AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.191

Kupevärme i Touran sämst eller defekt?

Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Vi köpte en VW Touran & värmen i den är antingen defekt eller urdålig, men allra troligast defekt. Jag måste jämföra med E39an, som jag gjort snart 15000 mil i & som jag tycker har riktigt bra kupevärme. I VW:n är det klimator, sån där digital dubbelsidig. Säg att jag ställer tempen på 22 & kallstartar bilen. Efter några kilometer börjar den blåsa in uppvärmd luft. Så långt ungefär samma funktion som bilen jag är van vid - E39an. Sedan, säg närmaste 30 minuterna håller den väl ungefär den valda värmen. Därefter (mer långkörning liksom) avtar värmen i kupén & det blir faktiskt kallare, för att efter kanske ytterligare en halvtimme bli alldeles för svalt & även tendens till att man kan se imma i överkant av vindrutan. Det finns liksom inget uppvärmt luftflöde. Anledningen till att jag ev kunde misstänka att värmen är dålig är att jag läst att flera tycker att den är just kass. Men iom att det tom börjar imma efter 3 timmar utan fuktiga kläder på de som åker i bilen så misstänker jag att nåt knasar, kanske nåt spjäll som inte öppnar. Vrider jag från 22 till 30 grader så ökar ju fläktsteget men det blir inte varmare ändå. Kanske nån som vet vad det kan vara?
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Att det immar kan bero på gammalt kupefilter. Går tempmätaren upp normalt?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vad är det för motor i Touranen? Framförallt TDI:n men även TSI och övriga motorer är rejält mycket effektivare och genererar betydligt mindre spillvärme än en gammal 540.

MVH Christofer
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jadå, vattentemp bra, rätt upp på mätaren. Återigen - BMW:n släpper ju på svalare luft genom mittspjällen efter en stunds körning men håller ju ihop alltsammans med den varma goa luften mot fötterna, så funkar verkligen inte VW:n.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Från ett test i Auto Motor Sport:

• Värmen Flera klagar på dålig värmekapacitet, några har också trubbel med dieselmodellernas tillsatsvärme.

Länk: Länk
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Det är pytteTSI140:n i denna. Tror mer å mer på defekt.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det kan ju vara fel på något i klimatsystemet exempelvis temperaturspjället. Lämna på felsökning...

MVH Christofer
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Har typ samma problem på vår Swift -11.
När temeperaturen stabiliserat sig i kupen, troligtvis tycker givaren som sitter i taket att det är varmt nog, så går den över till att bara blåsa luft neråt/mitten, vindrutan får ingen luft och efter en stund blir det imma på den.

Problemet är lättlöst, slå över till manuell och rikta luften uppåt/neråt så blir det bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.