AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.853

"Svajjig" efter byte till vinterdäck

Wa
2
Wayne
520i Touring -09
Bytte för någon vecka sedan till vinterdäck (dubb) på min 520i Touring (e61) och nu känns hela bilen "svajjig" i lite högre hastigheter på motorväg (90-120 km/h).

Det konstiga är att jag har samma dimension på mina sommardäck (225x55x16) och då ligger den hur fint som hellst på vägen (har även samma däcktryck).

Är det så enkelt så att det bara beror på bytet till vinterdäck eller kan något ha blivit fel då däckfirman la på mina däck?
32
jörgen_j
Bmw 525i -01
Golf 3 -98
tror att obalans kan göra att det känns svajigt...
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Vinterdäcken är mjukare än sommardäcken. Även om du har samma dimension så blir det en helt annan känsla i bilen.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Dottern bytte till vinterdäck på sin E91:a förra veckan. Hon stannade efter en stunds körning för att kolla så hon inte hade punktering. Sommardäcken är RFT-däck vilket vinterdäcken inte är. De är betydligt mjukare i sidan. Samma dimension annars.

jag känner exakt samma sak på min e90 då jag gick från 19" sommardäck till 17" vinter dubbdäck, jag har en svajjig känsla i hastigheter över 100 som jag inte minns med mig att jag har haft på andra bilar. Jag har nya bridgestone tror jag det är dubbdäck. jag blåste i 2.7 fram och 3.0 bak det kanske ska i mer bara för att få lite stadga i dem?

He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Är det godkända däck vilket belastningsindex är det på dem? Jag vet att F10/11 behöver relativt högt index då bilen är tung, det kan iaf vara en anledning.....
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Känner igen det där. Min E91 är också något (obs: lite) svajig i 130+ km/h. Den ålar sig liksom vid små rattjusteringar. Kör på Nokian Hakka 7. Samma däck på Hondan, samma svajighet.

Jag kan tycka att det är konstigt att ett mångårigt testvinnande däck är svajigt.
ba
20
bassebas
520D F11 -13
Nordiska friktionsdäck och dubbdäck har ofta lågt hastighetsindex typ max 160-190 km/h och är väldigt svajiga. Vill man ha stabilt vinterdäck får man köra på europeiska friktionsdäck med minst hastighetsklass H, fast då blir förståss vinteregenskaperna sämre. Jag har en släkting som la Michelin X-ice på sin e39 men fick byta, den blev mer än svajig.
ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
Och jag tycker att mina Michelin X-iceNorth dubbade på min E39 och dessa går hur stadigt som helst. Har i och för sig 225/55/16 och rätt högt ringtryck. Tror att det är 2,9bar.....

//David
Karl-Hilding
Efter lite inkörning av nya dubbdäck så försvinner svajigheten.
Men har ni haft RFT sommardäck så kommer ju inte dubbdäcken att bli så fasta. Men däremot mycket bekvämare.
Vår 116 svajar inte ett dugg med dubbdäck Gislaved 205x50x16.
De satt tidigare på vår 325 E46. Har gått två säsonger.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
På dörrstolpen rekommenderas 2.3 bar (har jag för mig). Kör ni på högre tryck än så? 2.9 låter rätt högt..

Blir inte däcken slitna på endast mitten då?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
faktum är att om man har för högt tryck så sliter det mer på kanterna.
har man får lågt tryck sliter det på mitten av däcket.
Tvärtom om vad man skulle kunna tro...

Men för att svar på din fråga, 2,9 är nog ingen fara.
Jag kör 2,6 fram och 2,9 bak på min 318... 130in är väl 2,7 tunt om typ.

/Jonas
Wa
2
Wayne
520i Touring -09
Tack för alla svar, det är väl bara att vänta och se om det blir bättre när de är "inkörda", har iof bara 2 nya däck (Kuhmo).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blandar du nya och gamla däck och/eller olika fabrikat på fram- och bakaxeln är det MYCKET vanligt att det blir slingrigt och allmänt instabilt!
Särskilt om man lägger de nya däcken på bakaxeln!

Egentligen skall du ha ett "BMW-godkännande" på däcken i form av en femuddig stjärna (mig veterligen har inte Kumho några sådana däck), då är de speciellt anpassade efter BMW:s kravspecifikation för "originalmontering" - hur mycket det gör i verkligheten kan säkert diskuteras...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.