|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har satt på nya vinterdäck. Nu beter sig bilen obehagligt dåligt. Får sladdvarning vid högre hastigheter hela tiden, som att det är nåt tekniskt fel? har prövat stänga av alla antisladd funktioner, men då spinner bakdelen. det var +2 när det skedde, helt nya dubbdäck med nya fälgar (ej bmw). Var och kollade däcktrycket och då hade dom pumpat i 2.7 bar i alla däck. fast att det står i dörrsidan att det ska vara 2,2 fram och 2,4 bak. så jag sänkte till detta. kan detta ha varit problemet? det kändes något bättre nu när jag provkörde efter däcktryckjusteringen. Kan ej ringa BMW nu för det har stängt. Erfarenheter? | |
|
Moderna vinterdäck är väldigt mjuka i mönstret, för att ge maximal friktion mot underlaget. Även dubbdäck har nu sk. lameller i mönstret. När däcken är helt nya är de ju som mjukast eftersom mönstret ännu inte slitits ner. Detta brukar få bilens antisladd/spinn att gripa in. Den tolkar felaktigt att bilen spinner/sladdar när det i själva verket är däckmönstret som flexar. Men vad menar du med att "bakdelen spinner" när du kopplar ur systemen? |
|
|
Jag menar att det kändes som att jag tappade fästet när systemet var urkopplat (som att systemet hade rätt ändå). Det händer inte när jag kör under 80 km/h skall tilläggas. |
|
| Kör in dom, 50-100mil. | |
|
Länk detta verkar vara svaret |
|
|
om en 118d spinner loss runt 100 då måste det ju vara något fel på däcken? Annars är det vanligt att antispinnen gripen in när däcken är nya son föregående talare har sagt. |
|
|
Vad är det för däck? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
kumho dubb 205 50 17 |
|
| Har du nollställt däcktryksvarnaren? Det måste man göra när man byte däck eftersom vinterdäcken är mycket mjukare och då tror bilen att det slirar när det i själva verket inte gör det. | |
|
Jag hade samma problem på nya vinterdäck med min förra 120d, efter ett antal mil slutade det ske lika frekvent. Det är helt enkelt däcken som är problemet. Jag åkte på Continental ContiWinterViking2 dubbdäck. |
|
|
Ja det verkar som det är att däcken är så pass nya, samt att det är plusgrader. Det sa även BMW när jag ringde. |
|
|
Problemet kommer bli bättre när däcken är inkörda och när kylan kommer. men det är inte säkert att det kommer bli bra. ämnet har diskuterats i min tråd på 3-serien. Länk |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Fel 1 Dubbade däck på större fälgar Fel 2 Kumho Fel 3 Runflat? Körde min E38 på dubbade, ändå bridgestone inte det bästa däcket men ej heller det sämsta bilen var katastrof! Därefter Bridgestone friktion funkade helt okej men självklart långt från sommardäckets prestanda. Jag ville köpa Nokian friktion, däkgubben vägrade lägga det på min bil han talade om att Bmwägare mycket ofta hade detta problemet du beskriver.. Vet att även Michelin har haft problem med instabila bilar. Kompisen hade på sin S70 T5 dubbade Michelin 205-55-16" bilen var sjukt svajjig över 100km/h trampade man hårt på gasen blev bilen livsfarlig svajjade över vägen som Bambi på hal is.. Av mina erfarenheter ska man absolut inte ha dubbat över 16" storlek, och oavsett vad för däck man sen väljer ska det vara av bra kvalitet Kinesiska däck och liknande är bara att glömma. Även Hankook som börjar bli bra sommartid är inte alls speciellt bra som vinterdäck.. På min E61 har jag Continental 225/55-16" ca 6mm bak 5 mm på framdäcken, däcken är 3 år gamla gått 3000 mil max. Däck som folk i största allmänhet skulle kallat mycket bra skick eller de har bara gått några säsonger, det är mycket mönster kvar.... tror ni de är bra? Enligt mig har de gått minst en säsong för mycket, greppet på barmark är bra men grepp på gräs/lera är katastrofalt dåligt, inte hunnit testa på snö ännu men jag hoppas innerligt att jag hinner få på nya däck innan jag får testat! Min Mor kör sin 120DM på 205/55-16" Pirelli dubbat med mycket gott resultat, skillnaden mot sommardäcken märks först vid tuffare körning. Sammanfattat köp kvalitetsdäck, byt i god tid och välj däck efter bil. |
Karl-Hilding |
Fagersten skriver: "Min Mor kör sin 120DM på 205/55-16" Pirelli dubbat med mycket gott resultat, skillnaden mot sommardäcken märks först vid tuffare körning. Sammanfattat köp kvalitetsdäck, byt i god tid och välj däck efter bil." Jag har lagt 20 kg last (skivstångsvikter förankrade) i kofferten på hustruns 116. Den har bra dubbdäck GoodYear 205/55x16 men är ju väldigt lätt i baken. Mao så sladdade den hej vilt i den myckna snön som fortfarande vräker ner i Halland. Skall testa hur den beter sig i kväll. |
| d.fagersten: vad gör att man inte ska ha dubbat över 16"? Rätt många bilar som inte ska ha dubbat öht om man följer din rekommendation. | |
| Att BMW är lätta i baken är väl ändå en osanning då dom flesta modeller ligger nära 50/50 i viktfördelning, däribland 1serie med ganska exakt 50/50. | |
|
Jag hade precis samma problem förra året med mina nya Pirelli Winter Carving Edge. Speciellt illa när det var varmt ute och blöt asfalt. Fick antispinn lampan att blinka på farthållare 6ans växel i 120 km/h. (Med följd att den då kopplade ur farthållaren) Höjer man lufttrycket blir det sämre, 2,2 bar kör jag med nu. (205/50-16) I år när däcken gått en vinter, är lite hårdare i gummit och något mindre mönster är det bättre. Sen kan jag inte fatta hur ni får era "lätta i baken BMW att sladda" Dom elektroniska strypkopplen kväver ju varje liten enda tendens till sladd. Om ni lastar ner bilen så att den blir mer baktung kommer visserligen framkomligheten att öka, men även sidokraften under kurvtagning... Fast jag som inte ägt framhjulsdriven bil sen 97 kanske har en skev världsbild ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.