AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.616

Vilka märken på verktyg tycker ni bäst om?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Nu tänker jag på spärrskaft, ringnycklar m.m!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Jag använder Bacho! Helt klart bästa grejerna i rimlig prisklass.

Tunna och fina så man kommer åt och riktigt bra toleranser så man inte drar sönder muttrar.

Jag har nog någon produkt från de flesta stora märken på marknaden dock så används mest verktyg från Teng Tools pga att jag har en sån där vagn med ett tusental verktyg i.
Är sjukt nöjd med den.

Jag kan även passa på att lovorda Biltemas ringnyckelsats med spärr (8-19), är mycket imponerad av den trots ett allmänt förakt mot verktyg därifrån

Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Det första verktyg jag köpte var en 87 delars kamasa låda, den har jag haft i 25 år o där är det mesta kvar fortfarande. Har en del av tengtools o Bacho också.
Sandvik spärrskaft är riktigt bra också.

Micke
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Biltema - När plånboken själv får välja!

Bacho, Kamasa - because You're worth it!

Hilti - the best a man can get

Festool - pocket full of sunshine

Jula ringnycklar - vi gillar olika!

Claes-Ohlsson (skruvmejslar) - Have a break.. Have a...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag gillar också Tengtools.
För det första så har har de bara en serie, till skillnad från många andra tillverkare som har en kvalitet på satserna och en en bättre kvalitet på de lösa delarna.
För det andra så brukar deras satser vara mer kompletta, dvs att det inte saknas tex 16 & 18 i ringnyckelsatsen..

-------
Min bil suger inte...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om vi pratar om fasta U-ringnycklar har jag i huvudsak Kamasa och Bahco PU samt en del Sandvik-Belzer och några enstaka andra nycklar av andra märken som Gedore, Teng-Tools, Hazet och några märken till.

Alla ovanstående märken fungerar bra men i de fall jag har flera olika märken att välja på (den storleken), brukar jag oftast föredra Sandvik-Belzer (smäckra och smidiga) eller Gedore (nästan lika smidiga som Sandvik-Belzer, men känns lite kraftigare). Bahcos PU-nycklar är också mycket bra men känns inte fullt så smidiga (dock är de inte klumpiga på något sätt) och de har lite grövre finish, vilket iofs kan vara bra ur greppsynpunkt men de känns inte lika "lyxiga" som Sandviks spegelblanka slanka finish.

När det gäller U-ringnycklar är det ibland nödvändigt att ha två olika modeller - en som bara är lätt vinklad i ringdelen och en som är vinklad och förskjuten i höjdled (t ex Bahcos PU-nycklar), beroende på utrymmet där man skruvar.

När jag inte står hemma och mekar brukar det mest bli Kamasa eftersom jag har en stor verktygssats i en smidig plastlåda (originallådan för satsen).

Jag gillar Bahcos spärrskaft för de känns rejäla, är rätt smidiga och går dessutom att renovera för rimliga pengar om det skulle behövas efter låång tid.
Hylsor och förlängare till spärrskaft etc, har jag mest Kamasa - och de fungerar bra.
När det gäller skruvmejslar gillar jag Bahco. De har mycket bra skaft och bra kvalitet på klingan. Även Kamasas skruvmejslar är bra men har lite sämre skaft ur ergonomisk synpunkt.

Gedore gör trevliga lednycklar men Kamasas är nästan lika smäckra (de känns dock lite "klenare" och jag har faktiskt spräckt en hylsa i en kamasalednyckel - men det var inga problem att få en ny på livstidsgarantin). Bahcos Pu-lednycklar känns lite klumpiga tycker jag, även om de har bra hållfasthet.

När det gäller tänger är Bahco/Sandvik bra (smidiga och starka), men även Knipex gör trevliga tänger.

"Muttersvarvar" (skiftnycklar) brukar jag försöka undvika i det längsta men när jag måste använda sådana är nog Bahcos de trevligaste, även om Kamasa och Gedore fungerar bra också (Kamasa känns lite "klenare" och Gedore lite klumpigare än Bahco).

Mycket av mina verktyg har jag köpt på Loppisar, marknadsförsäljning etc. där man kan springa på folk som säljer ut begagnade verktyg från t ex. jordbruk - många gånger är dessa verktyg i mycket bra skick (många jag har köpt har varit i nästan nyskick) och brukar kosta någon eller några tior styck. Visst har det tagit rätt många år att bygga upp något sånär kompletta uppsättningar (har i princip tre uppsättningar U-ringnycklar och två uppsättningar lednycklar) men jag passar på och köper verktyg när jag springer på "fynd"...

Vissa märken som t ex Bahco och Sandvik verkar ha minst två "kvalitetsnivåer" på verktyg - en som främst riktar sig till professionella användare (slankare verktyg med bättre finish) och en till "hobbyskruvare" (lite grövre finish över lag och något enklare utförande), vilket kan vara bra att ha i åtanke när man bara nämner namnen.

Den gemensamma nämnaren i mina val och mitt allmäna råd är dock att undvika de billigaste verktygen - sådana kan lätt förstöra både skruvar/muttrar, knogar och humöret när man mekar.
Bra "hobbymärken" som Kamasa och Teng-tools är oftast fullt tillräckliga om man inte skruvar dagligen med dem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde att jag faktiskt har en del Biltema-verktyg från deras lite "dyrare" modeller (10års-garanti) och de är helt Ok, särskilt med tanke på nypriset.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag vet inte om "hobbymärken" är rätt benämning på varken Kamasa eller Teng Tools, vi använder bl.a dom märkena på jobbet (tung "monteringsindustri" ) och dom funkar/håller lika bra som Bahco och andra finare märken. Känslan i bahcoverktygen är däremot trevligare.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Profossen - haha, imponerande så tidigt på morgonen! :)

----
BMW CS #6212
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Svettas lite av att jag slängde en nästan komplett uppsättning ringnycklar av märket TengTools i helgen i tron om att det var nåt skitmärke... men men

Jag har i övrigt Kamasa fasta nycklas och ringnycklar.
Bahco hylssats både 1/4 och 3/8
Ärv gammal hylssats i 1/2... används allt mer sällan.

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Skulle vara lednycklar ovan... inte ringnycklar... EDIT PLEASE!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Funderar på att beställa lite lyx spärrskaft och lyx uringnycklar av superkorta modellen med spärrfunktion! Blir 3 st snap on spärrskaft, och mest troligt en sats med strl 8-19 mm korta uringnycklar med spärrfunktion av märket Jh Williams(snap on`s dottermärke) ! Annars har jag själv en uppsjö av olika skitmräken och bra märken på ringnycklar m.m! Wurth spärr ringnycklar och geodore spärrskaft gillar jag verkligen! Wurth verkar förövrigt hålla riktigt bra kvalite! Tengtools har jag hört(observera "hört") mycke att dom inte håller kvaliten på deras stora satser, men vid köp av mindre eller styckvis så är de bra kvalla! Bahco verkar oxå funka bra,förutom deras asfula lådor dom har verktygen i:)
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Vad tror ni om dom här korta spärruringnycklarna?

Länk

Dessa måste ju vara underbara att använda tex ovan vxllådan! Har nån erfarenhet av jh williams? Enligt alla sidor jag kollat så verkar de vara snap on light typ! Om inte, vilka rekomenderar ni av korta modellen med spärr?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Kör Bacho när det gäller, ampro/biltema till slit och slängverktyg exvis som nödverktyg i båten.

Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Köpte Hazet hylsnyckelsats och fasta nycklar i somras och de verkar väldigt välgjorda. Trevliga att skruva med.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Använder ett 10 tal verktyg mycket frekvent i mitt jobb, förutom avbitaren från Knipex (gillar Bacho bättre) och smala elmejseln från Bacho är övriga verktyg från biltema.
Bla: 10 13 17 halvkorta spärring/unyckel, ledbara, kanonbra nycklar för mitt ändamål, och jag gillar den matta ytan.
Insexnyckelsats, blanka, grym hållbarhet. Proffsmärkena innom detta område är för hårda och går av när man tar i för mycket. Att en sats kostar 69 spänn gör att man inte behöver grina när nån nyckel försvinner.
Har ett 1/4 spärrskaft i komposit, används med bitshållare och 6 mm insexbits för att lossa dra rostfria M8 skruvar. Ofta är skruvarna för hårt dragna, och på rostfritt skär då gängan, märker man att gängan skurit är det ingen ide att försöka lossa skruven/muttern, det slutar bara med att dom snurrar fritt, alternativet är att dra åt ist tills skruven går av, och det gör jag nästan dagligen med detta spärrskaft, och har gjort i 7 år !!
Skaftet är varken smidigt eller snyggt, snarare ett halvt nummer större än normalt, men outslitligt.

Svar på själva fråga: Jag bryr mig inte om villket märke det står på prylarna, bara dom funkar till det jag ska göra, det kunde lika gärna sitta ett Toyotamärke i fronten på min bil, bara den hade samma funktion som min BMW.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Tengtools o bacho kommer man riktigt långt med.
Har de mesta i dessa verktygs valörer.
En riktigt nöjd hemmamekaniker...
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har fått mina Jh williams superkorta uringnycklar med spärrfunktion! Strl 8-19 mm! Kan säga att dom är riktigt små och behändiga, perfekt vid trånga utrymmen! Kanske får användning nu för dom eftersom min vevhusventilation har fryst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.