AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.738

Skillnad mellan 320d och nyare 320d e91.

An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Hej!

Sitter och letar och känner på ny bil nu, och flaxar mellan diesel och bensin.
Och börjat fundera på de olika motorerna som 320d och även 325d har. 177 vs 183 hkr och 197 vs 204 hkr varianterna.
Något man ska tänka på? Gissar att det i verkligheten inte är någon direkt stor skillnad på dem, men har någon några kända problem eller kommer det påverka värdet i framtiden nått större?

Planen är att ha bilen i 2-3 år och sedan ta ut en förmånsbil via jobbet eller liknande. Och vill ju egentligen ha något som inte är helt omöjligt att bli av med i andra hand så därför tittar ja och tror lite mer på att en diesel samt dragkrok är en bra start där.

Mvh Anders

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Nej, ingen större skillnad. Inga typproblem. Köp en LCI med comfort+dynamic (eller Advantage-paket som det hette 2011+).
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Tack för svar.

Hade tänkt att köpa från 2009 och frammåt, samt under 6000mil. Så vad ja kan förstå så är det LCI på dessa bilarna.

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
De manuella 320d är behäftade med svänghjul av mindre bra kvalitet vilket leder till huggande koppling. Råkade själv ut för detta. BMW verkar inte ha kommit med någon lösning då de som får nytt får tillbaka problemet.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ah, helt rätt Thorssa. Jag utgick från att han är intresserad av en automatare, vilket sig def. bör i dessa bilar.

Du kan alltid kolla min gamla tråd för ytterligare tips: Länk
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Ah tack igen! :)

Automat får det bli på en diesel med andra ord ja, gissar på att det kan va en besvärlig och dyr historia annars. Förutsatt att man får problem. Tyvärr mycket manuella ute just nu, men ska va kall och vänta ut lite då ja tror det kommer komma ut endel nu när F31an börjar rulla ut.

Tack qsacage, ska lusläsa igenom tråden.

An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Givetvis har ja fått ett erbjudande om riktigt bra inbyte för min 330 mot en 320d
Länk

Givetvis manuell.. :/
Osäker på hur ja ska göra här. Han erbjöd 70kkr för min ja har idag, vilket är bara 5000 mindre än ja satt ut min bil för på blocket.

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag tycker dessutom att automatlådan passar betydligt bättre till dieselfyran än vad den manuella gör. Det är svårt att sätta fingret på det men jag tyckte aldrig att det var riktig harmoni i samspelet mellan växellåda och motor i min manuella.
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
De problemen med växelllådan, finns det någon form av statistik på hur många som får det eller liknande? Är det de flesta, eller måndags ex som ramlar in och får problem?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.