AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.206

Svenska sk "biljournalister" - Polestar

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Har alltid tyckt att vi inte har någon/några bra motorjournalister i Sverige. Det verkar som om det är viktigare för dem att hitta nya superlativ, vilket de misslyckas med för de hara redan slagit i taket, än att vara seriösa. Har även de blivit smittade av Aftonbögens lösnummerjournalistik?
Droppen är väl ändå det de skriver om Volvo Polestar.

"M3 dödare", "Goodbye RS", "AMG - Aldrig Mer G-kraft" osv osv.

Men va f-n - om M skulle sälja en M3 för två mille så kommer vi att ha en bil som platsar mer bland F3 cirkusen än på landsväg.

Förstår inte riktigt logiken hos journalisterna? Lite som att skriva M3 dödare 0-402 m om en topfuelbil.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
"om M skulle sälja en M3 för två mille" - M3 GTS var ju rätt nära den gränsen.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Kostade den inte 1,2 - 1,3 när den kom?

BMW CS #05375

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Håller med dig i stort om journalistiken Kävlingepågen, men i fallet där de skriver om Volvon så finns det en intressant dynamik att ta spjärn mot då många fortfarande tycker att Volvo är en container. Men jag är absolut med på vad du menar.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Chris Harris och Tiff Needell är väl de jag tar på allvar. Kommer inte på någon annan faktiskt..

I Sverige tyckte jag iofs Peter Sundfeldt i 5:an var ok i "Motorjournalen".
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Om själva Polestar håller jag med om men att de skall jmf mot serieproducerade bilar som kostar en tredjedel och kalla polestar för en "dödare" tycker jag är dålig journalistik då man def. jmf äpplen och päron.

Sedan att det är en Volvo container som behöver få bättre status håller jag med om för du vet ju hur det är - att styla en Vovo är ju som att sminka en gris :)

BMW CS #05375

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jo, du har rätt angående priset: "The BMW M3 GTS has been confirmed to cost €136.850" - min trötta hjärna tänkte på priserna på samtida Nissan GT-R Spec-V, som låg något högre ytterligare..

Och jag håller med dig också i princip, om journalisterna - dock tycker jag att det är precis det här gänget som Volvon ska testas mot, först iaf.

(Nu när den "klarat av dem", vore kanske nästa natuliga steg att jämföra mot Porsche GT3RS 4.0, Merca SLS GT3 och Audi R8 GT) :)
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Kör man en sprillans ny volvo så är man en svensson och uppfattas som vanlig/seriös! Kör man en gammal fin bmw så är man ligist,rik och allmänt dum i huvet för att dom är så sjukt dyr att köpa,repa o köra! OT: Sjunger man nationalsången och firar nationaldagen samt hissar flaggan och pratar positivt om sveriges fina kultur så är man en fullfjädrad rasist!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

kävlingepågen har allt en poäng i det han skriver ! håller med!
Mackan +10!
sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
Angående Mackans OT-tillägg; Säger vem?

Det där snick-snacket har jag läst nu hundratals gånger, börjar bli tröttsamt.

Jag är inte född i Sverige men jag skulle aldrig börja tro att man är rasist bara för att man firar sitt lands nationaldag.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jo, men ni får ju betänka att det är en SVENSK motorjournalist som skriver så om en SVENSK bil (eller åtminstone fd svensk bil) så det är väl inte att förvänta sig annat.

Tror ni det finns några motorjournalister i München som skriver något annat än högsta betyg för de bilar som tillverkas där? Skillnaden är ju dock förstås att de har rätt och är sakliga! :)

Alexander
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
I senaste Teknikens värld testade dom den mot bla Audi RS4, och dom var ganska jämnsnabba, men Volvon fick bättre poäng på väghållning/köregenskaper, Audin ansågs nästan vara lite tråkig, men effektiv och snabb med tanke på att den hade 100 hk mindre än Volvon (uppmätt Audi 420/Volvo 515 hk)

Men i testen hade man oxå med Nissan GT-R, och den dyngade ifrån dom andra bilarna, för mindre än hälften av Volvon (920 tk) får man en bil med superbilsprestanda som mormor kan åka och handla med. (555 hk uppmätt)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Svensk journalist eller inte, det skrevs även en del superlativer om Volvo c30 pcp, även av journalister utanför Sverige.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Jo men ni skjuter lite över målet.

Sälja lösnummer genom att kalla en 2miljoners bil för M3 dödare vittnar bara om dålig journalistik.

BMW CS #05375

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kostar den verkligen 2 millar? Har sett den, och det är inte direkt mycket de fixat till, den är breddad och sänkt och lite annat och givetvis optimerad i maskineriet, men i stort är det ju en vanlig S60. Tror inte den skulle landa över millen.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
S60 Polestar är säkert trevlig, men snarare en pimpad version av en standardmodell än en fabriksprodukt. Man kan ju exempelvis ta en M3, montera kompressor och styva upp chassit för ca. 100´, så har man "Polestar-dödare" för halva priset. Se återstår att se hur nya M3 går, E9X är daterad...

Journalistiken är lite löjlig...

MVH Christofer
3M
718
3MW
E36 Ti
På tal om löjlig journalistik:

Länk

Vrf jämföra AgeraR mot en M6? och sen så vill jag veta vad testet gick ut på?
en snabb accelerations test och sen nämndes inte M6:an igen??

Journalisten i sig verkar vara en topgear wanabe med noll känsla och riktigt dåliga komentarer som han tror sig vara roligt och intressant som topgear grabbaranas.. SUCK
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det handlar förstås om att illustrera hur stor skillnaden är mot en redan snabb bil. Det är ju inget jämförelsetest.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.