detta löste mitt problem, men byt även läckolje ledningarna som sitter på spridarna de torkar sönder och kan läcka in luft i systemet och det är ju rena mardrömen för en diesel
Mankan
Joakim E:Ok ska prova byta slangarna mellan spridarna.Var på El och Diesel för ca 1 år sedan och dom satte in en backventil på returledningen.Vart satte du din?Tyckte nämligen när dom gjorde detta att det var fel??Kändes som den skulle sitta på matningen från tanken.Men det var bara en gissning.Vore super om du visste var din satt så jag kan sätta den rätt annars.
Mankan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.